Česká e-commerce se ve třetím čtvrtletí kvůli obavám z vysokých cen a nečekaných výdajů propadla o 11 %

11. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Lidé kvůli obavám z vysokých cen stále odkládají své nákupy, hledají výhodné nabídky i při nákupu levnějšího zboží a čekají na slevové akce. Opatrnost při nakupování potvrzuje i výsledek české e-commerce za uplynulý kvartál – podle Heureky se její obrat zhoršil o tři procentní body oproti předchozím třem měsícům a o 11 % oproti loňsku.

Slibný konec předchozího kvartálu dodal online obchodníkům víru, že výsledky české e-commerce se vrátí do pozitivních hodnot. Tu navíc prohloubil červenec, který vykazoval nadějné výsledky. Srpen však naději v lepší skóre definitivně zlomil a klesající trend pokračoval i v září. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot. Celkově se za uplynulé čtvrtletí zastavil na minus jedenácti procentech, nicméně tentokrát vidíme na úrovni e-shopů velké výkyvy v jejich výsledcích,“ zhodnotil uplynulé tři měsíce David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1 400 Kč. Lidé čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají. „Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť. To sice nyní celkovému obratu na první pohled nepomáhá, ale dlouhodobě je nutné tuto změnu vnímat pozitivně, ať už kvůli pravidelně se vracejícím zákazníkům nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ upozornil Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Trháky z drogerií a lékáren

Tradiční online kategorie, jakou bývalo například elektro, jsou momentálně na ústupu, stále více se na výsluní online nákupů dostává zboží z lékáren a drogerií. To se odráží i v nejvíce rostoucích kategoriích. „Zákazníci stále více na internetu pořizují zboží, jako jsou přípravky do myčky (meziroční nárůst +44 %), prášky na praní (+27 %), deodoranty (+15 %), opalovací krémy (+14 %) nebo doplňky stravy (+13 %). To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,“ dodal Mayer.

Dlouhotrvající teplé počasí mezi skokany kvartálu vytáhlo i typicky letní kategorie, například bazény, které meziročně rostly o 106 %, mobilní klimatizace (+82 %), vířivky (+80 %) nebo sekačky na trávu (+21 %). Teplé počasí přálo také sportovcům, což se odrazilo zejména u doplňků pro cyklisty - rychle rostoucí kategorií byly cyklistické lahve na vodu (+36 %), jejichž cenu dřív lidé neřešili, podobně také brýle na kolo (+49 %).

Závěr letních prázdnin přál také kategoriím souvisejícím s návratem do školních lavic, meziročně tedy rostly tablety (+ 9 %) nebo klávesnice (+ 15 %).

Kamna a mrazáky už jsou u ledu

Překvapivým propadákem kvartálu se staly notebooky (- 22 %), které mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku, podobně monitory (-35 %). „Podle očekávání je velký propad u zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje. Můžeme sem zařadit bojlery a ohřívače vody s poklesem o téměř 50 %, krbová kamna (-70 %), elektrické trouby (-23 %), kotle (-59 %), varné desky (-32 %), izolační materiály (-48 %) nebo mrazáky, které loni lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny zakoupené ve slevách. U těch je nyní propad o 42 %,“ řekl Jan Mayer.

Více než polovina zásilek putuje do výdejních míst

Z dat společnosti Balíkobot, která od ledna do srpna 2023 datově zprostředkovala více než 15 milionů zásilek, což je o 13 % více než za stejné období loni, vyplývá, že Češi stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online. Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o tři procentní body. Na konci srpna tento typ placení zvolilo více než 60 % kupujících. Stále oblíbenější je také doručování zboží na výdejní místa, a to včetně boxů. Za období od ledna do srpna 2023 už více než polovina zásilek putuje právě na výdejní místa. Oproti loňsku jde o zvýšení o téměř deset procentních bodů.

Z krize nejvíce profitují zákazníci

„Ačkoliv e-commerce zažívá několik posledních měsíců propad tržeb, ani náhodou to neznamená snižování kvality českých e-shopů. Naopak, e-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doprovodné služby, což se odráží ve stále rostoucí spokojenosti zákazníků. Ta v uplynulém kvartále opět mírně vzrostla na 96,2 %,” uzavřel hodnocení posledních tří měsíců David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více