GfK: Český trh mobilních telefonů v plusu

8. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Tržby (vycházející z nedotovaných cen) za mobilní telefony se v ČR v období od ledna do května 2017 zvýšily meziročně o 6 %. Převážnou část obratu zajistily ve sledovaných odbytových cestách smartphony, podíl klasických mobilů odpovídal necelým 3 %. Hodnota trhu smartphonů stoupla meziročně o 7 %.

Přírůstky přitom vykazoval prodej smartphonů v období od února do května, avšak lednové výsledky ty loňské už nepřekonaly – jak v hodnotě, tak i objemu. Ke změně došlo také u vývoje průměrné ceny smartphonů, která se již v meziročním srovnání nezvýšila.

Těžiště prodeje smartphonů představovaly na českém trhu modely s úhlopříčkou displeje od 5“ do 5,59“ – z celkové poptávky pokryly tři čtvrtiny. U větších displejů je viditelný pozitivní trend díky některým modelům, byť zatím jde objemově o zlomek trhu. Menší displeje, tj. od 4“ do 4,9“, odpovídaly za více než pětinu poptávky za prvních pět měsíců 2017, jejich podíl však meziročně klesl o 15 procentních bodů.

Podrobnější pohled ukazuje na stálou oblíbenost velikosti úhlopříčky v rozmezí od 5“ do 5,49“, které se na celkovém objemu prodeje smartphonů podílely v lednu až květnu letošního roku již ze dvou třetin. Průměrně za ně kupující zaplatili 5 200 korun, což bylo o necelých 700 korun méně než před rokem. Podobně se snížila i průměrná cena u sortimentu s úhlopříčkou od 5,5“ do 5,59“, a to o 600 korun na částku 8 900 korun. Tento segment tvořil v období ledna až května letošního roku téměř 10 % prodeje v kusech. Přesto se cenový průměr smartphonů snížil celkově – právě vlivem změn ve struktuře prodávaného sortimentu – pouze o procento na částku 6 500 korun.

Z objemu prodeje smartphonů za leden až květen 2017 byla zhruba polovina vybavena dvěma sloty na SIM karty. V rostoucí míře se prodávaly výrobky se snímačem otisků prstů ve výbavě, s LTE (9 z 10 prodaných modelů), vyšším rozlišením fotoaparátu, apod. Nároky směřovali kupující také na vnitřní paměť smartphonů. S podílem meziročně narostl především sortiment s úložištěm o velikosti 16 GB a také 32 GB. Zatím největší část objemu – necelou polovinu – zajistily výrobky s kapacitou 16 GB. Jejich podíl se oproti prvním pěti měsícům loňského roku zvýšil o 20 procentních bodů, maxima dosáhl v letošním březnu.

Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více