Trh s elektrem v ČR a SR ve 3. čtvrtletí 2012
Podle výzkumu GfK Temax se celková hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice ve 3. čtvrtletí roku 2012 snížila o 9 % oproti stejnému období předcházejícího roku. Na Slovensku trh klesl o 6 %.
V ČR je nejhorší vývoj u spotřební elektroniky a také informačních technologií. Pouze sektory telekomunikací a fota zaznamenaly nárůst.
V SR je najhorší vývoj u spotrebnej elektroniky a tiež u informačných technológií. Sektory veľkých a malých domácich spotrebičov sú stabilné. Jedine sektor foto zaznamenal nárast.
Malé domácí spotřebiče
Trh malých domácích spotřebičů v ČR je tažen především kuchyňskými spotřebiči – kromě nejvíce rostoucí kategorie, pro přípravu horkých nápojů, vykazují růst také kuchyňské roboty a mixéry, rychlovarné konvice, toastery a pekárny. Nicméně ani růst těchto produktových skupin nedokázal udržet trh v kladných číslech a to i přesto, že kávovary a kuchyňské roboty a mixéry mají ve svém portfoliu jedny z nejdražších výrobků. Trh tedy ve 3. čtvrtletí 2012 poklesl o 0,5 %. V kategorii kuchyňských spotřebičů jsou také výrobky vykazující pokles, a to parní hrnce a zejména pak fritézy (dvouciferné číslo). Klesající trend se projevil také v kategorii osobní péče, kde pouze holící strojky vykazují ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst. Zcela záporný trend pak vykazuje kategorie péče o domácnost, ve které vysavače, největší produktová skupina SDA a jedna z klíčových kategorií, vykázala pokles, stejně jako žehlení.
Rovnako ako väčšina kategórií, aj trh malých domácich spotrebičov v SR nasleduje v treťom štvrťroku negatívny vývoj. Jediné produktové skupiny, ktoré boli schopné vygenerovať nárast boli kuchynské roboty a mixéry, toastery, žehličky, zatrihávače vlasov a spotrebiče na prípravu horúcich nápojov - kde prekvapivo nárast nebol až tak markantný. Zvyšok produktov v porovnaní s predchádzajúcim rokom stráca, a to hlavne zastrihávača vlasov, pekárne a fritézy, kde bola strata viac znateľná (dvojciferné číslo).
Velké domácí spotřebiče
Trh s velkými domácími spotřebiči v ČR zpomaluje tempo růstu v prodaných kusech, ale přesto je vývoj stále pozitivní. V prodejní hodnotě GfK zaznamenalo ve třetím čtvrtletí tohoto roku pokles o vice než 3 % oproti stejnému období minulého roku. Nejvýznamněji k poklesu v hodnotě přispěly největší kategorie co do obratu – lednice a pračky. Nejrychlejším tempem v prodaných kusech roste zatím relativně malá kategorie sušiček a dále vestavné spotřebiče, u kterých je ale na druhou stranu cenová eroze nejsilnější.
V treťom kvartály roku 2012 trh v SR mierne poklesol v hodnote o 0,8 %. Internet rástol, zatiaľ čo klasický predaj klesal. Vstavané spotrebiče pokračovali v raste tak v kusoch ako aj v hodnote. V rámci kategórií rástli umývačky riadu, vstavané varné dosky a odsávače pár. Najväčší prepad v predajnej hodnote GfK zaznamenalo u varenie, hoci bola tato kategória stabilná v predaných kusoch.
Informační technologie
IT sektor v ČR je momentálně vysoce rozvinutý a nasycený trh. Vzhledem k nepříznivým ekonomickým očekáváním a nízkým prodejům přenosných počítačů, celkový IT trh v meziročním srovnání rapidně propadl. Ve třetím čtvrtletí roku 2012 tento pokles činil 16 %. Všechny sledované IT skupiny momentálně zažívají špatné časy s výjimkou tabletů. Tablety vykazují pozitivní dynamiku a zdá se, že do značné míry ubírají podíl notebookům a zejména netbookům. Monitory bez TV tuneru pokračují v červených číslech. Důvodem pro tento negativní trend může být i to, že oproti očekávání tento trh během roku 2012 nenabídl dostatek inovací. Obecně platí, že lidé momentálně spíše odkládají koupi nákladnějších komodit.
