Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.

Z průzkumů vyplývá, že stále více zákazníků používá generativní AI k rešerši produktů, hledání slev nebo sestavování nákupních seznamů. Podle analýzy Adobe vzrostl v červenci 2025 počet návštěv e-shopů pocházejících přímo z generativní AI meziročně o více než 4 700 %. „Tento trend ukazuje, že lidé začínají měnit své chování a místo ručního procházení stránek preferují rychlé a personalizované odpovědi od inteligentních systémů,“ řekl Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz. Pro některé firmy to může být výzva. „Firmy, které vydělávají na srovnávání služeb a produktů, se musí připravit, jejich business model se bude muset od kořene změnit,“ dodal Španěl.

AI agenti jako osobní nákupčí

AI agenti, automatizované systémy, které jednají na základě požadavků uživatele, mohou již brzy reálně převzít roli, kterou nyní má uživatel. Zadávat, prohledávat, vybírat, srovnávat. Uživatel pak již nebude muset hledat mezi e-shopy pomocí samostatného vyhledávače; místo toho řekne agentovi „chci výkonný notebook do 20 000 Kč, dobrou značku, s dodáním do Ostravy“ a agent nabídne možnosti ze všech dostupných zdrojů a doporučí nejvýhodnější.

Dnes ještě uživatel přijde do svého oblíbeného vyhledávače, zadá klíčová slova, dostane odkazy a vybírá, do kterého e-shopu vstoupí. AI mění tento model – agenti mohou dopředu porovnat ceny, dostupnost, recenze, dopravu, vrácení zboží, a nabídnout přímo výsledky bez nutnosti manuálního procházení e-shopů.

„Tento posun od vyhledávání na internetu a manuálního procházení webů k inteligentním agentům může být v globálním měřítku již na dosah. AI už dnes zvládá vyhodnocovat nabídky v reálném čase, srovnávat ceny i zohlednit uživatelovy preference. Z uživatele se tak stává spíše zadavatel požadavku než aktivní vyhledávač,“ řekl Adam Rožánek z Trenýrkárna.cz.

Personalizace na míru každému

Jedním z největších přínosů umělé inteligence pro nakupování je schopnost nabídnout naprosto individuální zážitek. „Zatímco dnes se personalizace často omezuje na doporučení podobných produktů podle historie prohlížení, do budoucna může jít o dynamické přizpůsobení celého e-shopu konkrétnímu uživateli. Nabídky, bannery i ceny se budou měnit podle preferencí, loajality nebo platební historie zákazníka. Internet se tak pro každého stane unikátním prostředím, kde neuvidí to samé, co ostatní, ale svůj osobní obchod. A tato doba nemusí být až tak vzdálená,“ uvedl Kamil Brabec ze společnosti Vuch.

Virtuální zkoušení a inspirace

AI a rozšířená realita zároveň umožní to, co se zatím prosazovalo v e-commerce jen pomalu. Vyzkoušet si produkty, aniž by je měl člověk fyzicky u sebe. Oblečení, nábytek či doplňky bude možné „nasadit“ na svou podobu nebo promítnout přímo do obýváku. Uživatel tak uvidí, jak mu sedí šaty nebo jestli se nový gauč hodí k barvě stěn. To sníží nejistotu při nákupu a může výrazně zmenšit množství vráceného zboží, což je pro e-shopy jedna z největších finančních zátěží.

Růst vlivu AI na celý internet

Proměna se ale netýká jen samotného nákupního procesu. „Umělá inteligence postupně mění i samotný internet. Místo klasického vyhledávání a klikání na odkazy budou lidé častěji zadávat komplexní požadavky agentům, kteří jim rovnou přinesou hotový výsledek. To znamená, že weby a značky už nebudou soupeřit jen o pozici ve výsledcích vyhledávání, ale hlavně o to, aby se jejich data dostala do výstupů AI agentů,“ uzavřel Adam Rožánek z Trenýrkárna.cz.

Podobné články

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více