Česká e-commerce poroste nejrychleji v Evropě, na vzestupu jsou i cashback portály

29. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Tipli)
Obliba e-commerce v Česku neustále roste a spolu s tím roste i obliba cashback služeb. Online nákupy podporují i velké akce zahraničních e-shopů, jako je například AliExpress Day.

E-commerce tvoří v současnosti zhruba dvě procenta HDP České republiky, jejíž hodnota ročně přesahuje 100 miliard korun. Přestože jde pouze o 0,8 % celkové hodnoty evropského e-commerce trhu, tuzemská e-commerce poroste podle předpovědi J.P. Morgan 2019 Payments Trends vůbec nejrychleji v Evropě, a to o 16 % ročně. V ČR nyní existuje přes 40 tisíc e-shopů, zákazníci na nich nejčastěji nakupují oblečení a módu (63 %), letenky, jízdenky či ubytování (44 %) a vybavení domácnosti (38 %).

Zajímavé je, že Češi preferují online nákupy prostřednictvím mobilních telefonů, na kterých se uskuteční zhruba 54 % transakcí v hodnotě 61 miliard korun. Zhruba 55 % z toho je uskutečněno prostřednictvím aplikací jednotlivých e-shopů, zbytek přes mobilní prohlížeče. V čem jsou Češi naopak konzervativní, je způsob platby. Většina z nás stále preferuje platbu dobírkou po převzetí zboží (45 % transakcí), platební kartu využíváme u 13 % online nákupů, různé digitální peněženky jsou využity u pouhých sedmi procent nákupů.

Stejně jako celý e-commerce segment je v Česku na vzestupu i cashback, tedy možnost vrácení části peněz z online nákupu při nákupu prostřednictvím specializovaného portálu, který zákazníkům představuje nabídky partnerských e-shopů. V České republice využívá cashback služby podle odhadů na půl milionu lidí a celkový obrat cashback portálů v roce 2019 zřejmě přesáhne 110 milionů korun.

„Zhruba polovinu cashback trhu v České republice tvoří v současnosti portál Tipli. Aktivně ho využívá na 250 tisíc lidí a v roce 2019 jeho prostřednictvím evidujeme už přes půl milionu nákupů. Očekáváme, že letos díky Tipli přivedeme e-shopům celkový obrat přesahující miliardu korun,“ vysvětlil zakladatel Tipli Michal Hardyn.

AliExpress Day, známý také jako Singles‘ Day, připadá každoročně na 11. listopadu a jde vůbec o největší online nákupní akci na světě. Poprvé se konal v roce 2010, kdy se do něj zapojilo pouhých 27 prodejců, letos jejich počet narostl už na 130 tisíc se slevami na více než 15 milionů produktů. Pro zajímavost, v roce 2018 dosáhly tržby této akce během pouhé půlhodiny hodnoty 100 miliard korun, což odpovídá ročním tržbám všech českých e-shopů dohromady.

„Přes Tipli nakoupilo v letošním roce během 48 hodin kolem AliExpress Day zhruba 15 tisíc zákazníků. Dohromady šlo o více než 100 tisíc produktů ze zahraničí v celkové hodnotě 10 milionů korun,“ přiblížil rozměry akce v Česku zakladatel Tipli Michal Hardyn. „Celosvětově se v roce 2019 během akce prodalo na portálech Alibaba Group zboží v hodnotě přes 38 miliard dolarů, což znamená nárůst o 26 % oproti loňskému roku. Převažuje hlavně elektronika a oblečení,“ doplnil Hardyn.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více