Češi zůstanou u online nákupů, chtějí ale podpořit i kamenné prodejny

14. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Každý druhý Čech chce podle průzkumu provedeného pro firmu GLS po skončení pandemie nakupovat online i v kamenných prodejnách. Výhradně u online nákupů zůstane 15 % dotázaných. Čtvrtina Čechů bude více nakupovat v kamenných prodejnách, aby je podpořila. Češi ale budou zároveň více šetřit.

Úspory v uplynulém roce klesly u 30 % respondentů, přičemž nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (44 %), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak lidé s vysokoškolským vzděláním a Pražané.

Češi si nákupy na internetu oblíbili

Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (57 %) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (60 %) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. „V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až 66 % lidí ve věku 54 až 65 let nakupovalo v obchodech. V loňském roce i starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy,“ okomentoval výsledky průzkumuředitel GLS Česká republika Pavel Včela.

Nakupování na internetu začalo bavit 15 % respondentů a hodlá jej nadále využívat. Jde zejména o lidi ve věku 27 až 44 let. Každý druhý Čech (58 %) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách. Naopak čtvrtina (27 %) dotázaných chce po skončení pandemie podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají především mladší lidé od 18 do 26 let. Třetina Čechů chce dokonce více šetřit, jde především o mladší lidi do 35 let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (63 %). „Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu,“ shrnul výsledky průzkumu Pavel Včela.

Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci

Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (63 %) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jde zejména o mladší generaci do 26 let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (13 %). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (44 %) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (35 %) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procenta žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo 27 % mužů a devět procent si finančně polepšilo.

Průzkum pro GLS provedla prostřednictvím aplikace Instant Research agentura Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více