Češi utráceli. Tuzemská e-commerce v roce 2024 opět rostla

10. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok 2024. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o pět procent a e-shopy tak mohou být spokojené. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos.

Rok 2024 byl pro českou e-commerce důležitý. V předchozích dvou letech se celý trh nadále vyrovnával s dopady „covidového“ boomu a následného propadu zpět do normálu. Vloni se ale od prvních měsíců ukazovalo, že situace v e-shopech se opět lepší a prakticky po celý rok obraty meziročně rostly. „Rok 2024 můžeme hodnotit jako úspěšný. E-commerce se vrátila k růstu a viděno zpětnou optikou v podstatě do normálu. Prodeje, jakých jsme letos dosáhli, odpovídají v podstatě vývoji, který jsme předpovídali před covidem,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a doplnil: „Jak ukazují naše společná data s Heurekou, v  e-shopech činily obraty 194 miliard korun. Celkem ale Češi utratili on-line 228 miliard korun, a to po započtení nákupů na zahraničních tržištích. Ta vstoupila na trh poměrně agresivně a významně jej ovlivnila.

Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,“ řekl David Chmelař, generální ředitel Heureka Group, a dodal: „Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřily ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec. E-shopy se s tím ale dokázaly skvěle vypořádat, což ukazuje nárůst spokojenosti zákazníků.

Prosincové on-line útraty byly nejvyšší z celého roku

Vánoční sezona je tradičně nejsilnějším obdobím roku a nebylo tomu jinak ani vloni. Průměrná útrata za zboží nakoupené v e-shopech činila v prosinci 2024 téměř 7,5 tisíce korun, zatímco v průběhu nevánočních měsíců se pohybovala o přibližně 3 tisíce níže. Alespoň jednou přitom nějaký výrobek na internetu objednalo 93 % on-line zákazníků.

Průměrné prosincové útraty tak převýšily i úspěšný listopad. Češi na Vánocích nešetřili a sezonu tak můžeme hodnotit jako úspěšnou,“ okomentoval Vetyška a poznamenal: „Nejvíce utráceli zákazníci v kategorii 35 – 44 let. Ti podle našeho výzkumu v prosinci v průměru vydali za zboží v e-shopech přes 10,5 tisíce korun. Nejméně to naopak bylo v kategorii 15 – 24 let, a to 4,5 tisíce korun.

Nejvíce zákazníků si nechalo zboží dodat do výdejního boxu

Jak dále potvrdil pravidelný výzkum, který APEK připravuje každý měsíc, v oblasti doručování kralovaly výdejní boxy. Jejich popularita mezi zákazníky rostla přitom po celý rok. „Od ledna jsme postupně sledovali, jak nakupující využívají boxy stále častěji. Na začátku roku 2024 si zásilky nechalo tímto způsobem doručit alespoň jednou v měsíci 46 % on-line spotřebitelů, na konci to bylo už 63 %. Bude zajímavé sledovat, jaký vývoj nás v této oblasti čeká letos,“ prohlásil Jan Vetyška.

Rok 2025 ve znamení pokračujícího růstu i tvrdé konkurence

Od nového roku očekává výkonný ředitel APEK pokračování trendů z toho předchozího. „Očekáváme, že obraty e-shopům dále porostou, i když to bude opět mírné tempo v řádu jednotek procent.“ To méně pozitivní je rostoucí tlak zahraniční konkurence na trhu a s tím spojené výzvy i pro samotnou asociaci: „Náš trh se stal zajímavým pro řadu subjektů z jiných států, ale především pro tržiště ze zemí mimo EU. A právě tomuto budou muset české obchody nadále čelit. Je důležité, aby to bylo ve férovějším prostředí než vloni. APEK i v roce 2025 bude pokračovat v komunikaci s obchodníky i zástupci státu, abychom dosáhli rovných podmínek pro všechny. Je třeba si uvědomit, že náklady spojené s dovozem zboží jsou pro naše e-shopy o desítky procent vyšší. A to nikoli díky nějakým lepším schopnostem zahraničních subjektů, ale především ve vztahu k dodržování všech legislativních pravidel, která v EU platí od cla a daní až po ekologické poplatky. Je třeba v tomto směru nastavit pořádek, abychom si udrželi fungující on-line trh,“ uzavřel Jan Vetyška.

Metodologie

Měsíční výzkum pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proběhl prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 058 respondentů, z toho 1 000 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více