Česká e-commerce znovu láme rekordy – vánoční obraty překročí 65 miliard

4. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Náročný a úspěšný rok českých internetových obchodů se blíží ke svému vrcholu. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by obraty e-shopů za předvánoční období mohly dosáhnout 65 miliard korun, což znamená meziroční růst o více než 25 %. Konečný výsledek ale v letošním komplikovaném roce ovlivní ještě řada faktorů.

Bez ohledu na COVID-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jde v podstatě o skokový růst. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce, a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ zhodnotil současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Na přelomu října a listopadu byly meziroční růsty prodejů enormní a pohybovaly se až okolo 30 %. Dalším velmi úspěšným obdobím byl uplynulý týden, který začal v pondělí 23. listopadu a vrcholil pátečním „Black Friday“ pokračujícím v řadě případů až do neděle. Za těchto sedm dnů utržily e-shopy okolo sedmi miliard korun, samotný Černý pátek přinesl přes 1,3 miliardy. Absolutní vrchol prodejů internetové obchody očekávají v týdnech od pondělí 7. prosince. „Předpokládáme, že v podstatě celé dva týdny budou z hlediska obratů ty nejúspěšnější v celém roce. Samozřejmě to může ovlivnit řada faktorů. Uvidíme, nakolik například současná situace nakonec zasáhne útraty za vánoční dárky. Jsme optimisté, ale odhady jsou letos přeci jen složitější než v minulosti. Co je jisté již nyní, tak některé kategorie, v čele s potravinami, dosáhnou za celý rok naprosto rekordních výsledků bez ohledu na další vývoj,“ doplnil Vetyška.

Velká výzva stojí především před dopravci. Zákazníci by neměli s nákupy příliš otálet. „Je zřejmé, že k menším zpožděním oproti celoročním standardům docházet bude. Dodání do druhého dne, které je v běžném roce standardem, se v předvánočním období může lehce prodloužit. Zároveň ale nejsou na místě obavy, že by vánoční dárky nedorazily pod stromek včas, jestliže si zákazníci zboží objednají v první polovině prosince. V každém případě letos doporučujeme udělat objednávky co nejdříve,“ uzavřel Jan Vetyška.

A o jaké kategorie zboží bude letos největší zájem? Jako tradičně to budou hračky, elektronika, mobilní telefony, tablety či notebooky. Zapomínat nesmíme ani na oblečení, knihy, kosmetiku nebo vybavení pro sport a kutilské potřeby.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více