Česká e-commerce se ve třetím čtvrtletí kvůli obavám z vysokých cen a nečekaných výdajů propadla o 11 %

11. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Lidé kvůli obavám z vysokých cen stále odkládají své nákupy, hledají výhodné nabídky i při nákupu levnějšího zboží a čekají na slevové akce. Opatrnost při nakupování potvrzuje i výsledek české e-commerce za uplynulý kvartál – podle Heureky se její obrat zhoršil o tři procentní body oproti předchozím třem měsícům a o 11 % oproti loňsku.

Slibný konec předchozího kvartálu dodal online obchodníkům víru, že výsledky české e-commerce se vrátí do pozitivních hodnot. Tu navíc prohloubil červenec, který vykazoval nadějné výsledky. Srpen však naději v lepší skóre definitivně zlomil a klesající trend pokračoval i v září. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot. Celkově se za uplynulé čtvrtletí zastavil na minus jedenácti procentech, nicméně tentokrát vidíme na úrovni e-shopů velké výkyvy v jejich výsledcích,“ zhodnotil uplynulé tři měsíce David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1 400 Kč. Lidé čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají. „Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť. To sice nyní celkovému obratu na první pohled nepomáhá, ale dlouhodobě je nutné tuto změnu vnímat pozitivně, ať už kvůli pravidelně se vracejícím zákazníkům nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ upozornil Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Trháky z drogerií a lékáren

Tradiční online kategorie, jakou bývalo například elektro, jsou momentálně na ústupu, stále více se na výsluní online nákupů dostává zboží z lékáren a drogerií. To se odráží i v nejvíce rostoucích kategoriích. „Zákazníci stále více na internetu pořizují zboží, jako jsou přípravky do myčky (meziroční nárůst +44 %), prášky na praní (+27 %), deodoranty (+15 %), opalovací krémy (+14 %) nebo doplňky stravy (+13 %). To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,“ dodal Mayer.

Dlouhotrvající teplé počasí mezi skokany kvartálu vytáhlo i typicky letní kategorie, například bazény, které meziročně rostly o 106 %, mobilní klimatizace (+82 %), vířivky (+80 %) nebo sekačky na trávu (+21 %). Teplé počasí přálo také sportovcům, což se odrazilo zejména u doplňků pro cyklisty - rychle rostoucí kategorií byly cyklistické lahve na vodu (+36 %), jejichž cenu dřív lidé neřešili, podobně také brýle na kolo (+49 %).

Závěr letních prázdnin přál také kategoriím souvisejícím s návratem do školních lavic, meziročně tedy rostly tablety (+ 9 %) nebo klávesnice (+ 15 %).

Kamna a mrazáky už jsou u ledu

Překvapivým propadákem kvartálu se staly notebooky (- 22 %), které mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku, podobně monitory (-35 %). „Podle očekávání je velký propad u zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje. Můžeme sem zařadit bojlery a ohřívače vody s poklesem o téměř 50 %, krbová kamna (-70 %), elektrické trouby (-23 %), kotle (-59 %), varné desky (-32 %), izolační materiály (-48 %) nebo mrazáky, které loni lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny zakoupené ve slevách. U těch je nyní propad o 42 %,“ řekl Jan Mayer.

Více než polovina zásilek putuje do výdejních míst

Z dat společnosti Balíkobot, která od ledna do srpna 2023 datově zprostředkovala více než 15 milionů zásilek, což je o 13 % více než za stejné období loni, vyplývá, že Češi stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online. Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o tři procentní body. Na konci srpna tento typ placení zvolilo více než 60 % kupujících. Stále oblíbenější je také doručování zboží na výdejní místa, a to včetně boxů. Za období od ledna do srpna 2023 už více než polovina zásilek putuje právě na výdejní místa. Oproti loňsku jde o zvýšení o téměř deset procentních bodů.

Z krize nejvíce profitují zákazníci

„Ačkoliv e-commerce zažívá několik posledních měsíců propad tržeb, ani náhodou to neznamená snižování kvality českých e-shopů. Naopak, e-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doprovodné služby, což se odráží ve stále rostoucí spokojenosti zákazníků. Ta v uplynulém kvartále opět mírně vzrostla na 96,2 %,” uzavřel hodnocení posledních tří měsíců David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více