Česká e-commerce? 196 miliard korun, 16,2 % českého maloobchodu a 75 tisíc zaměstnanců

27. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje subjekty ze všech kategorií českého on-line prostředí, představila vybraná data z komplexní Studie přínosů e-commerce v ČR. Nejdůležitější výstupy zveřejnila na svých webových stránkách a umožnila tak veřejnosti zjistit více o tomto dynamicky rostoucím odvětví maloobchodu.

Výstupy by měly pomoci také státní správě lépe poznat přínosy elektronického obchodu pro českou ekonomiku.

APEK přichází s dosud chybějící komplexní analýzou internetového prodeje v České republice. „S dotazy na přínos e-commerce, a to nejen z hlediska celkových obratů, ale také dopadů na náš maloobchod či zaměstnanost, se setkáváme pravidelně. Řadu dat známe a vývoj samozřejmě sledujeme dlouhodobě, ale tentokrát jsme se rozhodli připravit opravdu podrobnou analýzu. V té se věnujeme všem uvedeným klíčovým tématům, stejně jako mnohým dalším. Nejdůležitější výstupy ze studie poskytujeme ode dneška veřejně na našem webu na adrese data.apek.cz,“ představil nový projekt asociace její výkonný ředitel Jan Vetyška.

A jaká jsou tedy nejzajímavější souhrnná data o české e-commerce? „V roce 2020 dosáhla hodnota obratů za prodej zboží prostřednictvím internetu 196 miliard korun. To podle našich analýz znamená podíl na českém maloobchodě ve výši 16,2 %, tedy o 3,4 procentního bodu více než o rok dříve. Počet zaměstnanců přímo v e-shopech dosáhl v roce 2020 přibližně 75 tisíc, dalších více než 30 tisíc pak pracovalo pro poskytovatele navazujících služeb,“ vyjmenoval Vetyška.

Z odpovědí spotřebitelů na vybrané dotazy vyplynulo několik dalších zajímavých údajů. Platbu kartou přímo při nákupu na internetu označilo jako nejčastější způsob úhrady 46,5 % uživatelů. Rozhodně už tak nemůžeme mluvit o tom, že by Češi při nákupech preferovali především dobírku.

Výstupy studie, které jsou aktuálně veřejně dostupné, představují ty nejdůležitější ukazatele z našeho oboru. Řadu dalších pak máme v APEK k dispozici a jsme připraveni se o ně především se státní správou či médii podělit. Věříme, že tato čísla potvrdí důležitost e-commerce pro celou českou ekonomiku a přitáhnou pozornost odpovědných zástupců k její další podpoře. E-shopy totiž dnes reprezentují opravdu velmi významnou část českého retailu,“ doplnil Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více