Česká e-komerce v roce 2015 předčila očekávání, růst se nezastaví ani letos

12. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nejrušnější období roku mají (nejen) internetoví obchodníci za sebou, a tak je vhodný čas na rekapitulaci výsledků. Rok 2015 byl pro českou e-komerci nad očekávání úspěšný, zároveň také příslibem do budoucna. Jak potvrzují nejnovější údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Češi jednoduše nakupují online opravdu s oblibou.
Foto: Freeimages.com

Rok 2015 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Jak potvrzují údaje APEK a Heureka.cz, za zboží utratili Češi v domácích internetových obchodech více než 81 miliard korun. Oproti předchozímu roku tedy česká e-komerce dosáhla růstu přes 20 %,“ shrnul výkonný ředitel  APEK Jan Vetyška. Že je český internetový prodej stále významnější potvrzuje také nárůst podílu na celkových obratech dosažených v maloobchodu.  Tento podíl dosáhl v uplynulém roce již 8,1 % z celkových obratů maloobchodu. „Oproti roku 2014 tak došlo k navýšení podílu o jeden procentní bod. Důležitost e-komerce pro Českou republiku i EU dále strmě roste.

Během posledního čtvrtletí 2015, které lze obecně považovat za předvánoční, přesáhly obraty za prodané zboží na internetu 25 miliard korun. I zde tak byly posunuty rekordní hranice prodeje oproti předchozím obdobím. „O Vánocích nějaký dárek v e-shopu nakoupil už opravdu téměř každý. Již tradičně se dařilo elektronice, mobilním telefonům, hračkám či oblečení. Asi největším hitem, který zaznamenal velký růst, byly letos populární drony a jejich varianty,“ ohodnotil Jan Vetyška. V současné době navíc probíhají významné výprodeje, které dále internetové prodejce zaměstnávají.

Po Vánocích využívali někteří zákazníci v případě špatně zvoleného dárku možnost odstoupit od kupní smlouvy. Nejednalo se ale o významná procenta, oproti minulosti naopak došlo k ústupu tohoto trendu. Navíc například u oblečení či obuvi jde často spíše o výměnu s ohledem na nesedící velikosti.“ Čeští zákazníci už jednoduše vědí, co při nákupu na internetu chtějí. Navíc pokračuje trend, kdy nakupují online stále více zboží denní spotřeby. Před Vánoci tak například řada zákazníků pořídila nákup potravin v e-shopech a ušetřila si tak stres v přeplněných prodejnách.

A jaké budou trendy v roce 2016? V první řadě lze opět očekávat růst české e-komerce, a to alespoň o 15 %. Nadále lze předpokládat, že online trhu budou výrazně dominovat největší hráči, kteří tvoří velkou část obratů. Ty pak budou úspěšně doplňovat specializované a odborné e-shopy. „Zákazníci jsou v nakupování na internetu již zkušení. Na rozdíl od minulosti nenakupují online pouze elektroniku, ale objednávají si domů prakticky vše myslitelné,“ doplnil Jan Vetyška. Zajímavou legislativní novinkou pak bude mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které bude od 1. února k dispozici a primárně se nakupující budou moci obracet na Českou obchodní inspekci.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více