Prodej tabletů a chromebooků se ve 3. kvartále nadále výrazně propadal
Celosvětový prodej tabletů podle IDC ve 3. čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o 8,8 % na 38,6 milionu kusů. Šlo o páté čtvrtletí v řadě, kdy tento tržní segment klesal. Prodeje chromebooků byly ještě výrazně horší – meziročně klesly o více než 30 % a zastavily se na úrovni 4,3 milionů kusů.
Oba trhy se tak velmi rychle přehouply ze stádia, kdy výrobci nebyli schopni pokrývat poptávku, do stavu, kdy se rychle plní sklady zásobami, o které není ze strany koncových zákazníků (ale třeba ani škol či jiných institucí) příliš velký zájem.
Čínským výrobcům se stále relativně daří na rozvojových trzích, kde jsou na odbyt primárně low-endové modely. Někteří výrobci momentálně těží také na sankcemi postiženém ruském trhu. Nástup levných čínských výrobců OEM, jako jsou Realme, Xiaomi, Oppo a další, mezitím podpořil silnou konkurenci v oblasti zařízení nižší třídy. Jejich zisky však v žádném případě nemohly z hlediska celkového trhu kompenzovat propady, které utrpěli hlavní producenti tabletů.
| Celosvětový prodej tabletů ve 3. kvartále 2022 (v milionech ks) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Apple | 14,5 | 37,5 | 14,7 | 34,6 | -1,1 |
| Samsung | 7,1 | 18,4 | 7,4 | 17,5 | -4 |
| Amazon | 4,3 | 11,1 | 4,7 | 11,1 | -8,1 |
| Lenovo | 2,7 | 7 | 4,3 | 10,1 | -36,6 |
| Huawei | 2,4 | 6,2 | 2,3 | 5,5 | 2 |
| Ostatní | 7,6 | 19,7 | 9 | 21,2 | -15,3 |
| Celkem | 38,6 | 100 | 42,4 | 100 | -8,8 |
„Po silném růstu z let 2020 a 2021 se v roce 2022 očekával pokles. Trh však nyní zažívá nepříznivé časy nejen kvůli předpokládanému poklesu poptávky, ale také kvůli špatné makroekonomické situaci a komplikovanému výhledu do budoucna.
„Ačkoli většina tabletů (s Androidem) i chromebooků obecně patří spíše k těm levnějším přístrojům, nyní vidíme, že lidé stále více zvažují i nákupy v low-endové třídě. Hodně se zde projevují obavy z vývoje ekonomiky,“ uvedla analytička IDC Anuroopa Nataraj.
| Celosvětový prodej chromebooků ve 3. kvartále 2022 (v milionech ks) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 3Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Acer | 1 | 23,9 | 1,4 | 20,6 | -23,8 |
| Dell | 0,9 | 21,6 | 1,2 | 17,7 | -19,9 |
| HP | 0,8 | 18,5 | 1,1 | 16,6 | -26,8 |
| Lenovo | 0,7 | 16,5 | 1,6 | 24 | -54,8 |
| Samsung | 0,3 | 7,9 | 0,5 | 8,3 | -37,1 |
| Ostatní | 0,5 | 11,6 | 0,9 | 12,9 | -41,4 |
| Celkem | 4,3 | 100 | 6,6 | 100 | -34,4 |
„I chromebooky čelí celé řadě výzev, z nichž celá řada navíc přímo vůbec nesouvisí s limity dané platformy,“ uvedl analytik IDC Ryan Reith. „Věříme, že chromebooky se stanou pevnou součástí v oblasti počítačů používaných pro osobní potřebu a že jejich tržní podíl nakonec vzroste. Růst však bude i nadále spíše mírný, protože uživatelé si na tento koncept a často i nový životní styl, daný aktuálním vývojem, stále teprve zvykají. Mnoho velkých značek se však primárně zaměřuje na přístroje se systémem Windows a pokud se tento jejich přístup nezmění, budou zařízení s Chrome OS stále spíše okrajovou záležitostí.“