Prodej tabletů se ve 2. čtvrtletí 2023 propadl
Celosvětový prodej tabletů se ve druhém kvartálu letošního roku podle IDC propadl téměř o 30 procent na 28,3 milionu kusů. Prodej chromebooků naopak zaznamenal jen velmi mírný pokles.
Poptávka po tabletech je kvůli obavám a ekonomické nejistotě zákazníků i nadále nízká a většina (hlavních) výrobců vykázala dvouciferný meziroční pokles prodeje.
Problémem stála zůstávala také zvýšená úroveň zásob v distribučních, která byla překážkou pro dodávky nových tabletů. Dá se však očekávat, že tento problém bude v nadcházejících měsících postupně odeznívat.
Dodávky chromebooků ve stejném období klesly jen o necelá dvě procenta na 5,8 milionu zařízení. Za relativně slušnými výsledky přinejmenším z části stálo také urychlení některých dodávek, který byly původně plánovány až na druhou polovinu roku 2023 kvůli očekávanému zdražení souvisejícímu s rostoucími poplatky za využívání platformy Chrome OS.
První místo na globálním žebříčku největších producentů tabletů za druhé čtvrtletí letošního roku obsadil Apple. I přes 10,5 milionu prodaných iPadů však firma vykázala meziroční pokles o téměř 17 %. Navzdory poklesu má Apple pravděpodobně lepší pozici než většina jeho konkurentů, protože americká společnost obvykle cílí na movitější zákaznickou základnu, která pravděpodobně méně ovlivněna hospodářským poklesem.
| Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Apple | 10,5 | 37 | 12,6 | 31,2 | -16,8 |
| Samsung | 5,8 | 20,6 | 7,1 | 17,7 | -18,3 |
| Lenovo | 2,1 | 7,6 | 3,5 | 8,7 | -38,8 |
| Huawei | 1,7 | 5,9 | 2,1 | 5,3 | -22,9 |
| Xiaomi | 1 | 3,6 | 0,7 | 1,8 | 41,6 |
| Ostatní | 7,2 | 25,3 | 14,3 | 35,3 | -49,7 |
| Celkem | 28,3 | 100 | 40,3 | 100 | -29,9 |
Druhé místo obsadil Samsung, který s 5,8 miliony tablety vykázal meziroční propad o 18,3 %. Samsung však hodlá ve druhé polovině roku 2023 tlačit na prodeje ve špičkovém segmentu, tedy včetně prémiových výrobků a modelů s velkou obrazovkou.
Třetí pozici si zajistilo Lenovo, které prodalo 2,1 milionu tabletů. Firma sice vykázala meziroční pokles o téměř 40 procent, současně si však o téměř 13 % polepšila oproti předchozímu kvartálu. I další dvě příčky na globálním žebříčku obsadily čínské firmy. Čtvrtá pozice připadla na Huawei, který prodal 1,7 milionu tabletů a meziročně si tak pohoršil o 22,9 %. Pátá příčka zbyla na Xiaomi, které prodalo milion tabletů a dokázalo tak meziročně zvýšit své prodeje skoro o 42 %. Společnost za to vděčí včasnému uvedení svých klíčových modelů a také stále se lepšící reputaci v segmentu tabletů (zejména na asijských trzích, avšak nejenom na nich).
| Prodej chromebooků ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| HP Inc. | 1,6 | 26,9 | 0,9 | 15,6 | 69,2 |
| Lenovo | 1,3 | 22,8 | 1,3 | 21,7 | 3,1 |
| Dell | 1,3 | 22,2 | 1,5 | 25,6 | -14,9 |
| Acer | 1,1 | 18,3 | 1,3 | 22,7 | -20,7 |
| ASUS | 0,2 | 3,8 | 0,3 | 4,9 | -24,7 |
| Ostatní | 0,3 | 6 | 0,6 | 9,4 | -37,7 |
| Celkem | 5,8 | 100 | 5,9 | 100 | -1,8 |
„Trh s tablety se dále tříští. Zejména iPady si přivlastnily vyšší třídu a značky jako Xiaomi a Lenovo se etablovaly v nižší třídě,“ uvedl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu IDC Mobility and Consumer Device Trackers. „Tato situace představuje výzvu pro střední cenovou kategorii, protože mnoho spotřebitelů tíhne k cenovým extrémům.“
„Ekonomická situace v předchozích letech vyústila v několik scénářů prodeje a používání tabletů. Zejména v chudších regionech jsou dobře přijímány slušně vybavené modely, které si však dokážou zachovat i dostupnou cenu,“ poznamenal Anuroopa Nataraj seniorní analytik IDC. „Právě díky tomu dokázalo uspět i několik nových hráčů na trhu, což se podepsalo pod relativně lepší vývoj trhu v rozvojových regionech oproti vyspělým oblastem.“