Česká e-commerce poroste nejrychleji v Evropě, na vzestupu jsou i cashback portály

29. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Tipli)
Obliba e-commerce v Česku neustále roste a spolu s tím roste i obliba cashback služeb. Online nákupy podporují i velké akce zahraničních e-shopů, jako je například AliExpress Day.

E-commerce tvoří v současnosti zhruba dvě procenta HDP České republiky, jejíž hodnota ročně přesahuje 100 miliard korun. Přestože jde pouze o 0,8 % celkové hodnoty evropského e-commerce trhu, tuzemská e-commerce poroste podle předpovědi J.P. Morgan 2019 Payments Trends vůbec nejrychleji v Evropě, a to o 16 % ročně. V ČR nyní existuje přes 40 tisíc e-shopů, zákazníci na nich nejčastěji nakupují oblečení a módu (63 %), letenky, jízdenky či ubytování (44 %) a vybavení domácnosti (38 %).

Zajímavé je, že Češi preferují online nákupy prostřednictvím mobilních telefonů, na kterých se uskuteční zhruba 54 % transakcí v hodnotě 61 miliard korun. Zhruba 55 % z toho je uskutečněno prostřednictvím aplikací jednotlivých e-shopů, zbytek přes mobilní prohlížeče. V čem jsou Češi naopak konzervativní, je způsob platby. Většina z nás stále preferuje platbu dobírkou po převzetí zboží (45 % transakcí), platební kartu využíváme u 13 % online nákupů, různé digitální peněženky jsou využity u pouhých sedmi procent nákupů.

Stejně jako celý e-commerce segment je v Česku na vzestupu i cashback, tedy možnost vrácení části peněz z online nákupu při nákupu prostřednictvím specializovaného portálu, který zákazníkům představuje nabídky partnerských e-shopů. V České republice využívá cashback služby podle odhadů na půl milionu lidí a celkový obrat cashback portálů v roce 2019 zřejmě přesáhne 110 milionů korun.

„Zhruba polovinu cashback trhu v České republice tvoří v současnosti portál Tipli. Aktivně ho využívá na 250 tisíc lidí a v roce 2019 jeho prostřednictvím evidujeme už přes půl milionu nákupů. Očekáváme, že letos díky Tipli přivedeme e-shopům celkový obrat přesahující miliardu korun,“ vysvětlil zakladatel Tipli Michal Hardyn.

AliExpress Day, známý také jako Singles‘ Day, připadá každoročně na 11. listopadu a jde vůbec o největší online nákupní akci na světě. Poprvé se konal v roce 2010, kdy se do něj zapojilo pouhých 27 prodejců, letos jejich počet narostl už na 130 tisíc se slevami na více než 15 milionů produktů. Pro zajímavost, v roce 2018 dosáhly tržby této akce během pouhé půlhodiny hodnoty 100 miliard korun, což odpovídá ročním tržbám všech českých e-shopů dohromady.

„Přes Tipli nakoupilo v letošním roce během 48 hodin kolem AliExpress Day zhruba 15 tisíc zákazníků. Dohromady šlo o více než 100 tisíc produktů ze zahraničí v celkové hodnotě 10 milionů korun,“ přiblížil rozměry akce v Česku zakladatel Tipli Michal Hardyn. „Celosvětově se v roce 2019 během akce prodalo na portálech Alibaba Group zboží v hodnotě přes 38 miliard dolarů, což znamená nárůst o 26 % oproti loňskému roku. Převažuje hlavně elektronika a oblečení,“ doplnil Hardyn.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více