Prodej chytrých telefonů v 1. kvartálu klesl téměř o 9 %
Celosvětový prodej smartphonů klesl podle údajů agentury IDC v prvním čtvrtletí roku 2022 o 8,9 procenta. Šlo tak již o třetí čtvrtletí poklesu trhu v řadě.
„Ačkoli jsme určitý propad prodeje z mnoha zjevných důvodů, jako jsou problémy s výrobou a logistikou, očekávali, situace byla ve skutečnosti ještě horší,“ uvedla Nabila Popal z IDC. „Špatná nálada mezi spotřebiteli, vyvolaná např. inflací a celkovou ekonomickou nejistotou, způsobila v mnoha regionech výrazné omezení výdajů koncových spotřebitelů. K tomu všemu je nutné přičíst také nejistotu na straně výrobců, kteří se musejí vypořádat i s novými potížemi, jako jsou rostoucí náklady. Většina dodavatelů je tak pro rok 2022 nucena přijímat přepracované, konzervativnější strategie.“
Z geografického hlediska se značná pozornost soustředila zejména na Rusko, Ukrajinu a zbytek východní Evropy. Oblast střední a východní Evropy vykázala ve sledovaném období 20% pokles prodeje a velmi nejistý je i výhled na další kvartály. Z celosvětového hlediska se však region CEE na celkových prodejích podílí jen šesti až sedmi procenty v počtu prodaných zařízení a asi pěti procenty tržeb. Z tohoto pohledu jsou tedy důležitější spíše jiné regiony jako je oblast Asie a Pacifiku a Číny, kde byl v souhrnu v počtu prodaných kusů zaznamenán pokles o 12,3 %.
| Globální prodej chytrých telefonů v 1. čtvrtletí 2021 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Samsung | 73,6 | 23,4 | 74,5 | 21,6 | -1,2 |
| Apple | 56,5 | 18 | 55,3 | 16 | 2,2 |
| Xiaomi | 39,9 | 12,7 | 48,6 | 14,1 | -17,8 |
| Oppo | 27,4 | 8,7 | 37,5 | 10,9 | -26,8 |
| Vivo | 25,3 | 8,1 | 35 | 10,1 | -27,7 |
| Ostatní | 91,4 | 29,1 | 93,9 | 27,2 | -2,7 |
| Celkem | 314,1 | 100 | 344,7 | 100 | -8,9 |