Česká e-commerce znovu láme rekordy – vánoční obraty překročí 65 miliard

4. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Náročný a úspěšný rok českých internetových obchodů se blíží ke svému vrcholu. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by obraty e-shopů za předvánoční období mohly dosáhnout 65 miliard korun, což znamená meziroční růst o více než 25 %. Konečný výsledek ale v letošním komplikovaném roce ovlivní ještě řada faktorů.

Bez ohledu na COVID-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jde v podstatě o skokový růst. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce, a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ zhodnotil současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Na přelomu října a listopadu byly meziroční růsty prodejů enormní a pohybovaly se až okolo 30 %. Dalším velmi úspěšným obdobím byl uplynulý týden, který začal v pondělí 23. listopadu a vrcholil pátečním „Black Friday“ pokračujícím v řadě případů až do neděle. Za těchto sedm dnů utržily e-shopy okolo sedmi miliard korun, samotný Černý pátek přinesl přes 1,3 miliardy. Absolutní vrchol prodejů internetové obchody očekávají v týdnech od pondělí 7. prosince. „Předpokládáme, že v podstatě celé dva týdny budou z hlediska obratů ty nejúspěšnější v celém roce. Samozřejmě to může ovlivnit řada faktorů. Uvidíme, nakolik například současná situace nakonec zasáhne útraty za vánoční dárky. Jsme optimisté, ale odhady jsou letos přeci jen složitější než v minulosti. Co je jisté již nyní, tak některé kategorie, v čele s potravinami, dosáhnou za celý rok naprosto rekordních výsledků bez ohledu na další vývoj,“ doplnil Vetyška.

Velká výzva stojí především před dopravci. Zákazníci by neměli s nákupy příliš otálet. „Je zřejmé, že k menším zpožděním oproti celoročním standardům docházet bude. Dodání do druhého dne, které je v běžném roce standardem, se v předvánočním období může lehce prodloužit. Zároveň ale nejsou na místě obavy, že by vánoční dárky nedorazily pod stromek včas, jestliže si zákazníci zboží objednají v první polovině prosince. V každém případě letos doporučujeme udělat objednávky co nejdříve,“ uzavřel Jan Vetyška.

A o jaké kategorie zboží bude letos největší zájem? Jako tradičně to budou hračky, elektronika, mobilní telefony, tablety či notebooky. Zapomínat nesmíme ani na oblečení, knihy, kosmetiku nebo vybavení pro sport a kutilské potřeby.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více