Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč.

Po dvou letech útlumu vnímáme, že zákazníci přestávají být nadměrně opatrní a česká e-commerce by měla znovu směřovat k tradičnímu růstu. Náš nejnovější výzkum to potvrzuje, nakupující v dubnu vydali za zboží z e-shopů výrazně více než v předchozích měsících. Zatímco v prvním čtvrtletí se průměrná útrata za zboží v internetových obchodech pohybovala pod hranicí čtyř tisíc korun, v dubnu to bylo o sedm set víc. To znamená nárůst o přibližně 20 %, což je velmi pozitivní signál pro všechny on-line prodejce,“ zhodnotil výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Češi utráceli více za zboží i služby, s blížícím se časem letních dovolených očekáváme přitom v tomto směru ještě další posun, a to především v souvislosti s nákupem zájezdů, ubytování či jízdenek a letenek.

Vzrostla útrata za jednorázové nákupy v hodnotě nad pět tisíc korun

APEK každý měsíc kromě průměrné útraty také zjišťuje, zda a za kolik nakoupí spotřebitelé mimořádné jednorázové nákupy. Pro lepší rozlišení stanovila asociace ve svém výzkumu spodní hranici pěti tisíc korun, podle které se mohou respondenti výzkumu orientovat. On-line nákupy splňující tyto parametry udělalo v dubnu přes 12 % internetových zákazníků, což je obvyklý poměr v porovnání s předchozími obdobími.

Zatímco v prvních třech měsících roku 2024 se hodnota jednorázových dražších nákupů pohybovala průměrně mezi deseti až dvanácti tisíci, v dubnu vydali spotřebitelé za objednávky vyšších hodnot přes šestnáct tisíc korun. To opět potvrzuje větší chuť zákazníků nakupovat v e-shopech s větší mírou odvahy,“ doplnil Vetyška.

Výsledky aktuálního výzkumu tak potvrzují optimismus, který mají zástupci českých e-shopů směrem k celému letošnímu roku. „Jsme přesvědčeni, že po dvou náročných letech bude naše e-commerce opět meziročně výrazně růst. Předpokládám, že v porovnání s loňskem bude zvýšení obratů za prodané zboží nejméně v řádu vyšších jednotek procent,“ uzavřel Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 096 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více