Velké firmy nasadily AI do obchodu sotva z třetiny, ušetřily by přitom i den práce týdně
„Zdá se, že umělá inteligence je všudypřítomná a všichni ji už používají. Data ale ukazují odlišnou skutečnost. O AI sice všichni mluví, její nasazení je ovšem napříč různě velkými firmami nerovnoměrné. Zejména největší podniky musejí překonat znatelné překážky: zastaralé systémy, složité interní procesy a přísnější požadavky úřadů implementaci AI často zpomalují. Smysl to dává. Otázky soukromí a bezpečnosti nelze zpochybnit, velké firmy proto k novým technologiím přistupují obezřetně. Malé a střední podniky jsou naopak většinou agilnější. Mají jednodušší strukturu a rozhodují se rychleji, což je při experimentování s AI a jejím zapojením do procesů jasná výhoda,“ popsala Viktoria Ruubel, CPO ve společnosti Pipedrive.
Průzkum State of Sales and Marketing 2025 od společnosti Pipedrive ukázal, že nejvíc AI do obchodních procesů nasazují podniky střední velikosti se 101–250 zaměstnanci. Umělou inteligenci v této oblasti zavedlo už 44 % z nich. Hned za nimi jsou pak „mikrofirmy“ do deseti zaměstnanců, z nichž pro obchod využívá AI 40 %. Firmy o 11–100 zaměstnancích ji zavedly ve 35 %. Velké podniky s více než 250 zaměstnanci jsou na tom nejhůř, AI v obchodním procesu využívá jen slabá třetina z nich (30 %).
Menšinové využívání AI platí i na úrovni jednotlivých obchodních specialistů. Do své práce ji zařadilo zatím 37 % z nich, 47 % teprve plánuje, že ji v blízké budoucnosti začne používat. 17 % však AI nepoužívá a ani s ní nehodlá začínat.
Datový potenciál pokulhává
Většina firem, které implementovaly AI do obchodních procesů, ji využívá především pro úkoly spojené s komunikací, jako je psaní e-mailů (74 %), sumarizace obsahu (56 %) a tvorba obchodních materiálů (46 %). Naopak méně než jeden ze čtyř (23 %) respondentů využívá AI pro úkoly zaměřené na práci s daty, tj. například analýzu prodejních vzorců nebo klientských informací. Na prognózování pak AI využívá pouze desetina dotázaných obchodníků, marketérů a founderů/CEO.
Analýza Pipedrivu dále ukázala, kolik času mohou obchodníci a marketéři s využitím AI ušetřit. 67 % odhaduje týdenní časovou úsporu na 2–5 hodin. Sedmině (14 %) ušetří umělá inteligence až 10 hodin za týden a 8 % obchodních a marketingových profesionálů i více než 10 hodin. Při osmihodinové pracovní době je to více než den navíc, který může firma použít k dalšímu rozvoji a náskoku před konkurencí.
„Pro obchodní týmy už debata o AI není o tom, zda ji přijmout, ale spíše o tom, jak rychle a jak strategicky. Na jedné straně AI otevírá spoustu možností: automatizace opakujících se úkolů, chytřejší vhled a víc času pro týmy soustředit se na budování skutečných vztahů se zákazníky. Na straně druhé nepřijetí AI vystavuje firmy riziku zaostávání v silně konkurenčním prostředí. Skutečná hodnota spočívá v použití AI k posílení lidské stránky prodeje, nikoli jejího nahrazení, a ve vytváření procesů, které týmům umožňují prodávat chytřeji a rychleji,“ upozornil Sean Evers, VP of sales & partner v Pipedrive.