ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr.
Foto: Freeimages.com

Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů.

„Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, se lze obracet na obchodní inspekci,“ řekl Miloš Borovička a doplnil: „Nedomluví-li se zákazník s obchodníkem sám, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně bude vylíčeno, o co jde, vyzve inspekce obchodníka k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu.“ Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají odlišné postupy.

Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu,“ přiblížil Borovička a dodal: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno.“ Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit, a spotřebiteli pak už nic jiného, než soud nezbývá.

Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. O pověření bude usilovat i organizace dTest, jejíž dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se za dva roky řešil přes sedm tisíc sporů.

Štítky: 

Podobné články

Z Česka se vyvezlo ICT zboží za 668 miliard korun

12. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
V roce 2018 pracovalo v České republice 206 400 ICT odborníků. Výdaje na výzkum a vývoj v oblasti ICT dosáhly 18,7 miliard korun a hodnota vyvezeného ICT zboží se přiblížila hranici 700 miliard korun. Čtěte více

Péče o zákazníka? Těchto sedm rad je dobré mít na paměti

29. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nordic Telecom)
Ne nadarmo se říká „náš zákazník – náš pán“. Snad každá společnost na světě dělá vše pro to, aby si své zákazníky udržela. Věrnost zákazníků však není samozřejmostí. Je potřeba se o ně patřičně starat a snažit se maximálně vyhovět všem jejich požadavkům. Protože jen spokojený zákazník může být věrný. Čtěte více

HP představilo pokladní systém pro maloobchodní prodejny

14. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Řešení HP ElitePOS modernizuje tradiční podobu maloobchodních pokladních systémů nejen inovativním designem, ale hlavně díky svému zabezpečení a výkonu. Cílem tohoto nového všestranného sjednoceného pokladního systému je změnit představy obchodníků o tom, jak mohou technologie proměnit zkušenosti zákazníků s nákupem v kamenných obchodech. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Tržby e-shopů letos překonají hranici 100 miliard korun

23. 1. 2017. (redaktor: Jakub Špaček, zdroj: Lesensky.cz)
Podle nejnovějších statistik v současnosti funguje v ČR zhruba 38 500 internetových obchodů, což je o 500 více než v roce 2015. Z průzkumu srovnávače Zboží.cz navíc vyplývá, že celkový obrat tuzemských e-shopů poprvé překonal částku 100 miliard korun. Čtěte více