České e-shopy vykročily k dalšímu rekordu, nejvíce rostou nákupy z mobilů

18. 4. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Množství nákupů, které Češi uskutečnili v internetových obchodech, rostlo také v prvním čtvrtletí letošního roku. Obrat prodejců vzrostl podle analýzy konzultační společnosti Acomware meziročně o zhruba 18 %. Lidé přitom stále častěji nakupují ze svých mobilů.
Foto: Freeimages.com

Tempo růstu české e-commerce sice oproti loňskému roku mírně polevilo, ale i tak jde o jasný signál, že e-shopy čeká další silný rok,“ předpověděl Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Podle údajů firmy vzrostly v prvním čtvrtletí obraty tuzemských prodejců v průměru meziročně o 18 %. Pokud by takto trh rostl i po celý zbytek letošního roku, zvýšil by se celkový obrat e-commerce z loňských 81 miliard na zhruba 96 miliard korun.

Internetovým prodejcům se přitom v prvním kvartálu zvýšily příjmy bez ohledu na kategorii zboží či zařízení, které zákazníci k objednávce zvolili. „Růst je patrný ve všech segmentech. Obchodníkům se zvýšily objednávky z počítačů, tabletů i mobilů," řekl Penkala a upřesnil: „Nejvyšší tempo růstu za poslední rok vykazuje množství objednávek z chytrých telefonů. Jejich podíl na obratu e-shopů je v průměru zhruba 8 %, tablety tvoří asi 5,5 %.“ Prim v online nakupování tak u českých zákazníků stále hrají osobní počítače, z nichž pochází 86,5 % všech tržeb (loni to bylo v období od ledna do března 92 %).

Pokud jde o srovnání prvního čtvrtletí a loňských Vánoc, došlo od ledna k poklesu míry konverze. Ta určuje počet návštěvníků, kteří v e-shopu uskutečnili svou objednávku. „Konverze sice poklesla z 2,4 % na 1,92 %, zvýšila se ale průměrná útrata. Zákazníci v e-shopech nakoupili v průměru za 1 892 korun, loni to bylo asi o 150 korun méně,“ dodal Penkala.

Česká e-commerce v 1. čtvrtletí 2016

  1. Tržby českých e-shopů vzrostly meziročně o 18 %. V porovnání s posledním čtvrtletím loňského roku ale zároveň došlo k poklesu o zhruba 9 %.
  2. Lidé české e-shopy nejvíce navštěvují z osobních počítačů, které tvoří 74,5 % veškeré návštěvnosti. Meziročně však jde o pokles o zhruba 7 % ve prospěch mobilů a tabletů.
  3. Dominantní nadále zůstávají objednávky z počítačů, které tvoří zhruba 86,5 % všech tržeb.
  4. V kategorii mobilních zařízení vládnou smartphony – nákupy z nich tvoří již 8 % tržeb a také 17,5 % návštěvnosti tuzemských e-shopů, u tabletů jde o 5,5 % (obrat), respektive 8 % (návštěvnost).
  5. Nejrychleji roste obrat z mobilních telefonů – meziročně o 133 %. Tablety zaznamenaly růst o 52 %, PC o 11 %.
  6. Hodnota průměrné objednávky v e-shopech dosáhla částky 1 892 korun. Míra konverze byla 1,92 %.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více