Češi e-shopy vybírají pečlivě, cena nemusí rozhodovat

12. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak si Češi vybírají internetové obchody pro své nákupy, zjišťovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Více než 1 500 respondentů z řad internetových uživatelů v průzkumu potvrdilo, že nejnižší cena je sice často bod výchozí, ale ne rozhodující.

Češi si o e-shopech zjišťují před nákupem dostatek informací a volí obchod, který nabízí jistotu dodání kvalitního zboží.

Přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací, podle kterých se rozhodne, zda nákup opravdu uskuteční,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Dalších 20 % jde rovnou do e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost a nakoupí v něm. To vnímám jako velmi dobrou zprávu pro obchodníky – zákazníci se v případě pozitivních zkušeností s nákupem znovu vrátí. Podle uživatelských recenzí internetových obchodů e-shop vybírá 14 % dotázaných,“ doplnil Vetyška.

Při výběru e-shopu k nákupu však také záleží na typu kupovaného zboží. U počítačů, bílé i černé elektroniky nebo mobilních telefonů je u přibližně 30 % respondentů prvním faktorem výhodná cena, zatímco oblíbený a vyzkoušený obchod volí okolo 15 % respondentů. Naopak u bot a oblečení je na prvním místě dobrá zkušenost – do oblíbených e-shopů se pro módu vrací 27 % nakupujících, zatímco vyhledávání podle ceny volí jen 18 %. „Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu jde o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ okomentoval Jan Vetyška.

A jak je to se zkoušením zboží v kamenných obchodech s následným zakoupením online? I zde je vidět neustále zvyšování důvěry směrem k e-shopům. Zatímco v roce 2012 se kvůli vyzkoušení zboží před objednáním za žádných okolností nebo zcela výjimečně nevydalo do tradiční prodejny 34 % nakupujících, v roce 2015 už to bylo 47 %. Naopak téměř vždy si šlo v roce 2012 prohlídnout zboží do kamenné prodejny sedm procent zákazníků, v roce 2015 už pouze čtyři procenta.

Zákazníci i ve výsledku našeho průzkumu potvrdili, že českým internetovým obchodům důvěřují. Stále více se řídí pozitivní zkušeností či kladnými uživatelskými recenzemi. Samozřejmě, vždy se ohlíží také na cenu. Zcela rozhodující ale není. Tento trend tak jen potvrzuje rekordní výsledky české e-komerce v uplynulém roce,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více

Baterie do notebooků vloni v průměru stály 1 356 Kč

30. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: BatteryShop.cz)
Ceny baterií tak pro spotřebitele zůstaly meziročně stejné, přestože prodejcům rostly náklady. Cena akumulátorů do mobilních telefonů pak v loňském roce činila v průměru 299 Kč a v případě baterií do digitálních fotoaparátů 346 Kč. Letos má dojít ke snižování cen baterií, pokles se projeví zejména u akumulátorů do notebooků. Čtěte více

E-shopy a dopravci o Vánocích zrychlily – balíčky byly u zákazníků za dva dny

29. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rychlost a kvalita doručení objednávek je pro internetové obchody a jejich zákazníky jedním z klíčových bodů. Také Vánoce 2019 byly pro e-shoy a dopravce velkou výzvou. Jak ale ukazují data i ohlasy zákazníků, dodání vánočních dárků tentokrát proběhlo bez větších problémů a včas. Čtěte více

Alza vloni dosáhla obratu téměř 30 miliard korun

29. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza)
Alza podle předběžných výsledků dosáhla v roce 2019 obratu 29,3 miliardy korun bez DPH (1,14 miliardy eur). Rekordní rok přinesl 12,3 milionu objednávek, přes 37 milionů prodaných kusů zboží a báze unikátních zákazníků překročila hranici čtyř milionů. Čtěte více