E-shopy rostou, ale ostatní mají problémy

26. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Proficio)
Z průzkumu konzultační společnosti Proficio, uskutečněného agenturou STEM/MARK, vyplývá, že 70 % českých firem během pandemie COVID-19 klesly tržby a 44 % zaznamenalo výrazný odliv zákazníků. Firmy však věří, že po rozvolnění opatření se část nakupujících vrátí do kamenných obchodů.

Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby. Nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky. Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci, utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. Že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy, uvedlo 31 % firem.

„Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u e-shopů, prodávajících například potraviny nebo zboží denní potřeby, které nebylo dostupné v kamenných prodejnách, a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětlil CEO společnosti Proficio Petr Halík.

Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři (např. průzkum DPD e-shopper barometr), oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u tří procent dotázaných.

Společnosti se potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %). Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu.

Firmy se však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní - 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo. Pouze tři procenta dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více než před pandemií. Budoucnost vidí většina pozitivně – 64 % dotázaných očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více