Česká e-commerce v prvním čtvrtletí meziročně ztratila 25 %

20. 4. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Aktuální pokles obratu e-shopů o čtvrtinu v porovnání s prvním kvartálem 2021 podle Heureky stále znamená růst oproti přepandemickému období. Na vině meziročního poklesu je loňský lockdown a s tím spojený přesun nákupů lidí z kamenných prodejen na internet. Celkové situaci nepřispěla ani společenská nálada a růst cen způsobený vysokou inflací.

Loňské první čtvrtletí rostla e-commerce meziročně o 80 % a tak je podle Tomáše Bravermana, šéfa Heureka Group, letošní meziroční pokles očekávaný. „Je potřeba zdůraznit, že s loňskou mimořádnou situací se letošní čísla nedají srovnávat. Meziroční pokles je mírnější, než byl loňský raketový růst a když se na trh podíváme z dlouhodobého hlediska, tak jsme stále výrazně nad úrovní předpandemického období. Lidé v e-shopech nakupovat nepřestali,“vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Za meziročním poklesem stojí úbytek velkých segmentů jako například elektronika, velké spotřebiče, kuchyňská elektronika. „Letos obchodníci nabízeli nižší slevy během lednových výprodejů, lidé tento sortiment masivně kupovali na internetu vloni a letos pro ně už byl otevřen kamenný svět,“ okomentoval chování zákazníků na internetu Braverman. Do trendu významně promluvila kromě zdražování také situace na Ukrajině. „S vypuknutím válečného konfliktu vidíme v datech prakticky ze dne na den propad nákupů na internetu téměř o třetinu,“dodal Braverman.

 

Podobně vidí situaci na trhu také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci:„Letošní první čtvrtletí potvrzuje náš předpoklad ze začátku roku. Srovnáváme období, která v podstatě lze srovnat jen těžko. Zatímco v loňském roce přinesl tvrdý lockdown dramatický růst on-line prodejů, letos porovnáváme „běžný“ kvartál ovlivněný ještě geopolitickými vlivy a inflací s touto mimořádnou loňskou situací. Z našeho pohledu je důležité, že česká e-commerce vykazuje růst oproti předcovidovým obdobím. Nebýt covidu, nynější hodnoty by odpovídaly předchozímu růstu v rozmezí 10–15 % ročně.

Roste hobby i dům a zahrada, lidé na internetu řeší úsporu energie

Meziročně roste například segment s parfémy, který v loňském roce vlivem koronakrize významně poklesl, oproti loňsku se na internetu daří také prodejům topení, krbů, kamen nebo paliva, což jsou produkty, jejichž prodej v e-shopech nakopla energetická krize. Obecně roste hobby sortiment, který se lidé loni naučili nakupovat online během lockdownu. Právě hobby, chuť odpočívat během činností, které nás naplňují a potřeba relaxovat podle Tomáše Bravermana podpoří online nákupy následujícího kvartálu. „Vývoj trhu samozřejmě bude záviset na tom, jak se bude vyvíjet situace na Ukrajině. Určitě se ale bude nakupovat vybavení pro dům a zahradu, nábytek, hobby a samozřejmě sportovní vybavení. Lidé budou hledat prostor, jak dobíjet baterky,“ doplnil šéf Heureka Group.

Celá sezona bude těžit ze zrychlené dynamiky

Výhled na další kvartály už je podle Tomáše Bravermana optimističtější. „Vývoj trhu samozřejmě bude záviset na vývoji situace na Ukrajině. Online nákupy vloni akcelerovaly závratným tempem a mírné zpomalení je tedy na místě. Nicméně vlivem lockdownu se dynamika internetu neskutečně zrychlila a z toho bude těžit i letošní sezóna. Důležité bude srovnání s nelockdownovým obdobím druhého kvartálu 2021,“ dodal Braverman.

 

Průměrná hodnota objednávky byla v prvním čtvrtletí vyšší než vloni

V průměru jsme za jednu objednávku na internetu, uskutečněnou v prvním letošním čtvrtletí, utratili 1 390 korun. „To je ve srovnání s loňským prvním kvartálem o 150 korun respektive 12 % více,“ řekl Tomáš Braverman a doplnil: „Loňský pokles průměrné hodnoty ovlivnily zavřené kamenné obchody. Lidé museli na internetu nakupovat častěji, a i méně nákladné věci pro běžnou denní spotřebu, což průměrnou hodnotu snížilo. Řekl bych, že tento kvartál se objednávka už přiblížila dlouhodobé hodnotě.“ Pravdou ale je, že například během vánoční sezóny bývá objednávka vyšší, protože lidé utrácí více peněz za nákupy vánočních dárků.

 

E-shopy si drží vysokou kvalitu

Co si stále drží vysoká čísla a standard, je kvalita českých e-shopů. Ta je i po vypjatém a náročném období vysoká. Míra spokojenosti s e-shopy byla v prvním kvartále letošního roku stejná (95,4 %). „Tato metrika ukazuje spokojenost zákazníků se službami českých e-shopů. Svoji kvalitu si čeští online obchodníci drží dlouhodobě na velmi vysoké úrovni,“ řekl Tomáš Braverman.

O několik desetin procentního bodu pod 95 %, klesla míra spokojenosti během první vlny covidu, kdy e-shopy nebyly připraveny na přesun zákazníků na internet. Standardně se s velkým množstvím objednávek tento ukazatel mírně snižuje, protože dochází k častějším komplikacím či nedorozuměním. „Ve srovnání se zahraničím poskytují české e-shopy zákazníkům opravdu špičkový servis a služby. Služby jako doručení v den objednání, vynesení do patra nebo možnost vybrat si ze sítě tisícovek výdejních míst nejsou na trzích kolem nás vůbec běžné,“ uzavřel Tomáš Braverman.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více