Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč.

Po dvou letech útlumu vnímáme, že zákazníci přestávají být nadměrně opatrní a česká e-commerce by měla znovu směřovat k tradičnímu růstu. Náš nejnovější výzkum to potvrzuje, nakupující v dubnu vydali za zboží z e-shopů výrazně více než v předchozích měsících. Zatímco v prvním čtvrtletí se průměrná útrata za zboží v internetových obchodech pohybovala pod hranicí čtyř tisíc korun, v dubnu to bylo o sedm set víc. To znamená nárůst o přibližně 20 %, což je velmi pozitivní signál pro všechny on-line prodejce,“ zhodnotil výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Češi utráceli více za zboží i služby, s blížícím se časem letních dovolených očekáváme přitom v tomto směru ještě další posun, a to především v souvislosti s nákupem zájezdů, ubytování či jízdenek a letenek.

Vzrostla útrata za jednorázové nákupy v hodnotě nad pět tisíc korun

APEK každý měsíc kromě průměrné útraty také zjišťuje, zda a za kolik nakoupí spotřebitelé mimořádné jednorázové nákupy. Pro lepší rozlišení stanovila asociace ve svém výzkumu spodní hranici pěti tisíc korun, podle které se mohou respondenti výzkumu orientovat. On-line nákupy splňující tyto parametry udělalo v dubnu přes 12 % internetových zákazníků, což je obvyklý poměr v porovnání s předchozími obdobími.

Zatímco v prvních třech měsících roku 2024 se hodnota jednorázových dražších nákupů pohybovala průměrně mezi deseti až dvanácti tisíci, v dubnu vydali spotřebitelé za objednávky vyšších hodnot přes šestnáct tisíc korun. To opět potvrzuje větší chuť zákazníků nakupovat v e-shopech s větší mírou odvahy,“ doplnil Vetyška.

Výsledky aktuálního výzkumu tak potvrzují optimismus, který mají zástupci českých e-shopů směrem k celému letošnímu roku. „Jsme přesvědčeni, že po dvou náročných letech bude naše e-commerce opět meziročně výrazně růst. Předpokládám, že v porovnání s loňskem bude zvýšení obratů za prodané zboží nejméně v řádu vyšších jednotek procent,“ uzavřel Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 096 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více