Prodeje tabletů i chromebooků v prvním čtvrtletí klesaly
Celosvětový prodej tabletů dosáhl podle IDC v prvním kvartále roku 2022 necelých 39 milionů kusů, což představuje meziroční pokles o necelá čtyři procenta. Ještě hůře se však dařilo chromebookům – tato produktová kategorie vykázala meziroční pokles o téměř 62 %.
V případě tabletů se však prodeje stále pohybují na vyšší úrovni než před vypuknutím pandemie covidu-19. Podle řady faktorů se však trh vrací do normálu po letech 2020 a 2021, kdy zákazníci tablety skupovali ve velkém.
Prodej chromebooků postihl výrazný pokles. Určitý růst byl zaznamenán pouze v regionu Asie a Pacifiku, kde tato zařízení nakupovaly vzdělávací instituce za účelem digitalizace vzdělávání.
| Celosvětový prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2022 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
| Apple | 12,1 | 31,5 | 12,7 | 31,7 | -4,6 |
| Samsung | 8,1 | 21,1 | 7,8 | 19,6 | 3,5 |
| Amazon | 3,7 | 9,6 | 3,5 | 8,7 | 6,3 |
| Lenovo | 3 | 7,8 | 4,1 | 10,1 | -25,9 |
| Huawei | 2,2 | 5,8 | 2,7 | 6,8 | -17,2 |
| Ostatní | 9,2 | 24,1 | 9,2 | 23 | 0,6 |
| Celkem | 38,4 | 100 | 39,9 | 100 | -3,9 |
„Ačkoli trh s tablety jako takový z mnoha příčin klesá, je zajímavé sledovat, že do tohoto segmentu opět začínají vstupovat noví hráči. Zmínit můžeme hlavně výrobce smartphonů jako realme, Oppo, Xiaomi a někteří další,“ uvedl Anuroopa Nataraj z IDC. „Ačkoli poptávka z globálního hlediska není nyní nikterak silná a samo o sobě by pro vstup do nového tržního segmentu asi nestačila, stále existuje řada regionů, primárně těch rozvojových, kde mají výrobci, zejména ti s rozvinutým lokálním distribučním ekosystémem, stále prostor rozvíjet svůj byznys. Podobně jako v případě řady dalších věhlasnějších značek totiž platí, že jsou-li zákazníci spokojeni s jedním produktem daného výrobce, rádi sáhnou po dalším.“
| Celosvětový prodej chromebooků v 1. čtvrtletí 2022 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna |
| Lenovo | 1,2 | 23,2 | 3,4 | 25,7 | -65,6 |
| Dell | 1,2 | 22,9 | 1,5 | 11,1 | -21,1 |
| Acer | 1,1 | 22 | 1,9 | 14,1 | -40,8 |
| HP Inc. | 0,8 | 15,3 | 4,4 | 32,8 | -82,2 |
| Samsung | 0,3 | 6,5 | 1,3 | 9,4 | -73,5 |
| Ostatní | 0,5 | 10,1 | 0,9 | 7 | -45 |
| Celkem | 5,1 | 100 | 13,3 | 100 | -61,9 |
„Vzhledem k situaci na trhu v předchozích dvou letech není vývoj prodeje chromebooků žádným překvapením,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani. „S postupným obnovováním výroby a představením nových modelů však očekáváme, že spolu se začátkem příštího školního roky by se situace mohla opět zlepšit.“