Češi na internetu pravidelně nakupují a roste jejich loajalita k oblíbeným e-shopům

30. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEk)
Nakupování na internetu je již běžnou součástí každodenního života. Češi si v e-shopech pořizují zboží pravidelně a jejich zájem o pohodlný nákup neklesá. Jak ukázal aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), polovina uživatelů internetu starších patnácti let objedná zboží on-line alespoň desetkrát ročně. Stále častěji se pak při svých nákupech vrací do vyzkoušených obchodů.

Asociace pro elektronickou komerci zkoumá ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere chování spotřebitelů v e-shopech již od roku 2012. Dlouhodobě tak sleduje přístup nakupující v české e-commerce. „V rámci našeho výzkumu sledujeme jak ty nejzákladnější informace, jako je zkušenost s nakupováním na internetu, tak i některé detailnější oblasti. Díky tomu, že výzkum každoročně opakujeme, máme k dispozici zajímavá data,“ vysvětlil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Alespoň jeden nákup on-line ročně uskuteční 91 % uživatel internetu v ČR

Jak vyplývá z výsledků výzkumu zahrnutého do studie E-commerce Survey 2019, 9 z 10 uživatelů internetu u nás alespoň jednou za rok objednají zboží v e-shopu. Hned 54 % zákazníků pak uvedlo, že nakupuje alespoň jednou měsíčně. „Dlouhodobý růst české e-commerce potvrzuje také pravidelnost nákupů našich spotřebitelů.“ Alespoň desetkrát ročně nakoupí v internetovém obchodě 51 % internetové populace 15+. „Více než čtvrtina nakupujících uvedla, že za rok pořídí zboží on-line nejméně patnáctkrát,“ doplňuje Jan Vetyška.

Loajalita zákazníků roste, čtvrtina se jich automaticky vrací do oblíbených e-shopů

Ještě v roce 2014 označilo návrat do oblíbeného internetového obchodu jako nejčastější nákupní strategii 16 % zákazníků, v roce 2019 to je již 25 %. Čistě nejlevnější e-shop pak obvykle volí 21 % internetových nakupujících. „Nejčastěji zákazníci volí jakýsi mix. Podívají se na nabídku zboží ve vyzkoušených e-shopech a porovnávají. Růst loajality na úkor nejnižší ceny ovšem potvrzuje, že české internetové obchody volí v posledních letech správnou strategii. Současně zákazníci vědí, že kvalitní služby, které jim vyzkoušené e-shopy poskytují, mají svou hodnotu,“ komentoval Jan Vetyška.

Není bez zajímavosti, že nejvyšší loajalitu projevují zákazníci obchodům z kategorie oblečení a obuvi (33 %) a drogerie a produktů pro zdraví a krásu (30 %). Naopak nejméně se lidé automaticky vrací do oblíbeného a vyzkoušeného e-shopu při nákupu hraček (13 %) a černé elektroniky (15 %).

Zvyšující se četnost nákupů on-line a také loajalita ke konkrétním internetovým obchodům jen potvrzují nadále stoupající kvalitu zboží a služeb, které české e-shopy svým zákazníkům nabízí. Před blížícím se vrcholem nákupní sezony v podobě Vánoc tak můžeme očekávat další rekordní výsledky naší e-commerce,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více