Dárky v e-shopech nakoupí 87 % internetové populace

27. 11. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Internet je dnes již zcela běžnou cestou pro nakupování vánočních dárků – vnímá jej tak 99 % respondentů průzkumu společnosti Seznam.cz. V roce 2011 si internet pro hledání a nákup vánočních dárků zvolilo 74 % dotázaných, letos se na vánoční nákupy po internetu chystá 87 % respondentů.
Foto: Freeimages.com

„Lidé se naučili být na internetu obezřetnější, při objednávání zboží se nesoustředí jen na cenu a nakupují u prověřených prodejců, popřípadě si neznámé obchody předem ověří. I to může být důvodem zvětšující se důvěry v bezpečnost e-shopů, která od roku 2011 vzrostla ze 77 % na dnešních 86 %,“ řekl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Zvětšující se znalost a výhody internetového nakupování dokazuje i rostoucí trend ve využívání cenových srovnávačů. Za poslední rok je vyzkoušelo o 5 % více lidí, celkem 91 % dotázaných a 85 % z nich tuto zkušenost hodnotí pozitivně.

Zajímavým faktem je, na rozdíl od loňského roku, klesající důležitost ceny výrobku či služby při výběru e-shopu. Jako velmi důležitou ji zmiňuje 77 % dotázaných, což je o 6 % méně než před rokem. „Mnohem větší důležitost než v roce 2013 lidé přikládají reputaci samotného obchodu (nárůst o 4 % na 59 %) a způsobu doručení (nárůst o 4 % na 63 %). Čím dál častěji si lidé volí možnost osobního odběru. E-shopy by neměly zapomenout vyplnit na svých stránkách, ale i na příklad na Zboží.cz svá výdejní místa. Uživatelé si budou moci hledané produkty filtrovat i podle lokality odběru, což ocení především ti, kteří nechávají nákup dárků na poslední chvíli a vsází na možnost osobního odběru,“ doplnil Šmíd.

Jak budou vypadat internetové Vánoce 2014?

Podle v pořadí již čtvrtého ročníku předvánočního průzkumu uskutečněného přes Seznam.cz Výzkumník se pro dárky na síť vydá 87 % internetové populace a 83 % využije k nákupu internetové srovnávače. Zajímavostí je, že 2 % dotázaných se do internetových prodejen vydají letos poprvé. A jaké dárky si letos vyberou? Struktura plánovaných dárků je téměř shodná jako vloni. Lidé kupují pod stromečky zejména kosmetiku (72 %), knížky (65 %), oblečení (63 %) a drobnosti pro různé koníčky (62 %). V porovnání s roky 2011 a 2012 je patrný trend mírně rostoucího zájmu o dárky v podobě potravin nebo nápojů. „Kromě vánočních klasik jako jsou hračky, kutilské potřeby či malé spotřebiče, očekáváme zvýšenou poptávku po zábavní elektronice, zejména herních konzolích, tabletech (především v cenových kategoriích mezi 1 000 Kč až 2 500 Kč), a hlavně chytrých telefonech (nejvíce v rozmezí 3 500 - 4 500 Kč). Zajímavým dárkem by se mohly stát i erotické potřeby,“ řekl Marek Liška, generální manažer Mall.cz.

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratí letos o Vánocích nakupující v internetových obchodech o 15 % více než loni, a to až 21,5 miliard korun. „Letos počítáme s nárůstem počtu objednávek, protože objem nákupů přes internet dlouhodobě roste. I proto neustále rozšiřujeme sortiment, zrychlujeme dobu dodání a otevřeli jsme nová výdejní místa,“ řekla Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení Vivantis. Podle Seznam.cz Výzkumníka utratí na Vánoce za dárky více muži než ženy a starší lidé oproti mladým. Mezi lidmi staršími 45 let jich 15 % plánuje utratit za dárky více než 10 tisíc korun, naopak mezi mladými do 24 let tolik peněz utratí jen 4 % dotázaných. Více budou do Vánoc investovat také lidé s vyšším vzděláním a Pražané.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více