Dobírka ztrácí dech

6. 5. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Po letech dominance dobírky se zdá, že Češi začínají více důvěřovat online placení. Dlouho očekávaný vývoj v oblasti chování českých zákazníků při nákupu zboží a služeb na internetu potvrdil průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Sxc.hu

Jak ukázal výzkum mezi zákazníky, dobírka jako nejčastěji používaná platební metoda průběžně klesá. Zatímco v roce 2010 ji preferovalo 44 % internetových nakupujících, v roce 2013 je to 37 % při nákupu zboží. Při nákupu služeb jde pouze o 8 % spotřebitelů. Tyto údaje jen potvrzují, co říkají i obchodníci. Dobírka je na ústupu, naopak velký rozmach zažívají platební karty, nejpoužívanější platební nástroj v zahraničí. V roce 2010 nejčastěji platilo v e-shopech kartou pouze 8 % nakupujících, letos je to již 22 %. A to téměř shodně jak při nákupu zboží, tak i služeb.

„Rozmach jiných forem placení, než je dobírka, je zapříčiněn několika faktory. Především je to větší zkušenost a důvěra nakupujících k prověřeným e-shopům. Po opakovaných úspěšných nákupech už se zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data a online platby jsou jednoznačně komfortnější než dobírka. Dále je pak důležitá také šíře nabízených platebních metod a jejich důvěryhodní poskytovatelé. Pozitivní zkušenosti jsou ovšem klíčové,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Průzkum dále ukazuje, že významná část zákazníků (37 %) volí stále stejný způsob platby bez ohledu na výši ceny nákupu. Že má hodnota celého nákupu na výběr platební metody významný vliv oproti tomu uvádí 24 % nakupujících. Zajímavé také je, že v případě, kdy zákazník touží po vybraném zboží co nejrychleji, je ochoten zvolit alternativní metodu oproti svým zvyklostem. To potvrzuje 60 % spotřebitelů, z nich ovšem 28 % volí takový přístup pouze u e-shopů, se kterými mají zkušenost.

„Převedším rychlost a také samozřejmě pohodlnost jsou bezesporu hlavními výhodami hovořícími pro využití online platebních metod,“ dodal Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více