Bezpečnostní rizika při online nákupech v éře (zahraničních) e-commerce gigantů

8. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zoe.ai)
Do české e-commerce dorazilo hned několik online prodejců gigantických rozměrů, a přestože jejich vstup na tuzemský trh může znamenat pro českého zákazníka nový, třeba i širší výběr velice dostupného zboží, v mnohých vzbuzuje také obavy ohledně bezpečnosti osobních údajů.

Otázka úniku dat ze zahraničních, ale i českých e-commerce platforem je zcela legitimní a v historii se již objevilo několik případů, kdy se citlivé údaje uživatelů e-shopu ocitli v nesprávných rukou. Při incidentu ve společnosti eBay v roce 2014 se hackerům podařilo získat přístup k databázi zákaznických účtů a ukrást tak údaje více než 145 milionů uživatelů. O rok dříve se s podobnou situací musela potýkat společnost Target. Obchodu byly odcizeny informace o více než 110 milionech zákazníků, zahrnující například údaje o platebních kartách.

V českém prostředí pravděpodobně nejvíce rezonoval únik zhruba 750 tisíc uživatelských dat po hackerském útoku na Mall.cz v roce 2017. Hrozbu však nemusí představovat pouze hackeři, pomyslným zloduchem může být i samotný prodejce. Z aktuálního pohledu je varovným signálem například zneužití dat milionů zákazníků ve svůj vlastní prospěch čínským marketplace Pinduoduo. V mobilní aplikaci Pinduoduo byla totiž zjištěna přítomnost malwaru, pomocí kterého mohla firma sledovat své zákazníky a konkurenci. Podobná obvinění se objevují i v souvislosti s čínským gigantem Temu. Jak to tedy s riziky při online nákupech přesně je?

Bezpečnostní rizika při online nákupech

Při provádění online nákupů jsou spotřebitelé nuceni poskytnout řadu osobních údajů, včetně platebních karet, adresy či kontaktu. E-shopem získané informace následně mohou být cenným cílem pro kybernetické zločince, kteří je využívají pro různé nekalé účely, jako jsou třeba krádež identity, podvody nebo vydírání. Běžní uživatelé mají proti tomuto druhu nebezpečí jen omezené možnosti obrany. Kvalitní zabezpečení serverů je totiž především odpovědností jednotlivých obchodníků, a díru v systému se občas útočníkům podaří najít u těch nejrenomovanějších e-shopů. Vůči takovému riziku se lze chránit víceméně jen návštěvou kamenné prodejny.

S růstem e-commerce gigantů se ale rodí také úplně nový fenomén – již zmiňované zneužití uživatelských dat přímo samotným online obchodem, kdy nasbíraná data dále přeprodávají nebo využívají k nekalým obchodním praktikám. Je tím pádem třeba pečlivě vybírat, kde nákup uskutečníme.

Zároveň jsou také všechny velké e-shopy často napojeny i několik desítek externích služeb, typicky za účelem sběru dat pro webovou analytiku, personalizaci, marketingové kampaně nebo automatizace interních procesů. Pokud se tedy samotný prodejce jeví jako důvěryhodný, nehrozí pak nebezpečí zrovna tam?

Sběr dat bezpečně a bez nekalého záměru

Vše záleží na konkrétním e-shopu. Někteří obchodníci důkladně prověřují své dodavatele externích služeb, aby měli jistotu, že nedojde ke zneužití dat jejich zákazníků. Uveďme si na příkladu, jaká data jsou takovými externími službami zpracována a jak se využívají.

Tak třeba u personalizační služby dojde v první řadě k rozdělení „datového stromu” hned po příchodu na uživatele, kteří vyberou, zda cookies přijímají či odmítají, resp. přijímají v omezeném rozsahu. Dále taková služba typicky sbírá data o samotném chování uživatelů na webu, jako je čas strávený prohlížením stránky nebo její konkrétní části, pohyby myši či samotný průchod e-shopem. Data pak také sbírá i samotný webový prohlížeč, který se při vyhledávání používá. Typicky jde o IP adresu, typ, značku a model zařízení, které v tu chvíli uživatel používá nebo nastavení rozlišení přístroje a jeho audia. Všechna tato data však zůstávají anonymní, jde pouze o obecné informace, které mohou sloužit jako náhrada cookies pro „ztotožnění“ zákazníka pomocí otisku zařízení (tzv. device fingerprint). V tomto případě se tedy není nutné obávat úniku osobních údajů, ba naopak anonymní data o návštěvě ve výsledku pomáhají zpříjemnit a zrychlit nákup.

Rozdílem pak je, pokud se na konkrétním e-shopu uživatel přihlásí např. do svého uživatelského profilu. V takovém případě si ho e-shop samozřejmě ztotožní na základě dříve vyplněných údajů a dokáže třeba nabídnout zboží ještě přesněji podle poslední návštěvy nebo nákupní historie. Zde je ovšem pro vytvoření účtu potřeba souhlas s využitím údajů, které v kontaktním formuláři na e-shopu zákazník vyplní. Důvěryhodnost takového nakupování pak zvyšuje především fakt, že se tak děje u známých a ověřených e-shopů na území EU nebo dalších vyspělých zemí, kde je ochrana osobních údajů velkou prioritou. Takové e-shopy si nemohou dovolit akceptovat např. externí službu, která by osobní data jejich zákazníků mohla zneužívat. Typicky v EU je sběr osobních dat přísně regulován a především kontrolován.

 

Autorem je Michal Krňák, AI produktový manažer Zoe.ai.

Podobné články

České podniky čelí většímu počtu kyberútoků než organizace v okolních zemích

26. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo další posun v kybernetických válkách. Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies zaznamenala výrazný nárůst kyberútoků, kdy v 1. čtvrtletí 2024 došlo k 28% nárůstu průměrného počtu kybernetických útoků na jednu organizaci v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2023. Největší nápor směřuje na vzdělávací a výzkumné organizace. Čtěte více

Eviden monitoruje na dark webu ukradená data a pomáhá tak firmám předvídat kybernetické hrozby

25. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eviden)
Eviden svým zákazníkům poskytuje službu prediktivní bezpečnosti založenou na řešení LUMINAR monitorující únik citlivých informací do prostředí dark webu. Jde o službu, která firmám na základě kontinuálního monitoringu umožňuje vyhledávat a sledovat data a informace, které by útočníci mohli zneužít pro kybernetický útok a proaktivně tak přijímat preventivní opatření. Čtěte více
Scott Tyson, ředitel prodejního kanálu MSP pro oblast EMEA ve společnosti Sophos

Scott Tyson (Sophos): Pojďte s námi udávat trendy v kybernetické bezpečnosti

24. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Při příležitosti pražského setkání MSP partnerů jsme měli možnost hovořit se Scottem Tysonem, ředitelem prodejního kanálu MSP pro oblast EMEA ve společnosti Sophos. Mluvili jsme o spravovaných službách, řízené detekci a reakci na hrozby, budování vztahů s obchodními partnery a mnoha dalších aspektech oboru, které budou podle společnosti Sophos udávat směr vývoje celého odvětví. Čtěte více

Pět největších trendů v oblasti SASE pro rok 2024

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fortinet)
Situace na poli kyberbezpečnosti je komplikovaná. Společnosti využívají tzv. hybridní pracovní sílu, desítky aplikací a třeba i řadu IoT zařízení. Jedním z řešení možných otázek může být přístup SASE (Secure Access Service Edge), na který se v následujícím komentáři zaměřila společnost Fortinet. Čtěte více