Byznys na internetu v roce 2013 vyrostl o 23,6 %

23. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
V roce 2013 si našlo cestu na internet okolo 4,1 miliardy lidí a většina z nich si pak online nakoupila zboží či služby, a to v celkové hodnotě 1,552 miliard dolarů. V porovnání s rokem 2012 tak došlo k nárůstu o 23,6 %. V roce 2014 se pak čeká další nárůst o 22,9 %, což by znamenalo celosvětové obraty ve výši 1,9 miliardy dolarů.
Foto: Freeimages.com

Report vytvořila nezisková organizace Ecommerce Foundation, která pomáhá společnostem i celým odvětvím s vylepšením jejich e-commerce aktivit pomocí praktických výzkumů a podpory sdílení informací a benchmarkingu.

Největšího růstu online obratů, a to o 44,6 %, dosáhl v roce 2013 region Asie a Pacifiku. Při celkových obratech 567,3 miliard USD se tak jedná o oblast s největšími obraty internetového obchodu na světě, přičemž nepřekvapí, že hlavním tahounem tohoto růstu je Čína. Evropa dosáhla v loňském roce v e-commerce obratů 482,3 miliardy a Severní Amerika 452,4 miliardy dolarů.

Mezi jednotlivými státy v roce 2013 ještě dominovaly Spojené státy s 419 miliardami dolarů před druhou Čínou. Ta dosáhla růstu online obratů o neuvěřitelných 78,5 %, což v dolarech znamená 328,4 miliard. V roce 2014 se již očekává posun Číny na celosvětově první místo. S odstupem za těmito dvěma giganty jsou pak Velká Británie (142,3 mld. USD), Japonsko (136,7 mld. USD) a Německo (84,2 mld. USD), které tak tvoří světovou TOP 5 e-commerce. Česká Republika v roce 2013 oproti tomu dosáhla na e-obraty v hodnotě 70 mld. Kč, tedy přibližně 3,1 mld. dolarů. Růst české e-komerce je pak dlouhodobě okolo 15 % ročně.

Průměrné útratě na jednoho nakupujícího vévodí Severní Amerika a Evropa s 1 928 USD, respektive 1 828 USD na hlavu. Oproti tomu v regionu Asie – Pacifik byl v roce 2013 průměr 1 268 USD. Vůbec nejvíce ze všech utráceli na internetu Britové (3 471 USD), Američané (2 216 USD) a Australané (2 167 USD). Čína s 1 087 USD na hlavu naopak chybí v TOP 10.

“Čína roste v oblasti e-commerce závratnou rychlostí. Z 23,4 mld. dolarů v roce 2010 se dostala na 328,4 mld. v roce 2013. Čína tak evidentně v nejbližší době předežene dosavadního globálního leadera – USA,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „V České Republice sledujeme dlouhodobě konstantní růst mezi 15 a 20 procenty ročně. Český trh samozřejmě nelze s čínským srovnávat, navíc je již několik let stabilizovaný. Přesto celosvětový vývoj potvrzuje, že prodej zboží i služeb se bude stále více přesouvat právě na internet.“

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více