České e-shopy vykročily k dalšímu rekordu, nejvíce rostou nákupy z mobilů

18. 4. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Množství nákupů, které Češi uskutečnili v internetových obchodech, rostlo také v prvním čtvrtletí letošního roku. Obrat prodejců vzrostl podle analýzy konzultační společnosti Acomware meziročně o zhruba 18 %. Lidé přitom stále častěji nakupují ze svých mobilů.
Foto: Freeimages.com

Tempo růstu české e-commerce sice oproti loňskému roku mírně polevilo, ale i tak jde o jasný signál, že e-shopy čeká další silný rok,“ předpověděl Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Podle údajů firmy vzrostly v prvním čtvrtletí obraty tuzemských prodejců v průměru meziročně o 18 %. Pokud by takto trh rostl i po celý zbytek letošního roku, zvýšil by se celkový obrat e-commerce z loňských 81 miliard na zhruba 96 miliard korun.

Internetovým prodejcům se přitom v prvním kvartálu zvýšily příjmy bez ohledu na kategorii zboží či zařízení, které zákazníci k objednávce zvolili. „Růst je patrný ve všech segmentech. Obchodníkům se zvýšily objednávky z počítačů, tabletů i mobilů," řekl Penkala a upřesnil: „Nejvyšší tempo růstu za poslední rok vykazuje množství objednávek z chytrých telefonů. Jejich podíl na obratu e-shopů je v průměru zhruba 8 %, tablety tvoří asi 5,5 %.“ Prim v online nakupování tak u českých zákazníků stále hrají osobní počítače, z nichž pochází 86,5 % všech tržeb (loni to bylo v období od ledna do března 92 %).

Pokud jde o srovnání prvního čtvrtletí a loňských Vánoc, došlo od ledna k poklesu míry konverze. Ta určuje počet návštěvníků, kteří v e-shopu uskutečnili svou objednávku. „Konverze sice poklesla z 2,4 % na 1,92 %, zvýšila se ale průměrná útrata. Zákazníci v e-shopech nakoupili v průměru za 1 892 korun, loni to bylo asi o 150 korun méně,“ dodal Penkala.

Česká e-commerce v 1. čtvrtletí 2016

  1. Tržby českých e-shopů vzrostly meziročně o 18 %. V porovnání s posledním čtvrtletím loňského roku ale zároveň došlo k poklesu o zhruba 9 %.
  2. Lidé české e-shopy nejvíce navštěvují z osobních počítačů, které tvoří 74,5 % veškeré návštěvnosti. Meziročně však jde o pokles o zhruba 7 % ve prospěch mobilů a tabletů.
  3. Dominantní nadále zůstávají objednávky z počítačů, které tvoří zhruba 86,5 % všech tržeb.
  4. V kategorii mobilních zařízení vládnou smartphony – nákupy z nich tvoří již 8 % tržeb a také 17,5 % návštěvnosti tuzemských e-shopů, u tabletů jde o 5,5 % (obrat), respektive 8 % (návštěvnost).
  5. Nejrychleji roste obrat z mobilních telefonů – meziročně o 133 %. Tablety zaznamenaly růst o 52 %, PC o 11 %.
  6. Hodnota průměrné objednávky v e-shopech dosáhla částky 1 892 korun. Míra konverze byla 1,92 %.

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více