Češi e-shopy vybírají pečlivě, cena nemusí rozhodovat

12. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak si Češi vybírají internetové obchody pro své nákupy, zjišťovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Více než 1 500 respondentů z řad internetových uživatelů v průzkumu potvrdilo, že nejnižší cena je sice často bod výchozí, ale ne rozhodující.

Češi si o e-shopech zjišťují před nákupem dostatek informací a volí obchod, který nabízí jistotu dodání kvalitního zboží.

Přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací, podle kterých se rozhodne, zda nákup opravdu uskuteční,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Dalších 20 % jde rovnou do e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost a nakoupí v něm. To vnímám jako velmi dobrou zprávu pro obchodníky – zákazníci se v případě pozitivních zkušeností s nákupem znovu vrátí. Podle uživatelských recenzí internetových obchodů e-shop vybírá 14 % dotázaných,“ doplnil Vetyška.

Při výběru e-shopu k nákupu však také záleží na typu kupovaného zboží. U počítačů, bílé i černé elektroniky nebo mobilních telefonů je u přibližně 30 % respondentů prvním faktorem výhodná cena, zatímco oblíbený a vyzkoušený obchod volí okolo 15 % respondentů. Naopak u bot a oblečení je na prvním místě dobrá zkušenost – do oblíbených e-shopů se pro módu vrací 27 % nakupujících, zatímco vyhledávání podle ceny volí jen 18 %. „Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu jde o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ okomentoval Jan Vetyška.

A jak je to se zkoušením zboží v kamenných obchodech s následným zakoupením online? I zde je vidět neustále zvyšování důvěry směrem k e-shopům. Zatímco v roce 2012 se kvůli vyzkoušení zboží před objednáním za žádných okolností nebo zcela výjimečně nevydalo do tradiční prodejny 34 % nakupujících, v roce 2015 už to bylo 47 %. Naopak téměř vždy si šlo v roce 2012 prohlídnout zboží do kamenné prodejny sedm procent zákazníků, v roce 2015 už pouze čtyři procenta.

Zákazníci i ve výsledku našeho průzkumu potvrdili, že českým internetovým obchodům důvěřují. Stále více se řídí pozitivní zkušeností či kladnými uživatelskými recenzemi. Samozřejmě, vždy se ohlíží také na cenu. Zcela rozhodující ale není. Tento trend tak jen potvrzuje rekordní výsledky české e-komerce v uplynulém roce,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více