Česká e-commerce znovu láme rekordy – vánoční obraty překročí 65 miliard

4. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Náročný a úspěšný rok českých internetových obchodů se blíží ke svému vrcholu. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by obraty e-shopů za předvánoční období mohly dosáhnout 65 miliard korun, což znamená meziroční růst o více než 25 %. Konečný výsledek ale v letošním komplikovaném roce ovlivní ještě řada faktorů.

Bez ohledu na COVID-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jde v podstatě o skokový růst. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce, a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ zhodnotil současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Na přelomu října a listopadu byly meziroční růsty prodejů enormní a pohybovaly se až okolo 30 %. Dalším velmi úspěšným obdobím byl uplynulý týden, který začal v pondělí 23. listopadu a vrcholil pátečním „Black Friday“ pokračujícím v řadě případů až do neděle. Za těchto sedm dnů utržily e-shopy okolo sedmi miliard korun, samotný Černý pátek přinesl přes 1,3 miliardy. Absolutní vrchol prodejů internetové obchody očekávají v týdnech od pondělí 7. prosince. „Předpokládáme, že v podstatě celé dva týdny budou z hlediska obratů ty nejúspěšnější v celém roce. Samozřejmě to může ovlivnit řada faktorů. Uvidíme, nakolik například současná situace nakonec zasáhne útraty za vánoční dárky. Jsme optimisté, ale odhady jsou letos přeci jen složitější než v minulosti. Co je jisté již nyní, tak některé kategorie, v čele s potravinami, dosáhnou za celý rok naprosto rekordních výsledků bez ohledu na další vývoj,“ doplnil Vetyška.

Velká výzva stojí především před dopravci. Zákazníci by neměli s nákupy příliš otálet. „Je zřejmé, že k menším zpožděním oproti celoročním standardům docházet bude. Dodání do druhého dne, které je v běžném roce standardem, se v předvánočním období může lehce prodloužit. Zároveň ale nejsou na místě obavy, že by vánoční dárky nedorazily pod stromek včas, jestliže si zákazníci zboží objednají v první polovině prosince. V každém případě letos doporučujeme udělat objednávky co nejdříve,“ uzavřel Jan Vetyška.

A o jaké kategorie zboží bude letos největší zájem? Jako tradičně to budou hračky, elektronika, mobilní telefony, tablety či notebooky. Zapomínat nesmíme ani na oblečení, knihy, kosmetiku nebo vybavení pro sport a kutilské potřeby.

Štítky: 

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více