Česká e-commerce vloni meziročně ztratila šest procent

10. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jde tak o šestiprocentní pokles oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2% růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům.

Téměř dva roky trvající propad tržeb internetových obchodů se konečně zastavil. Závěrečné čtvrtletí, které tradičně patří mezi nejdůležitější období roku, překlopilo výsledky kvartálu k 2% růstu. Z dat společnosti Heureka, na základě kterých vzniká pravidelný eCommerce Insider, je evidentní, že česká e-commerce se začíná po dlouhé době útlumu oživovat, zejména velcí hráči již potvrzují, že se situace začíná obracet.

„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 %, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil - 8 %. Silný byl zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrtletí skončilo opět -11 %. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,” shrnul uplynulý rok David Chmelař, generální ředitel Heureka Group, a dodal: „S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ty vůbec nejsilnější, a skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok.”

Stabilizace trhu a nové výzvy pro e-shopy

Většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace, která začala již v roce 2022. „Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 50 100 na 49 900. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem. Věříme, že nyní již čeká naši e-commerce návrat k růstu,“ okomentoval situaci českých online obchodníků výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a dodal: „On-line trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze.“

Pozvolná proměna online nakupování

Už v předchozích letech do e-commerce prostředí pronikali obchodníci se zbožím, které dříve bylo dostupné pouze v kamenných prodejnách. „Lidé chtějí využívat výhod online nakupování bez ohledu na druh zboží. Chtějí mít možnost porovnat si ceny, přečíst si recenze a vybrat si takového prodejce, který jim vyhovuje a nabízí za vydané peníze nejlepší službu. Na internetu si pořizují i věci s nižší pořizovací cenou, což může obchodům získat pravidelně se vracející zákazníky,” přidal svůj názor Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK. Největší přesun do online prostředí byl pochopitelně v době pandemie, a nově vzniklým segmentům se poměrně daří držet si svůj podíl. Stále je nejsilnější elektronika, která však v řádu let postupně ustupuje – od roku 2019, kdy měla 25 %, je aktuálně na 22 %. Naopak postupně roste sekce kosmetiky a zdraví z 6 % v roce 2019 na aktuálních 8 %.

Tyto změny přinášejí větší rozmanitost v nejčastěji vyhledávaných segmentech. Celý rok se v žebříčku nejpopulárnějších kategorií velmi vysoko držely produkty z oblasti drogerie a kosmetiky, třeba prací prášky (+43 %) nebo přípravky do myčky. Jedním z důsledků pandemie je častější vyhledávání veterinárních přípravků (+ 33 %) a krmiv pro mazlíčky, které si lidé pořizovali, když trávili čas doma.

Nákupy výrazně ovlivnilo i dlouhé teplé léto. „Všichni obchodníci vědí, že důležitou roli hraje i počasí a vidíme to i my. Například bazény ve třetím kvartálu rostly meziročně o 106 procent a zařadily se mezi nejvíce rostoucí kategorie roku s růstem 33 %. Ale platí to i opačně, jakmile nasněží, Češi hledají boby, lopaty na sníh nebo sněhové frézy, které meziročně rostly 116 %,” doplnil Mayer. Po období propadu se začíná oživovat trh s vysavači, které v roce 2022 skončily -22 %, zatímco uplynulý rok zakončily v 6% růstu a rostoucí trend pokračuje i v prvních dnech roku 2024.

Propad zažívají naopak kategorie, které vyšvihla energetická krize a začátek války na Ukrajině. Typicky tedy elektrocentrály s propadem 75 %, krbová kamna (-56 %), kotle, bojlery nebo izolační materiály či powerbanky. Nasycení dosáhl trh s elektrokoloběžkami (-36 %), stejně tak automatické kávovary, které zažívaly velký boom v době home officů, se v roce 2023 propadly o více než čtvrtinu. Překvapením je výrazný propad notebooků (-16 %), jedné z tradičních kategorií na internetu.

„Znovu se ukázalo, že Vánoce jsou pro lidi důležité a chtějí udělat svým blízkým radost, i když po zbytek roku své náklady víc hlídají. Samozřejmě bychom si všichni přáli, aby se podařilo trend z posledního kvartálu udržet i v dalších měsících, otázkou ale zůstává, jak kupní sílu Čechů ovlivní úsporný balíček, který vešel v České republice v lednu v platnost,” uzavřel David Chmelař.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více