Během prvního pololetí utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun

19. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka a APEK)
Češi v e-shopech nakupují rádi, každý rok o něco více. Potvrdil to obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku, který meziročně vzrostl o 13 %. V uplynulém pololetí nechali Češi v e-shopech 58 miliard korun, tedy o 6,5 miliardy více než vloni.

Významně rostly prodeje elektrokol a chytrých hodinek. Léto hraje do karet prodejcům s paddleboardy, čluny nebo lehátky, s blížícím se školním rokem kulminuje prodej školních potřeb. Nejnovější čísla vychází z agregovaných dat nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

„Léto je obdobím, kdy lidé přirozeně nakupují na internetu méně. Nákupy začínají růst až s příchodem podzimu a vrcholí před Vánoci,” řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. V některém sortimentu je však prázdninové a předprázdninové období klíčové. „Léto nahrává například prodejcům s outdoorovým vybavením a vybavením do vody. Od člunů, paddleboardů, lehátek na vodu a brýlí na potápění po stany, spacáky a karimatky. To je zboží, o které je s příchodem léta tradičně největší zájem,” uvedl Tomáš Braverman. Právě v těchto dnech začíná vrcholit také prodej školních potřeb a dalšího sortimentu, který je s návratem do školních lavic spojený. „Někde jde dokonce o trojnásobný nárůst oproti vánoční sezóně,” dodal Braverman. 

Mezi ostatními kategoriemi v průběhu celého pololetí letos výrazně rostl zájem o elektrokola, meziročně vzrostl až o 80 %. „Zvýšila se také nejčastější průměrná cena, za kterou Češi elektrokola kupují. Aktuálně je to už přes 40 tisíc korun,“ poznamenal Tomáš Braverman.  Dalším fenoménem jsou také chytré hodinky a náramky, takzvané wearables, které vzrostly meziročně o polovinu. Naopak pokles zaznamenaly třeba grafické karty. 

V hlavní sezóně bude podle Tomáše Bravermana rozhodující především práce přepravních společností. „I když je cena zboží pro rozhodování zákazníků stále nesmírně důležitá, už není jediným kritériem pro výběr e-shopu. Hned vedle toho rozhoduje cena dopravy a její rychlost. A s blížícím se vrcholem sezóny bude tlak na kvalitu, rychlost a cenu dopravy významně sílit,” doplnil Tomáš Braverman. 

Jan Vetyška, výkonny ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) k tomu prohlásil: „Meziroční růst české e-commerce byl v prvním pololetí nepatrně nižší než v předchozích letech a než jsme původně předpokládali. Jedná se samozřejmě o kombinaci několika vlivů včetně velmi teplého počasí v červnu, které on-line prodejům nenahrávalo. Stejně jako v minulosti nás ovšem čeká výrazně silnější druhá polovinu roku. Nadále tak očekáváme, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 % vyšší než v roce 2018. Hlavní sezonou bude pro internetové obchody předvánoční období, na které se již v současné době prodejci intenzivně připravují a během kterého lze předpokládat další rekordní objemy prodejů.

Podíl jednotlivých kategorií na e-commerce

Elektronika

45 %

Dům a zahrada

11 %

Oblečení a móda

11 %

Sport

7 %

Hobby

5 %

Kosmetika a zdraví

6 %

Dětské zboží

4 %

Ostatní

11 %

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více