Recenze a hodnocení e-shopů hrají výraznou roli
Uživatelské recenze promlouvají do výběru e-shopů stále zásadnějším způsobem. Před nákupem si hodnocení ostatních nakupujících přečte až 93 % internetových uživatelů v ČR.
Vedle samotné ceny zboží, na kterou dá třetina nakupujících, recenze patří mezi hlavní kritéria výběru e-shopu. Vyplývá to z průzkumu Heureka.cz.
„Hodnocení a zkušenosti uživatelů s e-shopem čte před každým svým on-line nákupem téměř polovina nakupujících. Dalších 44 % Čechů aktivních na internetu si je přečte v případě, že obchod neznají a ještě v něm nenakupovali,” řekl Kamil Demuth z Heureka.cz. Pouze 7 % uživatelů nepovažuje recenze a hodnocení e-shopu za důležité, proto je vůbec nečte. A zájem o recenze neustále roste. Ještě před rokem se jimi nezabývala celá jedna desetina nakupujících.
„Uživatelská hodnocení a recenze jsou pro čtvrtinu Čechů na internetu na prvním místě při výběru e-shopu. Stejnou váhu má pro uživatele také předchozí vlastní zkušenost s daným obchodem. Silnější faktor je jen cena, která zůstává pro 30 % zákazníků na prvním místě při výběru obchodu,“ uvedl Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research.
„Lidé si vyberou zboží za cenu, která je pro ně nejvýhodnější nebo přijatelná s tím, že potřebují mít jistotu, že je obchod nezklame a že je důvěryhodný. Teprve poté následují další kritéria jako vzhled a přehlednost obchodu, uváděné zákonné informace nebo doba dodání,“ řekl Kamil Demuth. „Výjimku tvoří období před Vánoci, kdy mnoho Čechů kupuje dárky na poslední chvíli. To pak doba dodání bývá často tím nejdůležitějším kritériem,“ dodal Demuth.
Co je pro Čechy nejdůležitějším faktorem při výběru e-shopu? | |
| Samotná cena zboží | 30% |
| Vlastní předchozí zkušenost s obchodem | 24% |
| Zkušenosti a recenze ostatních nakupujících | 24% |
| Značka obchodu | 6% |
| Vzhled a přehlednost obchodu | 6% |
| Doba dodání zboží | 5% |
| Uváděné zákonné informace | 5% |
| Vyhledáváte recenze obchodu nebo hodnocení prodejce před nákupem? | |
| Ano, vždy si před nákupem hodnocení nebo recenze najdu | 49% |
| Ano, jen v případě že obchod nebo prodejce neznám | 44% |
| Ne, recenze pro mě nejsou důležité | 7% |