České e-shopy neuspokojí každou desátou poptávku – chybí jim technologie

17. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Inventoro)
Koronakrize se pro online prodejce stala „Korona-příležitostí“. Z dat společnosti Inventoro je vidět masivní nárůst online prodejů, který se propisuje přes všechny segmenty produktů. Tempo růstu je ale tak vysoké, že se menší a střední hráči nestíhají přizpůsobit. A to jim v budoucnu paradoxně může zlomit vaz.

Průměrná dostupnost zboží v malých a střední e-shopech v České republice je podle interních dat společnosti Inventoro 89 %. Toto číslo říká, že 11 zákazníků ze 100 si chce něco koupit, ale nemohou, neboť prodejce má zboží vyprodané. Přičemž tyto promarněné příležitosti znamenají pro průměrný český online obchod 221 000 Kč v ušlých tržbách každý měsíc. Oproti tomu (a proti logice věci) prodejcům rapidně roste hodnota jejich zásob. Podle údajů Inventoro, měřených na skutečných klientech, je 40 % zásob u online maloobchodníků nadbytečných. Přičemž u některých toto číslo přesahuje i 60 %.

„Zlatá horečka online nakupování v období globální pandemie si začíná vybírat svou daň. Nízká dostupnost zboží a vysoká hodnota zásob: to jsou dva jasné signály, že v českých e-shopech existuje ještě parník příležitostí na zlepšení ziskovosti,” řekl Tomáš Formánek, CEO společnosti Inventoro.

Podle něj je příčinou těchto hodnot skutečnost, že se prodejci snaží kočírovat prudký nárůst prodejů tradičním způsobem, tedy selským rozumem. To je však neudržitelné. „S vyšším počtem prodejů a produktů exponenciálně roste komplexita řízení firmy. V určitý moment majitelé firem už neudrží všechna čísla v hlavě a začne jim to přerůstat přes hlavu. To je úplně jiná praxe oproti velkým hráčům, kteří jsou zvyklí řídit svůj provoz pomocí pokročilé matematické predikce,” vysvětlil Formánek a dodal, že ušlé prodeje většinou zhodnotí právě dominantní hráči na úkor rodinných lokálních prodejců.

Krize z růstu není však jen osudem českých maloobchodníků. Podle dat Inventoro se podobné hodnoty objevují u online prodejců z celého světa. „Stejný trend vidíme napříč všemi kontinenty. Tento vývoj neprospívá kvalitě nabídky a ohrožuje menší prodejce,” uzavřel Formánek.

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více