Co čeká logistiku a e-commerce? Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

7. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli?

Doručování v úzkých časových oknech dle preference zákazníka

Technologie pro precizní plánování se každým rokem posouvají. Logistické firmy dnes díky precizním predikcím i schopnosti reagovat na aktuální provozní situaci dokáží zpřesnit doručení tak, že dovezou balíček v konkrétním hodinovém okně. Co je ale ještě zásadnější, doručí jej v hodinu, kterou si vybere sám zákazník. Tzv. slotové doručování se postupně stane standardem napříč odvětvími a zákazník se v následujících letech konečně dostane opravdu do popředí – nebude se muset přizpůsobovat kurýrovi, kurýr se díky technologickému pokroku přizpůsobí jemu.

„Hodinová časová okna se spotřebitelům osvědčila u nákupů potravin a tento komfort stále častěji vyžadují napříč dalšími segmenty e-commerce. A není divu – prozákaznicky orientovaný přístup by neměl spočívat v tom, že zboží dorazí v momentě, kdy se to hodí e-shopu či dopravci. Lidé si stále více uvědomují, že čas je jejich nejvzácnější komodita. Nákup by tedy logicky měl dorazit v momentě, kdy se to zákazníkovi hodí a kdy s jeho převzetím počítá,“ popsal změnu paradigmatu komerční ředitel DODO Peter Menky.

Dostupnější bleskové doručení díky dynamické cenotvrobě

Kromě zvýšené přesnosti je obecným trendem také zrychlování. Rychlejší adopci same-day doručení ale dosud brzdí nižší ochota zákazníků si za nadstandardní službu připlatit. Ačkoli dle průzkumu, který pro DODO provedla společnost Behavio, 75 % zákazníků deklaruje, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu, většina zákazníků je za same-day doručení ochotná zaplatit maximálně 100 Kč a pětina by zaplatila částku od 110 do 150 Kč. Odpovědí příštích let by mohla být dynamická cenotvorba, díky níž se rychlé a přesné doručení stane dostupnějším.

„Dynamická cenotvorba umožní optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i poptávku po doručení v konkrétních časech. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, lze ceny snížit, což přiláká další zákazníky, které by jinak mohly odradit fixní vyšší poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti je možné ceny za dopravu lehce zvýšit a efektivně tak poptávku regulovat,“ vysvětlil Peter Menky z DODO. „Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek a menší tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz.“

Předplatné se rozšíří i v e-commerce a logistice

Celkovou podobu e-commerce brzy ovlivní také předplatné. Nakolik všudypřítomná budou, to se teprve uvidí. Faktem ale je, že již nyní zákazník u největších hráčů na trhu narazí na možnost předplatit si měsíčně nebo ročně třeba neomezené doručování zdarma, přednostní doručení nebo exkluzivní přístup k novým funkcím a službám. Předplatné pak posiluje loajalitu zákazníka vůči konkrétní značce a bourá bariéru zákazníka směrem k častějšímu nakupování. Ulovit předplatitele však může jen společnost, která disponuje vysokou kvalitou služeb a výborným renomé. O to důležitější pro firmy bude, aby zákazníkům dokázaly, že jejich služba stojí i za každoměsíční platbu.

Tlak na ekonomickou udržitelnost zamává s quick-commerce 

Honba za bleskovým doručením potravin, ale i dalších druhů „supermarketového“ zboží se okolo roku 2020 stala velkým hitem. Z tzv. Quick Commerce se stalo jedno z nejostřeji sledovaných odvětví, do kterého VC investoři nalévali miliony a miliony dolarů a firmy vysílali k závratným valuacím. Myšlenka světa, ve kterém může mít zákazník do pár minut dovozené prakticky vše, na co si vzpomene, a ještě s dopravou skoro zadarmo, uchvátila investory i byznysové novináře. Jak to ale někdy bývá, lákává myšlenka začala rychle narážet na limity ekonomické reality – firmy, které vsadili čistě na kanál Quick commerce, nejsou profitabilní a utápějí v neudržitelném obchodním modelu miliardy eur.

„V plné nahotě se ukázalo, že ekonomika doručování jedné objednávky na jednu trasu s jedním kurýrem, často jen s jedním nebo dvěma kusy zboží, jednoduše neumožňuje dlouhodobý úspěch. Veškeré náklady na službu jsou často spojeny právě s jednou objednávkou, což činí obchodní model neefektivním a neudržitelným,“ popsal Peter Menky.

Co tedy bude dál? Z prognóz vývoje evropského trhu je zřejmé, že ekonomicky nejudržitelnější cestou je budování stabilního omni-channel byznysu, který dokáže uspokojit požadavky zákazníků, nejen pouze na rychlost doručení, ale hlavně na jeho způsob a přesnost. Ukazuje se, že ekonomicky nejfunkčnějším modelem je online prodej s doručováním ve vybraných časových oknech, který se ze segmentu potravin rychle rozšiřuje do ostatních odvětví e-commerce. Je evidentní, že tlak na profitabilitu neustále roste a každá inovace tedy musí jít ruku v ruce s technologickým vývojem, chytrou prací s poptávkou a musí stát na racionální ekonomické rozvaze.

Růst e-commerce si vyžádá hlubší spolupráci s municipalitami

S růstem e-commerce, narůstajícím množstvím putujících zásilek a nároky na rychlost se pojí i potřeba dlouhodobé strategie udržitelnosti. Ta nespočívá jen v „zelenání“ vozového parku, ale také v čím dál intenzivnější komunikaci s městy. Do budoucna totiž bude potřeba nastavit komplexní rámce, jak nastavit politiku parkování či vjezdů do center měst a jak přizpůsobit infrastrukturu tím směrem, aby kurýrní společnosti přirozeně zapadly do každodenního městského provozu.

Trendem budoucnosti je tedy pokročilá práce s daty nejen na úrovni samotných logistických a e-commerce služeb, ale také na bázi datové výměny s jednotlivými municipalitami. Města tak díky datům z reálného provozu budou moci činit kvalifikovanější rozhodnutí, jak zajistit maximální obslužnost obyvatelstva v souladu s vysokými zákaznickými nároky, a zároveň ulevit městskému provozu.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více