Zvyklosti Evropanů při online nakupování se značně liší

15. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Průzkum společnosti DPDgroup provedený mezi mladými lidmi ve věku 18–25 let v pěti evropských státech ukázal odlišné zvyklosti při online nakupování. Například Britové často využívají mobilní zařízení a mobilní aplikace, v Polsku si oblíbili balíkomaty a v Německu hraje nejdůležitější roli cena.
Foto: Freeimages.com

Výzkum ukázal, že německý zákazník při nakupování ze všeho nejvíc hledí na cenovku. Díky spořivosti se zde rozvinula diskontní kultura, která proniká nejen do kamenných obchodů, ale nově i do sféry online nakupování. Vedle nízké ceny si Němci dále potrpí na včasné doručení objednaného zboží a nechtějí ztrácet čas vyhledáváním nedoručeného balíčku.

V Polsku mají pozitivní zkušenosti s balíkomaty. Jsou oceňovány z toho důvodu, že nabízejí zákazníkům flexibilitu při vyzvednutí zásilky. Poláci také upřednostňují platbu až při převzetí balíčku. Toto řešení snižuje obavy polských zákazníků o peníze. ProPolsko je podle výzkumu typická zdrženlivost k navrácení již zakoupeného zboží. Důvodem je zejména nepohodlí spojené s vrácením zásilky a dále nákladnost tohoto kroku.

Nákupní zvyklosti mladých Španělů jsou do značné míry ovlivněny celkovou ekonomickou situací země. V jejím důsledku dochází ke snižování nákupní síly nejmladší generace. Ta se projevuje také tím, že mladé generaci trvá déle, než se osamostatní. Mladí lidé proto často bydlí s rodiči v jedné domácnosti. Výhodou tohoto soužití je zejména fakt, že při doručování objednaného balíčku lze častěji natrefit na některého z členů rodiny, který jej může převzít.

Britský trh stojí již tradičně na špičce v oblasti rozvoje internetového podnikání a udává trendy zbytku Evropy, což se potvrdilo i v průzkumu DPD. Britové při svých online nákupech často využívají mobilní zařízení a mobilní aplikace. Od ostatních zkoumaných národů se však odlišují především otevřeností k možnosti vrácení zakoupeného zboží zpět do e-shopu.

Zatímco Britové nakupující v internetových obchodech nemají problém s navrácením balíčku zpět do skladu, Francouzi jsou pohodlnější a neradi tuto možnost využívají. Neochotně vynakládají jakékoli dodatečné úsilí. Na druhé straně pro Francouze není při rozhodování o nákupu důležitá doba nutná na doručení balíčku.

„Výzkum DPD v pěti evropských zemích ukázal odlišné zvyklosti a očekávání jednotlivých národů. Potvrdil nám, že neustálé zlepšování nabízených služeb je správnou cestou a že bezproblémové doručení zásilky je jedním z faktorů, který u zákazníků přispívá k pocitu spokojenosti,” uvedl Daniel Mareš, jednatel DPD CZ. „Prostřednictvím průzkumu těžíme i u nás z výhod plynoucích z mezinárodního partnerství v DPDgroup. Můžeme sledovat a vyhodnocovat zahraniční trendy a podle nich v budoucnu přizpůsobovat naše služby,” doplnil.

Zatímco by se mohlo zdát, že evropské země jsou s ohledem na nákupní zvyklosti mladých velmi odlišné, realita může být jiná. Ve všech zkoumaných zemích disponují mladí lidé nástroji, které jim pomáhají hledat nejnižší ceny. Mezi nimi zabírají prominentní místo zejména cenové srovnávače a online recenze. Z výzkumu však také vyplynulo, že cena není pro respondenty jediným faktorem při rozhodování. Jsou si dobře vědomi toho, že nízká cena může sice znamenat úsporu, ale na druhé straně také komplikace například v oblasti nekvalitního zákaznického servisu. Aby zákazníci z této věkové skupiny nakoupili, je potřeba získat jejich důvěru. Tomuto účelu slouží zejména rady a recenze od uživatelů, kteří již konkrétní produkt zakoupili. Možnost levného navrácení zboží napomáhá internetovým obchodníkům v získání důvěry zákazníků ve všech srovnávaných státech.

Průzkum provedla agentura InProcess specializující se na etnografický výzkum kvalitativní metodou založenou na rozhovorech s respondenty v prostředí, v němž se každodenně pohybují. Její použití dovoluje zachycení širokého spektra zákaznických zkušeností v různých fázích nákupu. Bylo do něj zapojeno 40 osob z pěti evropských zemí. Průzkum proběhl v průběhu letošního podzimu ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku a Polsku.

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více