Česká e-komerce v roce 2015 předčila očekávání, růst se nezastaví ani letos

12. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nejrušnější období roku mají (nejen) internetoví obchodníci za sebou, a tak je vhodný čas na rekapitulaci výsledků. Rok 2015 byl pro českou e-komerci nad očekávání úspěšný, zároveň také příslibem do budoucna. Jak potvrzují nejnovější údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Češi jednoduše nakupují online opravdu s oblibou.
Foto: Freeimages.com

Rok 2015 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Jak potvrzují údaje APEK a Heureka.cz, za zboží utratili Češi v domácích internetových obchodech více než 81 miliard korun. Oproti předchozímu roku tedy česká e-komerce dosáhla růstu přes 20 %,“ shrnul výkonný ředitel  APEK Jan Vetyška. Že je český internetový prodej stále významnější potvrzuje také nárůst podílu na celkových obratech dosažených v maloobchodu.  Tento podíl dosáhl v uplynulém roce již 8,1 % z celkových obratů maloobchodu. „Oproti roku 2014 tak došlo k navýšení podílu o jeden procentní bod. Důležitost e-komerce pro Českou republiku i EU dále strmě roste.

Během posledního čtvrtletí 2015, které lze obecně považovat za předvánoční, přesáhly obraty za prodané zboží na internetu 25 miliard korun. I zde tak byly posunuty rekordní hranice prodeje oproti předchozím obdobím. „O Vánocích nějaký dárek v e-shopu nakoupil už opravdu téměř každý. Již tradičně se dařilo elektronice, mobilním telefonům, hračkám či oblečení. Asi největším hitem, který zaznamenal velký růst, byly letos populární drony a jejich varianty,“ ohodnotil Jan Vetyška. V současné době navíc probíhají významné výprodeje, které dále internetové prodejce zaměstnávají.

Po Vánocích využívali někteří zákazníci v případě špatně zvoleného dárku možnost odstoupit od kupní smlouvy. Nejednalo se ale o významná procenta, oproti minulosti naopak došlo k ústupu tohoto trendu. Navíc například u oblečení či obuvi jde často spíše o výměnu s ohledem na nesedící velikosti.“ Čeští zákazníci už jednoduše vědí, co při nákupu na internetu chtějí. Navíc pokračuje trend, kdy nakupují online stále více zboží denní spotřeby. Před Vánoci tak například řada zákazníků pořídila nákup potravin v e-shopech a ušetřila si tak stres v přeplněných prodejnách.

A jaké budou trendy v roce 2016? V první řadě lze opět očekávat růst české e-komerce, a to alespoň o 15 %. Nadále lze předpokládat, že online trhu budou výrazně dominovat největší hráči, kteří tvoří velkou část obratů. Ty pak budou úspěšně doplňovat specializované a odborné e-shopy. „Zákazníci jsou v nakupování na internetu již zkušení. Na rozdíl od minulosti nenakupují online pouze elektroniku, ale objednávají si domů prakticky vše myslitelné,“ doplnil Jan Vetyška. Zajímavou legislativní novinkou pak bude mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které bude od 1. února k dispozici a primárně se nakupující budou moci obracet na Českou obchodní inspekci.

Podobné články

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více

Baterie do notebooků vloni v průměru stály 1 356 Kč

30. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: BatteryShop.cz)
Ceny baterií tak pro spotřebitele zůstaly meziročně stejné, přestože prodejcům rostly náklady. Cena akumulátorů do mobilních telefonů pak v loňském roce činila v průměru 299 Kč a v případě baterií do digitálních fotoaparátů 346 Kč. Letos má dojít ke snižování cen baterií, pokles se projeví zejména u akumulátorů do notebooků. Čtěte více

E-shopy a dopravci o Vánocích zrychlily – balíčky byly u zákazníků za dva dny

29. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rychlost a kvalita doručení objednávek je pro internetové obchody a jejich zákazníky jedním z klíčových bodů. Také Vánoce 2019 byly pro e-shoy a dopravce velkou výzvou. Jak ale ukazují data i ohlasy zákazníků, dodání vánočních dárků tentokrát proběhlo bez větších problémů a včas. Čtěte více

Alza vloni dosáhla obratu téměř 30 miliard korun

29. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza)
Alza podle předběžných výsledků dosáhla v roce 2019 obratu 29,3 miliardy korun bez DPH (1,14 miliardy eur). Rekordní rok přinesl 12,3 milionu objednávek, přes 37 milionů prodaných kusů zboží a báze unikátních zákazníků překročila hranici čtyř milionů. Čtěte více