Dárky v e-shopech nakoupí 87 % internetové populace

27. 11. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Internet je dnes již zcela běžnou cestou pro nakupování vánočních dárků – vnímá jej tak 99 % respondentů průzkumu společnosti Seznam.cz. V roce 2011 si internet pro hledání a nákup vánočních dárků zvolilo 74 % dotázaných, letos se na vánoční nákupy po internetu chystá 87 % respondentů.
Foto: Freeimages.com

„Lidé se naučili být na internetu obezřetnější, při objednávání zboží se nesoustředí jen na cenu a nakupují u prověřených prodejců, popřípadě si neznámé obchody předem ověří. I to může být důvodem zvětšující se důvěry v bezpečnost e-shopů, která od roku 2011 vzrostla ze 77 % na dnešních 86 %,“ řekl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Zvětšující se znalost a výhody internetového nakupování dokazuje i rostoucí trend ve využívání cenových srovnávačů. Za poslední rok je vyzkoušelo o 5 % více lidí, celkem 91 % dotázaných a 85 % z nich tuto zkušenost hodnotí pozitivně.

Zajímavým faktem je, na rozdíl od loňského roku, klesající důležitost ceny výrobku či služby při výběru e-shopu. Jako velmi důležitou ji zmiňuje 77 % dotázaných, což je o 6 % méně než před rokem. „Mnohem větší důležitost než v roce 2013 lidé přikládají reputaci samotného obchodu (nárůst o 4 % na 59 %) a způsobu doručení (nárůst o 4 % na 63 %). Čím dál častěji si lidé volí možnost osobního odběru. E-shopy by neměly zapomenout vyplnit na svých stránkách, ale i na příklad na Zboží.cz svá výdejní místa. Uživatelé si budou moci hledané produkty filtrovat i podle lokality odběru, což ocení především ti, kteří nechávají nákup dárků na poslední chvíli a vsází na možnost osobního odběru,“ doplnil Šmíd.

Jak budou vypadat internetové Vánoce 2014?

Podle v pořadí již čtvrtého ročníku předvánočního průzkumu uskutečněného přes Seznam.cz Výzkumník se pro dárky na síť vydá 87 % internetové populace a 83 % využije k nákupu internetové srovnávače. Zajímavostí je, že 2 % dotázaných se do internetových prodejen vydají letos poprvé. A jaké dárky si letos vyberou? Struktura plánovaných dárků je téměř shodná jako vloni. Lidé kupují pod stromečky zejména kosmetiku (72 %), knížky (65 %), oblečení (63 %) a drobnosti pro různé koníčky (62 %). V porovnání s roky 2011 a 2012 je patrný trend mírně rostoucího zájmu o dárky v podobě potravin nebo nápojů. „Kromě vánočních klasik jako jsou hračky, kutilské potřeby či malé spotřebiče, očekáváme zvýšenou poptávku po zábavní elektronice, zejména herních konzolích, tabletech (především v cenových kategoriích mezi 1 000 Kč až 2 500 Kč), a hlavně chytrých telefonech (nejvíce v rozmezí 3 500 - 4 500 Kč). Zajímavým dárkem by se mohly stát i erotické potřeby,“ řekl Marek Liška, generální manažer Mall.cz.

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratí letos o Vánocích nakupující v internetových obchodech o 15 % více než loni, a to až 21,5 miliard korun. „Letos počítáme s nárůstem počtu objednávek, protože objem nákupů přes internet dlouhodobě roste. I proto neustále rozšiřujeme sortiment, zrychlujeme dobu dodání a otevřeli jsme nová výdejní místa,“ řekla Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení Vivantis. Podle Seznam.cz Výzkumníka utratí na Vánoce za dárky více muži než ženy a starší lidé oproti mladým. Mezi lidmi staršími 45 let jich 15 % plánuje utratit za dárky více než 10 tisíc korun, naopak mezi mladými do 24 let tolik peněz utratí jen 4 % dotázaných. Více budou do Vánoc investovat také lidé s vyšším vzděláním a Pražané.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více