Analýzy

Globální trh se smartphony vzrostl ve třetím čtvrtletí roku 2025 o tři procenta

Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Omdia bylo ve třetím čtvrtletí roku 2025 na globálním trhu se smartphony prodáno 320,1 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o tři procenta. Po slabší polovině roku tak trh signalizuje oživení.

František Doupal
Zdroj: Omdia
Globální trh se smartphony vzrostl ve třetím čtvrtletí roku 2025 o tři procenta

První polovina roku 2025 byla poznamenána několika výzvami – rostoucí nejistotou v důsledku změn v celní politice USA a související restrukturalizací dodavatelského řetězce, jakož i zdrženlivým sentimentem v distribučních kanálech vyvolaným slabým maloobchodním prodejem a rebalancí zásob na straně prodejců.

V důsledku toho celkový objem trhu zůstal ve srovnání s předchozím rokem na stejné úrovni. Ve třetím čtvrtletí však po vyprázdnění skladů výrobci telefonů využili příležitosti v distribučních kanálech a posunuli uvedení produktů na trh, aby se přizpůsobili období návratu do školy a svátkům. Společnosti Samsung, Apple, Transsion a Honor dodaly meziročně více než dva miliony kusů navíc, což vedlo k opětovnému růstu trhu.

Jak se dařilo výrobcům

Největším výrobcem mobilních  telefonů zůstal Samsung, který celosvětově ve třetím čtvrtletí prodal 60,6 milionu telefonů (meziročně + 6 %). Růst byl tažen prémiovými modely Galaxy Z Fold7 / Flip7 a modely Galaxy A07 a A17 v segmentu střední a nižší třídy. K celkovým prodejům významně přispěl silný prodej řady Galaxy A v oblasti Asie a Tichomoří a na Středním východě.

Apple dodal 56,5 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o čtyři procenta. Značka se však připravovala na 4. čtvrtletí, což se jí vyplatilo. Základní model iPhone 17 překonal uvedení na trh díky atraktivně nasazené ceně očekávání. Dařilo se však i vylepšeným modelům iPhone 17 Pro a Pro Max. Očekává se, že rostoucí poptávka z rozvíjejících se trhů, včetně Indie, dále podpoří celoroční růst prodeje telefonů Apple.

Společnost Xiaomi si díky 43,4 milionům prodaných kusů udrželo mírný meziroční nárůst o jedno procento. Zatímco dodávky v Číně po skončení dotačních programů poklesly, růst v asijsko-pacifickém regionu a dalších oblastech tento pokles vykompenzoval.


Společnost Transsion se posunula na čtvrté místo s meziročním nárůstem dodávek o 12 %.

Společnost vivo, která se umístila na pátém místě, si udržela silnou pozici v Indii, předstihla Huawei v podílu na čínském trhu a rostla v asijsko-pacifickém regionu, Africe a Latinské Americe.

Regionální bilance

Na regionální úrovni došlo v Severní Americe a Číně k meziročnímu poklesu prodeje, zatímco v oblasti Asie a Tichomoří, na Středním východě a v Africe byl zaznamenán silný růst, který ve 3. čtvrtletí poháněl celkový růst globálního trhu. V Evropě trh meziročně vzrostl o dvě procenta.

V Africe došlo k meziročnímu nárůstu dodávek o 25 %, protože společnost Transsion, největší hráč v regionu, zintenzivnila svou činnost. Asie a Tichomoří zaznamenaly meziroční nárůst o 5 %, což je nejvyšší čtvrtletní objem od čtvrtého čtvrtletí 2021. Naproti tomu dodávky v Severní Americe poklesly, jakmile skončilo předčasné oživení vyvolané nejistotou ohledně cel, zatímco Čína zaznamenala po vypršení účinků vládních dotací druhý čtvrtletní pokles v řadě.

Očekávaný vývoj

Globální trh se smartphony nadále vykazuje smíšené výsledky, přičemž dochází k expanzi jak v segmentu levných, tak i prémiových zařízení. Segment střední třídy zůstává slabý. Celkový růst objemu pohání segment ultra low-end (pod 100 USD) a segment high-end (nad 700 USD).

Navzdory oživení zaznamenanému ve třetím čtvrtletí se nedávný nedostatek komponentů a rostoucí náklady staly výzvou pro celé odvětví, jejíž dopad se podle očekávání projeví v krátkodobém zvýšení cen nových produktů a brzděním růstu poptávky v segmentu low-end zařízení.

„Výrobci telefonů mohou přijmout různé strategie k řešení tohoto společného problému – včasné zajištění financování distribučních kanálů, upřednostnění modelů s vysokou marží, udržení defenzivního postoje u zařízení střední a nízké třídy a využití škálování k posílení vyjednávací síly v dodavatelském řetězci. Bez ohledu na to zůstává jejich společnou nejvyšší prioritou udržení ziskovosti,“ uvedla Jusy Hong, senior výzkumná manažerka společnosti Omdia.