České e-shopy chtějí být ziskovější a budou zvyšovat investice

2. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Loňský rekordní rok české e-commerce se pozitivně odráží také v očekáváních tuzemských e-shopů. Jejich majitelé plánují v roce 2016 další růst tržeb, chtějí však zároveň dosahovat větších zisků. Navýší též množství prostředků na svůj rozvoj.
Foto: Freeimages.com

Výzkum byl uskutečněn v průběhu ledna na vzorku 212 majitelů tuzemských e-shopů. Potvrzuje přitom, o čem se v ČR mluví již několik týdnů – české e-shopy prožily rekordní loňský rok a jsou rovněž velmi pozitivní v očekáváních na ten letošní. „Podle našeho výzkumu se téměř 78 % e-shopů podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze deset procent prodejců,“ řekl Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Ještě zajímavější je pohled na to, jaký obrat obchody očekávají letos: celkem 84 % e-shopů odhaduje růst obratu o minimálně 10 %. Poklesu tržeb se bojí pouze dvě procenta respondentů.

Pozitivní stav trhu se projevuje také v otázce cílů, které si prodejci stanovili na rok 2016. „Podobně jako každý rok je hlavním cílem obchodníků zvýšit obrat. Zajímavé ale je, že e-shopy se vůbec poprvé výrazněji zaměří též na zisk. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se ke stejnému cíli hlásilo o polovinu e-shopů méně,“ vysvětlil Penkala.

Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že e-shopy ani přes větší důraz na svou ziskovost neplánují omezit investice do rozvoje. Více investovat plánuje 72 % obchodníků, což je o pět procent více než loni. Tyto finanční prostředky přitom plánují utratit zejména za marketing, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).

Hlavní závěry výzkumu Jak vidí e-shopy rok 2016:

  • Zvýšení tržeb loni zaznamenalo 77 % e-shopů; pokles se týkal pouze 10 % e-shopů. Pokud jde o podíl mobilních zařízení na obratu, u dvou třetin e-shopů nepřesahuje 10 %. Pouze pro 10 % obchodníků znamenají mobilní zařízení tržby nad 20 %.
  • V roce 2016 očekává růst obratu 84 % e-shopů, pokles pouhá dvě procenta. Zbylých 14 % předpokládá, že jejich tržby budou stagnovat.
  • Pokud jde o další cíle vedle růstu obratu, 31 % e-shopů se bude letos snažit maximalizovat zisk. Před rokem to bylo pouze 16 %. Pro 47 % e-shopů bude letos zásadní vylepšit své zákaznické služby, o procento méně chce zlepšit rovněž své marketingové aktivity.
  • 72 % e-shopů plánuje letos zvýšit investice do rozvoje o deset procent a více. Nejvíce hodlají jejich provozovatelé investovat do marketingu, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).
  • Pokud jde o marketingové investice, v roce 2015 směřovaly e-shopy nejvíce finančních prostředků do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a e-mailové komunikace. Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC, poroste ale význam SEO nebo e-mailingu.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více