České e-shopy chtějí být ziskovější a budou zvyšovat investice

2. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Loňský rekordní rok české e-commerce se pozitivně odráží také v očekáváních tuzemských e-shopů. Jejich majitelé plánují v roce 2016 další růst tržeb, chtějí však zároveň dosahovat větších zisků. Navýší též množství prostředků na svůj rozvoj.
Foto: Freeimages.com

Výzkum byl uskutečněn v průběhu ledna na vzorku 212 majitelů tuzemských e-shopů. Potvrzuje přitom, o čem se v ČR mluví již několik týdnů – české e-shopy prožily rekordní loňský rok a jsou rovněž velmi pozitivní v očekáváních na ten letošní. „Podle našeho výzkumu se téměř 78 % e-shopů podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze deset procent prodejců,“ řekl Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Ještě zajímavější je pohled na to, jaký obrat obchody očekávají letos: celkem 84 % e-shopů odhaduje růst obratu o minimálně 10 %. Poklesu tržeb se bojí pouze dvě procenta respondentů.

Pozitivní stav trhu se projevuje také v otázce cílů, které si prodejci stanovili na rok 2016. „Podobně jako každý rok je hlavním cílem obchodníků zvýšit obrat. Zajímavé ale je, že e-shopy se vůbec poprvé výrazněji zaměří též na zisk. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se ke stejnému cíli hlásilo o polovinu e-shopů méně,“ vysvětlil Penkala.

Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že e-shopy ani přes větší důraz na svou ziskovost neplánují omezit investice do rozvoje. Více investovat plánuje 72 % obchodníků, což je o pět procent více než loni. Tyto finanční prostředky přitom plánují utratit zejména za marketing, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).

Hlavní závěry výzkumu Jak vidí e-shopy rok 2016:

  • Zvýšení tržeb loni zaznamenalo 77 % e-shopů; pokles se týkal pouze 10 % e-shopů. Pokud jde o podíl mobilních zařízení na obratu, u dvou třetin e-shopů nepřesahuje 10 %. Pouze pro 10 % obchodníků znamenají mobilní zařízení tržby nad 20 %.
  • V roce 2016 očekává růst obratu 84 % e-shopů, pokles pouhá dvě procenta. Zbylých 14 % předpokládá, že jejich tržby budou stagnovat.
  • Pokud jde o další cíle vedle růstu obratu, 31 % e-shopů se bude letos snažit maximalizovat zisk. Před rokem to bylo pouze 16 %. Pro 47 % e-shopů bude letos zásadní vylepšit své zákaznické služby, o procento méně chce zlepšit rovněž své marketingové aktivity.
  • 72 % e-shopů plánuje letos zvýšit investice do rozvoje o deset procent a více. Nejvíce hodlají jejich provozovatelé investovat do marketingu, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).
  • Pokud jde o marketingové investice, v roce 2015 směřovaly e-shopy nejvíce finančních prostředků do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a e-mailové komunikace. Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC, poroste ale význam SEO nebo e-mailingu.

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více