Češi zůstanou u online nákupů, chtějí ale podpořit i kamenné prodejny

14. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Každý druhý Čech chce podle průzkumu provedeného pro firmu GLS po skončení pandemie nakupovat online i v kamenných prodejnách. Výhradně u online nákupů zůstane 15 % dotázaných. Čtvrtina Čechů bude více nakupovat v kamenných prodejnách, aby je podpořila. Češi ale budou zároveň více šetřit.

Úspory v uplynulém roce klesly u 30 % respondentů, přičemž nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (44 %), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak lidé s vysokoškolským vzděláním a Pražané.

Češi si nákupy na internetu oblíbili

Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (57 %) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (60 %) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. „V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až 66 % lidí ve věku 54 až 65 let nakupovalo v obchodech. V loňském roce i starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy,“ okomentoval výsledky průzkumuředitel GLS Česká republika Pavel Včela.

Nakupování na internetu začalo bavit 15 % respondentů a hodlá jej nadále využívat. Jde zejména o lidi ve věku 27 až 44 let. Každý druhý Čech (58 %) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách. Naopak čtvrtina (27 %) dotázaných chce po skončení pandemie podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají především mladší lidé od 18 do 26 let. Třetina Čechů chce dokonce více šetřit, jde především o mladší lidi do 35 let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (63 %). „Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu,“ shrnul výsledky průzkumu Pavel Včela.

Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci

Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (63 %) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jde zejména o mladší generaci do 26 let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (13 %). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (44 %) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (35 %) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procenta žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo 27 % mužů a devět procent si finančně polepšilo.

Průzkum pro GLS provedla prostřednictvím aplikace Instant Research agentura Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více