dTest: Jak je to s odstoupením od kupní smlouvy při třetí reklamaci?

12. 1. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Možná se také setkáváte s požadavkem zákazníků na odstoupení od kupní smlouvy při třetí reklamaci zboží. Má na to však zákazník vždy právo? Za jakých podmínek lze toto právo podle zákona uplatnit a rozlišuje se mezi tím, zda se vady objeví na věci samotné, nebo na jejím příslušenství?
Foto: Freeimages.com

Pravidlo třikrát a dost neplatí při reklamacích absolutně, ale za určitých podmínek ano. „V ustálené soudní praxi se dovozuje, že právo na výměnu zboží nebo na odstoupení od smlouvy z důvodu opětovného výskytu vady lze uplatnit při oprávněné reklamaci třetí stejné vady, která byla již dvakrát opravována a znovu se na zboží vyskytla,“ vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A upozornil: „Do reklamačního protokolu je však bezpodmínečně nutné uvést, že si přejeme reklamaci vyřešit tímto způsobem.“

Občanský zákoník totiž říká, že pokud zboží nelze řádně používat v důsledku opakovaného výskytu vady po opravě nebo má-li zboží větší počet vad, pak má zákazník právo na dodání nové věci bez vad, výměnu její součásti, jakož i na odstoupení od kupní smlouvy.

O větší počet vad jde v případě, kdy se na zboží vyskytují alespoň tři vady současně, přičemž každá z nich musí bránit řádnému užívání věci, nebo pokud se na zboží postupně vyskytnou čtyři různé odstranitelné vady. O opětovném vyskytnutí vady po opravě mluvíme tehdy, jestliže se na zboží objeví stejná vada, která byla v uznané reklamaci již dvakrát opravována. Není přitom podstatné, jak byla vada odstraňována. Rozhodující jsou stejné projevy vady ve vlastnostech věci. Za opravu lze považovat i výměnu součástky či příslušenství věci.

Pozor tedy na argument, že od smlouvy nelze odstoupit, pokud se reklamace týká příslušenství věci. „Takové tvrzení nemá oporu v zákoně. Naopak je ze znění zákona patrné, že se nerozlišuje mezi tím, zda se vada vyskytla na věci samotné nebo na jejím příslušenství. Nároky z vadného plnění se vztahují k zakoupenému zboží jako celku. Tvrzení podnikatele, že v případě výměny nebo opravy příslušenství spotřebitel nemá právo na odstoupení od kupní smlouvy nebo na dodání nové věci, nemusí být tedy správné,“ podotkl Lukáš Zelený. Vznik práva na odstoupení od kupní smlouvy z důvodu opětovného výskytu vad, případně práva na dodání nové věci je podmíněný tím, že vada mimo výše uvedené brání řádnému užívání věci.

Štítky: 

Podobné články

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více

Blíží se konec televizního vysílání DVB-T

16. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vrchol druhé vlny digitalizace televizního vysílání se nezadržitelně blíží. Vypínání vysílačů šířících pozemní signál ve stávajícím formátu DVB-T odstartuje v Praze už 27. listopadu 2019 vypnutím vysílání České televize. Hlavní vlna vypínání vysílačů DVB-T bude probíhat od ledna do června 2020. Pro velkou část obyvatel ČR to představuje změnu a náklady spojené s technickým řešením. Čtěte více

dTest: České mobilní služby stále patří k nejdražším v EU

15. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Průzkumy spotřebitelské organizace dTest opakovaně ukazují, že tarify českých mobilních operátorů patří v evropském srovnání k nejdražším, zejména v oblasti mobilních dat. Jaké mobilní služby a ceny nabízí sousedé ze zemí Evropské unie, kteří nám mohou být v této oblasti inspirací? dTest přichystal přehledné srovnání cen mobilních tarifů. Čtěte více

dTest podává stížnost na Google kvůli porušení GDPR

29. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Na základě výzkumu publikovaného norskou organizací Forbrukerrådet se dTest rozhodl podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů. Čtěte více