Budoucnost obchodu v době digitální

23. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
V online i offline prostředí rozhoduje každý detail a klíčem k úspěchu obchodníků u mladé generace jsou moderní technologie, sociální sítě i poskytnutí nákupního zážitku.

Během jediné generace nakupování zcela změnilo svou tvář. Tradiční nákupní modely přestaly platit. Už nerozhoduje otevírací doba obchodů ani pobídky „kup teď“. Nakupování se proměnilo ve formu zážitku, který si zejména mladá generace touží užívat 24 hodin denně. Klíčovou roli hrají doporučení od známých na sociálních sítích. Stále důležitější jsou i personalizované nabídky ušité každému zákazníkovi na míru.

Zákazník se musí bavit

Platí to zejména v online prostředí, kde se na základě různých algoritmů a chování na sociálních sítích spotřebitelům zobrazují „na tělo“ přizpůsobené nabídky. Tuto formu péče pak spotřebitelé stále častěji očekávají i v dalších prodejních kanálech.

„Ze studie ‚Budoucnost obchodu‘ vyplývá, že 32 % mladých označovaných jako ‚Millenials‘ přímo vyžaduje, aby je obchodníci – ať už v e-shopech nebo kamenných prodejnách – nějak zajímavě oslovili, překvapili či potěšili,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Rozhoduje počet „lajků“

Najít zboží na Pinterestu nebo Instagramu, nechat si poradit od kamarádů na Facebooku, vyfotit si v obchodě selfie, sledovat počty „lajků“, poté koupit – v obchodě nebo online. Zhruba tak se dnes mladí lidé o nákupu často rozhodují. Důležitost sociálních sítí v rozhodovacím procesu dokládají i statistiky uveřejněné ve studii Visa Europe:

  • 66 % respondentů z generace Y (dětí narozených v letech 1986 až 1995) a Z (dětí narozených po roce 1995) uvedlo, že svůj nákup konzultují s přáteli prostřednictvím sociálních sítí;
  • 39 % dotázaných potvrdilo, že sociální sítě využívají jako zdroj informací před nákupem.

Zásadní roli začínají hrát sociální sítě také v budování loajality zákazníka. Ten se o koupi jakéhokoli produktu víc než kdy dřív rozhoduje na základě toho, jaké sympatie tím získá u svých přátel. Obchodníkům tak chování zákazníka na sociální síti zase umožňuje personalizovat svůj přístup a individuálně jej odměnit třeba za to, že nasdílí fotografii s jeho produktem.

Nákupy jedině s chytrým telefonem v ruce

Chytré telefony se při nakupování stávají absolutní nezbytností. Potvrdily to statistiky, podle nichž 82 % majitelů využívá svá zařízení při rozhodování o nákupu přímo v místě prodeje.

Další statistika Visa Europe uvádí, že více než třetina evropských uživatelů chytrých telefonů použila mobilní zařízení k nákupu produktu poté, co si jej prohlédli v kamenném obchodě. Naopak 59 % respondentů uvedlo, že mobilní telefon využívají k vyhledávání informací o produktu předtím, než si ho jdou fyzicky prohlédnout do obchodu.

„Chytré telefony vytvářejí most mezi online a offline prostředími, která v současnosti fungují jako spojené nádoby. Obchodníkům na základě chování zákazníka v online prostředí umožňují oslovit je například se zajímavou nabídkou v okamžiku, kdy procházejí kolem kamenného obchodu,“ upozornil Marcel Gajdoš a dodal: „Další významnou přidanou hodnotou těchto zařízení je možnost jednoduše, pohodleně a rychle zaplatit, což v naší nedávné studii o mobilním placení ocenilo 43 % respondentů.“

Biometrie je žádanou novinkou

Pokud jde o placení chytrými telefony, mladá generace je bezkontaktnímu pípnutí namísto operování s hotovostí či kartou více než nakloněna. V otázkách bezpečnosti navíc fandí jakýmkoli technologickým inovacím včetně biometrického ověřování plateb (například otiskem prstů). Z průzkumu asociace Visa Europe mezi spotřebiteli ve Velké Británii vyplynulo, že více než tři čtvrtiny respondentů z generace Z (76 %) by takové řešení uvítaly.

„Visa Europe dělá maximum pro to, aby pro podobné inovace připravila potřebnou infrastrukturu, a troufám si tvrdit, že už nyní jsme na novou generaci plateb výborně připraveni. V Evropě je už nyní více než 2,6 milionů bezkontaktních platebních terminálů. Jen v minulém roce se jejich počet ztrojnásobil, takže třeba v porovnání s USA aktuálně v Evropě provozujeme více než desetinásobek bezkontaktních terminálů. Evropa jednoznačně udává směr,“ uzavřel Marcel Gajdoš.

Podobné články

Krize změnila styl práce. Umíte propojit své lidi a zároveň chránit firemní data?

13. 5. 2020. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Hitachi Vantara)
Současná krize donutila firmy fungovat z domácích kanceláří. Jejich propojení probíhalo v maximální rychlosti a obrovském stresu. A mnohdy se kvůli tomu zapomnělo na to nejdůležitější – bezpečnost firemních dat, která teď kolují po home officech a soukromých zařízeních bez toho, aby byla chráněná. Čtěte více

Chytré digitální pracoviště pomáhá firmám řídit produktivitu

12. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Pandemie covid-19 přinesla celé společnosti humanitární a sociální krizi, která zcela bezprecedentně zasáhla do osobních životů, stejně tak jako do zaměstnání a podnikání. Důsledky budou mít dlouhodobý dopad, kterému bude třeba se přizpůsobit. Pomoci může např. řešení Elastic Digital Workplace společnosti Accenture. Čtěte více
Jiří Hubený, generální ředitel Kyocera Document Solutions Czech

Kyocera: Tradiční značka s moderním pohledem na inteligentní kanceláře

1. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Kyocera)
S Jiřím Hubeným, generálním ředitelem společnosti Kyocera Document Solutions Czech, jsme hovořili o firemním tisku a zpracování dokumentu v moderních firmách. Vedle aktuálních trendů na následujících řádcích dostaly prostor také produktové novinky, oblast partnerského prodeje nebo ohlédnutí za akvizicí společnosti Janus. Čtěte více

Znalost technologií usnadní rozpoznat hrozby spojené s ekonomickou kriminalitou

2. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ACCA)
Až 80 miliard korun dosahují celosvětové škody způsobené ekonomickou kriminalitou. I přes stále sofistikovanější a bezpečnější informační systémy nabývá ekonomická kriminalita obřích rozměrů a postihnout může jak obří korporace, tak i malé lokální firmy. Čtěte více