E-shopy přechod na „přísnější“ online platby zvládají úspěšně

1. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Od ledna letošního roku platí upravená pravidla pro platby, které zákazníci provádí prostřednictvím internetu. Silné ověření klienta, které bylo do české legislativy transponováno ze směrnice známé pod zkratkou PSD2. Tím, jak se e-shopy s novou situací vypořádaly, se zabýval průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

APEK ověřoval zkušenosti s platbami za nákup na internetu jak mezi spotřebiteli, tak i mezi obchodníky. „Drtivá většina e-shopů využívá pro příjem on-line úhrad některou z platebních bran, které na českém trhu působí. Ve spolupráci s nimi pak provozovatelé udělali nezbytné změny. Velká část internetových obchodů ale změny nemusela dělat žádné,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Pokud se týká praktických dopadů, zvýšený počet zamítnutých plateb zaznamenala asi čtvrtina dotazovaných e-shopů.

Na pohled spotřebitelů se APEK ptal prostřednictvím agentury Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 000 osob. Jak vyplývá z výsledků, o tom, že ke změnám v oblasti on-line plateb došlo, mělo povědomí 65 % respondentů. „Z našeho pohledu je to poměrně vysoké číslo, i když konkrétnější představu o novinkách mělo již jen necelých 28 % účastníků výzkumu. Domníváme se, že v tomto směru mohla být edukace ze strany příslušných orgánů vyšší,“ shrnul Jan Vetyška. Že je něco jinak při samotné platbě, s tím se zatím setkalo 37 % internetových zákazníků.

Komplikace s platbou na jedné straně a z toho důvodu pokles konverze na straně druhé. To byly hlavní obavy zástupců e-commerce před zavedením těchto přísnějších opatření, která si kladou za cíl větší ochranu proti rizikům souvisejícím s platbami na internetu. „Významnější snížení konverze, tedy počtu dokončených nákupů, zatím drtivá většina obchodníků naštěstí nezaznamenala. Uvidíme, co přinesou další měsíce a lepší prostor pro vyhodnocení situace. I nadále se domníváme, že on-line nakupování v ČR bylo a je velmi bezpečné a větší nároky na ověření plateb jsou spíše nepříjemné pro zákazníky,“ zhodnotil Jan Vetyška. A kolik zákazníků se letos setkalo s komplikacemi při platbě na internetu? „Z našeho výzkumu vyplývá, že lehce přes 15 %. To samozřejmě neznamená patnáct procent transakcí. Jsme každopádně přesvědčení, že v průběhu roku dojde ke stabilizaci a problémy s platbami budou už jen ty tradiční – nízký limit pro internetové nákupy na kartě či nedostatečné finanční prostředky na účtu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více