Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT
Podle údajů z prognózy společnosti International IDC týkající se celosvětových výdajů na umělou inteligenci (AI) v oblasti IT porostou mezi lety 2025 a 2029 meziroční výdaje na umělou inteligenci o 31,9 %. Investice, poháněné růstem aplikací a systémů s podporou agentické AI pro správu agentických flotil, dosáhnou v roce 2029 hodnoty 1,3 bilionu dolarů.
Výzkum odhaluje bezprecedentní nárůst výdajů na agentickou AI a signalizuje transformaci podnikových IT rozpočtů – zejména pokud jde o software – směrem k investičním strategiím vedeným produkty a službami založenými na agentické AI. Tuto přeměnu dále podporuje očekávaný růst platforem, které společnostem umožňují bezpečněji a efektivněji budovat, spravovat a provozovat své agenty.
„Důležitým závěrem z této prognózy je jasná souvislost mezi růstem výdajů na umělou inteligenci a přesvědčením vedoucích pracovníků v oblasti IT, že efektivní využití umělé inteligence může podpořit budoucí obchodní úspěch,“ uvedl Rick Villars, viceprezident skupiny Worldwide Research ve společnosti IDC. „Poskytovatelé aplikací a služeb, kteří zaostávají v zavádění umělé inteligence do svých produktů a nerozšiřují je o agenty, riskují ztrátu podílu na trhu ve prospěch společností, které se rozhodly umístit umělou inteligenci do centra svého plánu vývoje produktů.“
Hlavní body průzkumu:
- Pokračující rozšiřování infrastruktury: do roku 2029 bude ze strany poskytovatelů služeb generováno 80 % výdajů na infrastrukturu, protože právě oni podporují masivní nárůst využívání a poskytování AI agentů.
- Vytváření a řízení agentů: očekává se logaritmický (10násobný) nárůst počtu a složitosti agentů AI třetích stran a agentů vytvořených na míru, které budou podniky používat v příštích pěti letech.
- Zrychlení zavádění AI do aplikací: výdaje na aplikace s podporou AI porostou rychleji než v jakémkoli jiném segmentu, což vyvolá významné změny v konkurenčním prostředí v softwarovém průmyslu.
- AI IT a obchodní služby: poskytovatelé služeb budou nejvíce zasaženi, protože podniky zvýší výdaje na agenty AI, čímž dojde k transformaci IT obchodních služeb.
AI: Zkouška inovace a vedoucích schopností
Prognóza také naznačuje, že zavedení agentů a agentické AI urychlí inovace v tom, jak společnosti využívají technologie a kód k transformaci svého podnikání. Tyto investice a vývoj souvisejících produktů budou stále více určovat úspěch nebo neúspěch vedoucích pracovníků v oblasti obchodu a technologií, kteří je zavádějí, a také podniků, které je využívají. Z tohoto důvodu bude informované vedení klíčové pro úspěch v příštích několika letech.
„Výzkum poukazuje na několik důležitých otázek, které by podniky měly zvážit v souvislosti s propojením mezi pracovní silou a investicemi do AI,“ řekl Crawford Del Prete, prezident společnosti IDC. „Například vedoucí pracovníci budou muset věnovat zvláštní pozornost rolím zaměstnanců v podniku a tomu, jak se tyto role mění s tím, jak se agenti stávají v podnikání běžnějšími. Agenti změní povahu práce, díky čemuž budou některé role vysoce produktivní a jiné zastaralé. Zaměstnanci a podniky budou muset být agilnější než kdykoli předtím, aby udrželi krok.“
S rozvojem AI dochází k zastavení růstu v některých oblastech technologického stacku
S růstem výdajů na AI souvisí také masivní nárůst výpočetní kapacity potřebné k podpoře tohoto typu technologií. V krátkodobém horizontu to bude vyžadovat významné a komplexní rozšíření ze strany poskytovatelů infrastruktury, které budou táhnout primárně poskytovatelé cloudových služeb.
V dlouhodobém horizontu se k AI pravděpodobně odkloní financování z jiných oblastí technologického stacku. Ať už jde o podniky nebo poskytovatele služeb, výdaje na IT, jako jsou servery a úložiště, které nesouvisejí s AI, budou pod výrazným tlakem na efektivitu a konsolidaci, což omezí jejich růst.