Česká e-komerce v roce 2015 předčila očekávání, růst se nezastaví ani letos

12. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nejrušnější období roku mají (nejen) internetoví obchodníci za sebou, a tak je vhodný čas na rekapitulaci výsledků. Rok 2015 byl pro českou e-komerci nad očekávání úspěšný, zároveň také příslibem do budoucna. Jak potvrzují nejnovější údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Češi jednoduše nakupují online opravdu s oblibou.
Foto: Freeimages.com

Rok 2015 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Jak potvrzují údaje APEK a Heureka.cz, za zboží utratili Češi v domácích internetových obchodech více než 81 miliard korun. Oproti předchozímu roku tedy česká e-komerce dosáhla růstu přes 20 %,“ shrnul výkonný ředitel  APEK Jan Vetyška. Že je český internetový prodej stále významnější potvrzuje také nárůst podílu na celkových obratech dosažených v maloobchodu.  Tento podíl dosáhl v uplynulém roce již 8,1 % z celkových obratů maloobchodu. „Oproti roku 2014 tak došlo k navýšení podílu o jeden procentní bod. Důležitost e-komerce pro Českou republiku i EU dále strmě roste.

Během posledního čtvrtletí 2015, které lze obecně považovat za předvánoční, přesáhly obraty za prodané zboží na internetu 25 miliard korun. I zde tak byly posunuty rekordní hranice prodeje oproti předchozím obdobím. „O Vánocích nějaký dárek v e-shopu nakoupil už opravdu téměř každý. Již tradičně se dařilo elektronice, mobilním telefonům, hračkám či oblečení. Asi největším hitem, který zaznamenal velký růst, byly letos populární drony a jejich varianty,“ ohodnotil Jan Vetyška. V současné době navíc probíhají významné výprodeje, které dále internetové prodejce zaměstnávají.

Po Vánocích využívali někteří zákazníci v případě špatně zvoleného dárku možnost odstoupit od kupní smlouvy. Nejednalo se ale o významná procenta, oproti minulosti naopak došlo k ústupu tohoto trendu. Navíc například u oblečení či obuvi jde často spíše o výměnu s ohledem na nesedící velikosti.“ Čeští zákazníci už jednoduše vědí, co při nákupu na internetu chtějí. Navíc pokračuje trend, kdy nakupují online stále více zboží denní spotřeby. Před Vánoci tak například řada zákazníků pořídila nákup potravin v e-shopech a ušetřila si tak stres v přeplněných prodejnách.

A jaké budou trendy v roce 2016? V první řadě lze opět očekávat růst české e-komerce, a to alespoň o 15 %. Nadále lze předpokládat, že online trhu budou výrazně dominovat největší hráči, kteří tvoří velkou část obratů. Ty pak budou úspěšně doplňovat specializované a odborné e-shopy. „Zákazníci jsou v nakupování na internetu již zkušení. Na rozdíl od minulosti nenakupují online pouze elektroniku, ale objednávají si domů prakticky vše myslitelné,“ doplnil Jan Vetyška. Zajímavou legislativní novinkou pak bude mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které bude od 1. února k dispozici a primárně se nakupující budou moci obracet na Českou obchodní inspekci.

Podobné články

E-shopy prožívají rekordní rok, výrazný růst očekávají i ve druhém pololetí

13. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 je kvůli koronaviru ve všech směrech zcela jiný. To platí také pro internetové obchody, které v průběhu krize táhly český maloobchod a dosáhly razantního meziročního nárůstu prodejů. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 % v červnu. Čtěte více

Online nákupy šetří Čechům nejen čas a peníze, ale také snižují stres

24. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Češi chtějí především šetřit své úspory a vyhýbat se stresu, online nakupování je pro ně proto čím dál atraktivnější volbou. Proces je mimo jiné časově méně náročný. Nejčastěji nakupují módu a beauty produkty, v případě zboží určeného pro volnočasové aktivity se dokonce pohybují nad evropským průměrem. Čtěte více

Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada. Čtěte více

České e-commerce rostlo i v květnu. Meziročně skoro o čtvrtinu

16. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Při pohledu na květnové statistiky je patrné, že online nákupy Čechů ovlivnila především rozhodnutí vlády o konání hromadných akcí – oproti předchozímu měsíci vyrostly kategorie spojené s pořádáním svateb (až o tisíce procent) a také další podobné kategorie jako jsou party doplňky, lampiony a podobně. Čtěte více