Česká e-komerce v roce 2015 předčila očekávání, růst se nezastaví ani letos

12. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nejrušnější období roku mají (nejen) internetoví obchodníci za sebou, a tak je vhodný čas na rekapitulaci výsledků. Rok 2015 byl pro českou e-komerci nad očekávání úspěšný, zároveň také příslibem do budoucna. Jak potvrzují nejnovější údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Češi jednoduše nakupují online opravdu s oblibou.
Foto: Freeimages.com

Rok 2015 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Jak potvrzují údaje APEK a Heureka.cz, za zboží utratili Češi v domácích internetových obchodech více než 81 miliard korun. Oproti předchozímu roku tedy česká e-komerce dosáhla růstu přes 20 %,“ shrnul výkonný ředitel  APEK Jan Vetyška. Že je český internetový prodej stále významnější potvrzuje také nárůst podílu na celkových obratech dosažených v maloobchodu.  Tento podíl dosáhl v uplynulém roce již 8,1 % z celkových obratů maloobchodu. „Oproti roku 2014 tak došlo k navýšení podílu o jeden procentní bod. Důležitost e-komerce pro Českou republiku i EU dále strmě roste.

Během posledního čtvrtletí 2015, které lze obecně považovat za předvánoční, přesáhly obraty za prodané zboží na internetu 25 miliard korun. I zde tak byly posunuty rekordní hranice prodeje oproti předchozím obdobím. „O Vánocích nějaký dárek v e-shopu nakoupil už opravdu téměř každý. Již tradičně se dařilo elektronice, mobilním telefonům, hračkám či oblečení. Asi největším hitem, který zaznamenal velký růst, byly letos populární drony a jejich varianty,“ ohodnotil Jan Vetyška. V současné době navíc probíhají významné výprodeje, které dále internetové prodejce zaměstnávají.

Po Vánocích využívali někteří zákazníci v případě špatně zvoleného dárku možnost odstoupit od kupní smlouvy. Nejednalo se ale o významná procenta, oproti minulosti naopak došlo k ústupu tohoto trendu. Navíc například u oblečení či obuvi jde často spíše o výměnu s ohledem na nesedící velikosti.“ Čeští zákazníci už jednoduše vědí, co při nákupu na internetu chtějí. Navíc pokračuje trend, kdy nakupují online stále více zboží denní spotřeby. Před Vánoci tak například řada zákazníků pořídila nákup potravin v e-shopech a ušetřila si tak stres v přeplněných prodejnách.

A jaké budou trendy v roce 2016? V první řadě lze opět očekávat růst české e-komerce, a to alespoň o 15 %. Nadále lze předpokládat, že online trhu budou výrazně dominovat největší hráči, kteří tvoří velkou část obratů. Ty pak budou úspěšně doplňovat specializované a odborné e-shopy. „Zákazníci jsou v nakupování na internetu již zkušení. Na rozdíl od minulosti nenakupují online pouze elektroniku, ale objednávají si domů prakticky vše myslitelné,“ doplnil Jan Vetyška. Zajímavou legislativní novinkou pak bude mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které bude od 1. února k dispozici a primárně se nakupující budou moci obracet na Českou obchodní inspekci.

Podobné články

Česká e-commerce by letos mohla růst až o 18 %, koronavirus může paradoxně pomoci

31. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PackWay)
Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 %. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 %. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby. Čtěte více

Objem rozesílaných e-mailů narostl o desítky procent. Co dělat, pokud je musíte posílat také?

26. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Společnost Mailkit, která stojí za stejnojmenným nástrojem pro marketingovou automatizaci, pozorně sleduje, jaký dopad má aktuální situace týkající se koronavirové nákazy na to, jakým způsobem firmy po celém světě rozesílají e-mailingové kampaně. Co odborníci vysledovali a co vám radí? Čtěte více

E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla. Čtěte více

ShopRoku 2019: Lidl-shop, Spokojenýpes.cz a další

13. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Heureka.cz už pojedenácté vyhlásila výsledky soutěže ShopRoku. Nejkvalitnějším e-shopem na českém trhu (Absolutní vítěz Ceny kvality) se stal e-shop Spokojenýpes.cz, který po třech letech vystřídal na první příčce tuzemského giganta s parfémy e-shop Notino.cz. V Ceně popularity udělili letos zákazníci 180 000 hlasů, „zlatý hattrick“ získal e-shop ONLINESHOP.cz. Jak si vedly další obchody? Čtěte více