Česká e-commerce poroste nejrychleji v Evropě, na vzestupu jsou i cashback portály

29. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Tipli)
Obliba e-commerce v Česku neustále roste a spolu s tím roste i obliba cashback služeb. Online nákupy podporují i velké akce zahraničních e-shopů, jako je například AliExpress Day.

E-commerce tvoří v současnosti zhruba dvě procenta HDP České republiky, jejíž hodnota ročně přesahuje 100 miliard korun. Přestože jde pouze o 0,8 % celkové hodnoty evropského e-commerce trhu, tuzemská e-commerce poroste podle předpovědi J.P. Morgan 2019 Payments Trends vůbec nejrychleji v Evropě, a to o 16 % ročně. V ČR nyní existuje přes 40 tisíc e-shopů, zákazníci na nich nejčastěji nakupují oblečení a módu (63 %), letenky, jízdenky či ubytování (44 %) a vybavení domácnosti (38 %).

Zajímavé je, že Češi preferují online nákupy prostřednictvím mobilních telefonů, na kterých se uskuteční zhruba 54 % transakcí v hodnotě 61 miliard korun. Zhruba 55 % z toho je uskutečněno prostřednictvím aplikací jednotlivých e-shopů, zbytek přes mobilní prohlížeče. V čem jsou Češi naopak konzervativní, je způsob platby. Většina z nás stále preferuje platbu dobírkou po převzetí zboží (45 % transakcí), platební kartu využíváme u 13 % online nákupů, různé digitální peněženky jsou využity u pouhých sedmi procent nákupů.

Stejně jako celý e-commerce segment je v Česku na vzestupu i cashback, tedy možnost vrácení části peněz z online nákupu při nákupu prostřednictvím specializovaného portálu, který zákazníkům představuje nabídky partnerských e-shopů. V České republice využívá cashback služby podle odhadů na půl milionu lidí a celkový obrat cashback portálů v roce 2019 zřejmě přesáhne 110 milionů korun.

„Zhruba polovinu cashback trhu v České republice tvoří v současnosti portál Tipli. Aktivně ho využívá na 250 tisíc lidí a v roce 2019 jeho prostřednictvím evidujeme už přes půl milionu nákupů. Očekáváme, že letos díky Tipli přivedeme e-shopům celkový obrat přesahující miliardu korun,“ vysvětlil zakladatel Tipli Michal Hardyn.

AliExpress Day, známý také jako Singles‘ Day, připadá každoročně na 11. listopadu a jde vůbec o největší online nákupní akci na světě. Poprvé se konal v roce 2010, kdy se do něj zapojilo pouhých 27 prodejců, letos jejich počet narostl už na 130 tisíc se slevami na více než 15 milionů produktů. Pro zajímavost, v roce 2018 dosáhly tržby této akce během pouhé půlhodiny hodnoty 100 miliard korun, což odpovídá ročním tržbám všech českých e-shopů dohromady.

„Přes Tipli nakoupilo v letošním roce během 48 hodin kolem AliExpress Day zhruba 15 tisíc zákazníků. Dohromady šlo o více než 100 tisíc produktů ze zahraničí v celkové hodnotě 10 milionů korun,“ přiblížil rozměry akce v Česku zakladatel Tipli Michal Hardyn. „Celosvětově se v roce 2019 během akce prodalo na portálech Alibaba Group zboží v hodnotě přes 38 miliard dolarů, což znamená nárůst o 26 % oproti loňskému roku. Převažuje hlavně elektronika a oblečení,“ doplnil Hardyn.

Podobné články

E-commerce v roce 2020: Umělá inteligence, personalizace, mobilní platby i nové způsoby doručování

17. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Signalizují tato data přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény? Čtěte více

Česká e-commerce byla opět rekordní, obraty přesáhly 155 miliard korun

6. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Velmi úspěšné druhé pololetí roku 2019 a především podařené Vánoce podpořily další růst prodejů českých internetových obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst 15 %. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř z 13 %. Čtěte více

Zákazníci při nákupech spoléhají na uživatelské recenze. Pomůže jim nová aplikace

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cyrrus Advisory)
Reputace produktů, které si spotřebitel chystá zakoupit, se do značné míry odvíjí od online recenzí. Podle portálu Powerreviews.com se na recenze spoléhá až devadesát sedm procent zákazníků a osmdesát pět procent nakupujících nejdříve vyhledá negativní recenze, než potvrdí svou objednávku. S výběrem produktů nově pomáhá aplikace „Opinio – hodnocení produktů“. Čtěte více

Rekordní obraty – e-shopy dosáhly na 1,2 miliardy za den

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V pondělí 16. prosince vyvrcholily prodeje internetových obchodů, když obraty dosáhly přibližně 1,2 miliardy korun. Zákazníci mohou v e-shopech objednávat vánoční dárky prakticky až do Štědrého dne, garance doručení mimo prodejny či výdejny ale budou pomalu končit. Čtěte více