V treťom štvrťroku 2012 tato skupina v SR poklesla o 10 % a pritom tu platí to isté čo pre český trh.
Spotřební elektronika
Ve třetím čtvrtletí roku 2012 zaznamenal sektor spotřební elektroniky v ČR zatím nejhorší výsledek tohoto roku, obrat se v meziročním srovnání snížil o více než 20 %. Žádná kategorie v rámci spotřební elektroniky nevykazuje meziroční nárůst. U klíčové kategorie, plochých televizorů, již nedochází tak jako v minulých letech k cenové erozi, naopak průměrná cena televizoru se zvyšuje díky rostoucí váze pokročilých modelů (přístup na internet, 3D).
V treťom štvrťroku 2012 zaznamenal sektor spotrebnej elektroniky v SR dvojciferný pokles. V medziročnom porovnaní rastú len predaje MP3/MP4 prehrávačov. U kľúčovej kategórie, plochých televízií, už nedochádza k cenovej erózii. Naopak priemerné ceny televízorov sa zvyšujú vďaka rastúcej váhe pokročilých modelov (prístup na internet, 3D).
Fototechnika
Trh digitálních fotoaparátů v ČR zaznamenal mírný narůst v porovnání se stejným obdobím v loňském roce. Od začátku roku je ovšem celkový vývoj trhu negativní díky značným poklesům v prvních měsících. Z hlediska struktury se trh přesouvá k fotoaparátům s výměnným objektivem, tj. digitálním zrcadlovkách a kompaktům s vyměnitelným objektivem. Klíčovou kategorií i nadále zůstávají kompakty s pevným objektivem, přestože v meziročním porovnání tato kategorie klesá. Nejdynamičtěji se vyvíjí kategorie kompaktů s vyměnitelným objektivem, jejíž váha na celkovém obratu je však stále minimální.
Pozitívny vývoj trhu digitálnych fotoaparátov v SR pokračoval i v treťom štvrťroku a v medziročnom porovnaní zaznamenal nárast takmer o 7 % v hodnotovom vyjadrení. Zrkadlovky potom vďaka svojej vyššej cene potom z hľadiska hodnoty značne o ovplyvňujú vývoj celkového trhu. Naopak kompakty s vymeniteľným objektívom sa na celkovom obrate podieľajú len minimálne. Kľúčovou kategóriou ostávajú kompakty s pevným objektívom, ktoré však v treťom štvrťroku zaznamenali medziročný pokles.
Telekomunikace
Obrat tohoto sektoru v ČR zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2012 nárůst o více než 9 % oproti stejnému období roku předcházejícího. Bylo to způsobeno především pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů a zejména pak uvedením některých nových modelů na trh.
V sektore telco bol v období júl až október 2012 v SR vyprodukovaný obrat 30 miliónov Eur. Toto predstavuje pokles o 6,6 % v porovnaní s tretím štvrťrokom 2011.
Kancelářská technika
Po strmém meziročním poklesu trhu v první polovině roku se výsledky sektoru kancelářské techniky v ČR ve třetím čtvrtletí celkově o něco přiblížily loňským prodejům. V porovnání se stejným obdobím roku 2011 současná hodnota prodejů klesala tempem 4 % K tomuto výsledku přispívá zejména pokračující poptávka po laserových zařízeních, které již zaznamenaly mírný meziroční růst. Naopak trh inkoustových tiskových zařízení přes mírné zlepšení setrvává ve výrazném propadu prodejů, kdy pokles prodané hodnoty prohlubuje agresivní cenová politika a podpora prodejů ze strany hlavních výrobců.
V treťom štvrťroku 2012 v SR zaznamenal sektor kancelárskej techniky pokles celkovej hodnoty predajov. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2011 poklesli predaje medziročne o 4,3 % a ich hodnota dosiahla cca 4 milióny Eur. Pokles koncových predajných cien a podpora predajov pomocou zliav predovšetkým v segmente laserových multifunkčných zariadení v tomto období tiež prispeli k zápornému medziročnému rastu hodnoty predajov.