Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány.

Češi samozřejmě nakupují on-line celý rok. Proto není žádným překvapením, kolik z nich si objedná dárky v některém z e-shopů. Nás ale zajímalo také porovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech a řada dalších detailů,“ okomentoval výzkum výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jak se ukázalo, všechny dárky se na internetu chystá objednat pět procent spotřebitelů, většinu dárků pak dalších 41 %. „Celkem 46 % on-line zákazníků tedy nakoupí nadpoloviční většinu vánočních překvapení v e-shopech. To je mírný nárůst oproti loňsku o téměř tři procentní body,“ doplnil Vetyška.

Nejčastěji budeme objednávat hračky, knihy, kosmetiku a módu

V dotazování se APEK zajímal také o to, v jakých kategoriích budou zákazníci nakupovat nejčastěji. Tradičně vedou hračky, které si nechá z internetového obchodu doručit více než 45 % nakupujících. Jen o procento méně spotřebitelů plánuje objednat knihy, na kosmetiku a parfémy se chystá 38 % zákazníků, na módu 37 %. „Jde samozřejmě o tradiční kategorie. Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží, jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech se pohybuje v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“ poznamenal Vetyška.

Objednávky ve druhé polovině listopadu budou nejvyšší za celý rok

Blížící se vánoční nákupy potvrzuje také to, že největší skupina zákazníků plánuje objednat hlavní část dárků již takřka za „pár dní“ - ve druhé polovině listopadu. To je období, kdy e-shopy přichází s akčními nabídkami typu Black Friday a v posledních letech v něm Češi utrácí nejvíce z celého roku.

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů (1 051 po screenu).

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více