Za první pololetí utratili Češi v e-shopech 41 miliard korun, nejnižší cena při jejich výběru již nerozhoduje

12. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Celkově v prvním pololetí Češi nechali v e-shopech 41 miliard korun. Meziroční nárůst o 18 % potvrdil, že chuť nakupovat online Čechům stále nechybí. Významně rostly především segmenty kosmetiky a zdraví, jídla a oblečení. Češi už si navíc na internetu nevybírají jen nejlevnější nabídky – takto nakupuje jen 6 % uživatelů.
Foto: Freeimages.com

V prvním pololetí letošního roku vzrostl obrat internetových obchodů oproti stejnému období vloni o 18 %. „Pokud bychom brali v potaz top padesátku českého internetu, bude její růst větší a může dosahovat hranice 25 %. Pokud se však díváme na celý trh a na všechny jeho hráče, roste e-commerce o 18 %. Jde o vývoj trhu, který jsme očekávali,“řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a pokračoval: „Každoročně je první polovina roku slabší než ta druhá, která vrcholí v čase vánočních nákupů. Teprve ty ukáží, jak moc úspěšný byl celý rok.

Mezi segmenty, jejichž obliba v prvním pololetí rostla nejvíce, patřila kosmetika, zdraví a lékárna, potraviny, a vzrostl také zájem o nákup oblečení online. „S trendem nákupu čerstvých potravin online jsme začali na Heurece sledovat také vyšší zájem o trvanlivé produkty. Například v kategoriích cereálie, oříšky a semínka nebo kuchyňské oleje došlo až k dvojnásobnému meziročnímu nárůstu,“popsal Tomáš Braverman.  V segmentu oblečení je, kromě módního zboží, pro nákup online oblíbený i celkem netradiční sortiment. Mezi konkrétní kategorie patří například dámské a pánské ponožky, pánské boty nebo svetry a mikiny.

Cena není na prvním místě

Dlouhodobě je patrný trend vybírání e-shopu podle hodnocení ostatních, ceny dopravy a dalších doplňkových služeb, které nabízí. Nejnižší cena už pro výběr nabídky e-shopu není rozhodujícím faktorem. „Podle nejnižší ceny si nabídky řadí jen zhruba šest procent internetových uživatelů. Pro všechny ostatní vstupují do rozhodování o výběru jiné klíčové faktory, především důvěryhodnost prodejce, rychlost dodání nebo cena a možnosti dopravy,“ doplnil Tomáš Braverman z Heureky.

 

Obrat českých e-shopů (v miliardách korun)
První pololetí roku201420152016
Obrat (v miliardách korun)293541
Meziroční nárůst10%20%18%

Ruku v ruce s dopravou hrají při rozhodování roli také možnosti platby, které dané e-shopy nabízí. „V nabídce e-shopů se stále ještě nejčastěji objevuje právě dobírka, která je českým fenoménem. Dlouhodobě však sledujeme pokles její popularity na úkor online platebních metod,“řekl Braverman. Podle něj je dobírka stále oblíbená mimo jiné i kvůli rychlosti expedice zboží. „Online platební metody však nabízí naprosto stejný komfort, tedy okamžité připsání peněz, jsou bezpečné a především jsou bezplatné,“ připomněl Braverman. Online platební metody (platbu kartou online a platební tlačítka) aktuálně volí 17, respektive osm procent zákazníků.

 

Podíl jednotlivých platebních metod v českých e-shopech
Rok20152016
Bankovní převod9%9%
Dobírka38%35%
Online platba kartou13%17%
PayPal a Jiné1%1%
Platba při převzetí29%28%
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod)8%8%
Splátky2%2%

Podobné tempo jako v minulých letech si také drží nakupování přes mobilní telefony. „Stále sledujeme, že segment mobilních nákupů roste. Objemy nákupů i podíly návštěvnosti se zvyšují a korespondují s tím, jak prodejci vylepšují své mobilní stránky a pracují na mobilních nebo responzivních webech svých obchodů,“ prohlásil Tomáš Braverman. Přístupy z mobilních zařízení tvoří na Heurece 33 %. „Veškerý obrat nákupů z mobilu překročí v tomto roce desetiprocentní podíl,“ uzavřel Braverman.

Údaje vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat o e-commerce.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více