E-shopy prožívají rekordní rok, výrazný růst očekávají i ve druhém pololetí

13. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 je kvůli koronaviru ve všech směrech zcela jiný. To platí také pro internetové obchody, které v průběhu krize táhly český maloobchod a dosáhly razantního meziročního nárůstu prodejů. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 % v červnu.

Boom e-commerce navíc bude podle odborníků pokračovat i ve druhém pololetí. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude celoroční růst dosahovat přibližně 25 %, což, vyjádřeno v obratech, znamená přibližně o 15 miliard korun víc, než se původně předpokládalo.

E-shopy a e-commerce jako celek zažily a zažívají velmi úspěšný rok, přestože v kontextu, který nikterak pozitivní není. Nejen české on-line obchody ale potvrdily svou kvalitu a flexibilitu a v uplynulých měsících zvládly bravurně zásobovat domácnosti i společnosti veškerým poptávaným zbožím. Češi si tak během nouzového stavu našli ještě pevnější vztah k nakupování přes internet,“ zhodnotil dosavadní průběh roku výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jeho slova potvrzují statistická data, která ukazují na meziroční růst přesahující 25 %. A to je o více než deset procentních bodů více, než byly původní předpoklady.

Také ve druhé polovině roku lze totiž důvodně očekávat, že e-commerce dosáhne velmi dobrých výsledků. I když ekonomové předpovídají na podzim propad ekonomiky jako celku, Češi využívají on-line nákupů ještě víc než v minulosti a dávají jim přednost před návštěvou kamenných obchodů. „E-shopy nabízí rychlý, pohodlný a bezpečný přístup k veškerému zboží. Během nouzového stavu zjistili i ti, kteří se nákupů na internetu obávali, že se jedná o velmi spolehlivý způsob pořízení výrobků. A to včetně těch nejzákladnějších, jako jsou potraviny či drogistické zboží. Krize navíc popohnala i váhající obchodníky, kteří dosud upřednostňovali jen tradiční prodej v kamenných obchodech. Další velcí hráči tak využívají či brzy budou využívat internet jako jeden z kanálů prodeje,“ upřesnil Jan Vetyška.

Růst on-line prodeje zboží nezpomalí, meziročně bude atakovat až 25 %

V případě nových omezení v důsledku druhé vlny koronaviru může dojít i k další netradiční situaci. Obvykle nejvýraznější vánoční sezona by mohla být do jisté míry nahrazena či prodloužena do všech podzimních měsíců. V závislosti na dalším vývoji ekonomiky jako takové se tedy můžeme dočkat meziročního růstu okolo 25 % po celý zbytek roku 2020. „Extrémní výsledky, kterých e-commerce retail dosáhl především v dubnu, se zřejmě opakovat nebudou. Je ale zřejmé, že e-shopy prožívají a v příštích měsících budou prožívat další velký skok v dosažených obratech a počtu objednávek,“ doplnil Jan Vetyška.

Na druhou stranu ovšem toto neobvyklé období přináší velkou výzvu v oblasti plánování a přípravě zásob na následující měsíce. „Prodejci musí kalkulovat s rizikem, že ještě může opět dojít k narušení výroby či části dodavatelského řetězce. Proto se nyní musí velmi dobře připravit, aby dokázali nabídnout svým zákazníkům dostatek zboží a současně se vyvarovali dalších rizik. Jarní zkušenosti nicméně potvrdily, že právě flexibilita a efektivita české e-commerce je na vysoké úrovni. Právě díky tomu mohly internetové obchody dosáhnout takového růstu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více