ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy.
Foto: SXC.hu

Vysoký podíl nedostatků zjištěných při těchto kontrolách však nelze považovat za obraz skutečného stavu elektronického obchodování v České republice. Je to výsledek průběžného monitorování internetové nabídky zboží a služeb. Kontrolní činnost ČOI je cíleně zaměřena na ty portály, u kterých lze na základě předchozí vizuální kontroly předpokládat, že při své činnosti nedodržují základní informační povinnosti. Část kontrol probíhá také na základě informací a podání, s nimiž se na Českou obchodní inspekci obrátili spotřebitelé. Ve sledovaném období řešila celkem 1 255 podání.

V období od 1. 7. do 30. 9. 2013 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 250 kontrol e-shopů, zaměřených především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a dalších obecně závazných právních předpisů. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 188 kontrolách, což představuje 75,2 % z celkového počtu provedených kontrol

K počtu kontrol se zjištěním přispívají také negativní zkušenosti a informace poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností. Za sledované období přijala ČOI celkem 1255 podání spotřebitelů, při jejichž šetření zjistila ve 127 případech porušení povinností. Velká část těchto podání se však týkala porušení spotřebitelských práv mimo kontrolní pravomoc ČOI. Jednalo se především o nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy nebo zrušení objednávky po nedodání zboží. V takových případech nemůže rozhodnout o oprávněnosti nároku spotřebitele orgán dozoru, ale na základě žaloby poškozené strany soud, pokud dohoda kupujícího s prodávajícím není možná.

Výsledky kontrol – Internetové obchody (3. čtvrtletí 2013)

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

51

40

78,4 %

 

Jihočeský a Vysočina

19

11

57,9 %

 

Plzeňský a Karlovarský

19

13

68,4 %

 

Ústecký a Liberecký

29

21

72,4 %

 

Královéhradecký a Pardubický

35

29

82,9 %

 

Jihomoravský a Zlínský

56

46

82,1 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

41

28

68,3 %

 

Celkem

250

188

75,2 %

 

Celkem ve 134 případech (tj. 43 %) porušily kontrolované subjekty zákaz užívání nekalých obchodních praktik. Jako klamavé obchodní praktiky bylo posouzeno jednání, kdy stejně jako v předchozích obdobích nebyly spotřebitelům poskytnuty zákonem stanovené informace, případně jim byly poskytnuty neúplné či jinak zavádějící údaje např. o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.

Porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů:

  • Další často prodávajícím porušovanou povinností bylo, že řádně neinformoval spotřebitele o reklamaci (tj. o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou). Toto porušení bylo zjištěno ve 102 případech (31,6 %).
  • V menším rozsahu bylo zjišťováno porušení formálních náležitostí při vyřizování reklamací – 18 případů (5,6 %).
  • Informaci o ceně nabízeného zboží nebo služby neposkytlo celkem 11 subjektů (3,4 %).
  • Další porušení zákona o ochraně spotřebitele již nepřesáhlo 2,5 % (např. chybějící písemné návody v českém jazyce, neposkytnutí informací o výrobcích nebo jejich materiálovém složení…).
  • Porušení jiných právních předpisů zjistili inspektoři při 26 kontrolách (8 %).
  • Ve sledovaném období nabylo právní moci celkem 201 pokut v hodnotě 1 366 500 Kč, uložených kontrolovaným subjektům za zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů.
Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: Sxc.hu

ČOI upozornila na to, že internetoví prodejci stále klamou

5. 6. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: ČOI)
V průběhu 1. čtvrtletí 2013 provedli inspektoři České obchodní inspekce kontrolu 376 e-shopů a nedostatky zjistili ve třech čtvrtinách z nich. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 286 kontrolách, což představuje 76,06 % z celkového počtu provedených kontrol. Čtěte více