Analýzy

IDC: V roce 2014 se dařilo inkoustovým tiskárnám ve firemním sektoru

Během roku 2014 klesl dle IDC prodej domácích a kancelářských tiskových zařízení v regionu střední a východní Evropy v objemu o více než 12 %. Prodej laserových zařízení se snížil o 11,3 % a prodej inkoustových zařízení o 14,2 %.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 6. 7. 2015
  • 3 min
IDC: V roce 2014 se dařilo inkoustovým tiskárnám ve firemním sektoru

Celkový pokles trhu zapříčinil hlavně výrazný propad poptávky na Ukrajině a v Rusku a pak také klesající poptávka domácností ve většině zemí regionu. Některé produktové skupiny však navzdory tomu vykázaly výrazný nárůst prodeje – šlo zejména o laserové multifunkce a firemní inkoustové tiskárny. Zajímavý nárůst zaznamenaly rovněž přístroje podporující moderní trendy, tedy například přístroje s podporou tisku z mobilních zařízení nebo přístroje s napojením na cloud (tedy například scanování do cloudu nebo tisk z cloudu). Podporou Wi-Fi (a často právě i mobilního tisku nebo napojení na cloud) disponovalo přes 90 % prodaných inkoustových byznys modelů.

Výrobci inkoustových tiskáren udělali důležité kroky ve skladbě produktového portfolia i ve svých strategiích, aby se odklonily od historicky tradované hlavní cílové skupiny představované domácnostmi směrem k firemním zákazníkům (zejména pak SMB). Příkladem inkoustových tiskáren a multifunkcí orientovaných na byznys mohou být například řady OfficeJet Enterprise a OfficeJet (Pro) od HP, Workforce od Epsonu nebo Maxify od Canonu. Koncové uživatele i firemní zákazníky pak zaujaly chlubící se nízkými náklady na vytištěnou stránku (v nabídce je mají například HP, Epson či Brother).

Inkoustové byznys modely přímo konkurují základním laserovým modelům. Rostoucí počet malých a středně velký počet firem se rozhoduje pro nasazení inkoustových tiskáren na úkor laserových kvůli atraktivním nákladům na tisk, možnosti barevného tisku nebo stále se zvyšující rychlosti tisku. Díky stále lepšímu přijetí inkoustových zařízení je tato kategorie stále častěji dostupná i na základě smluvní správy tiskových služeb (MPS).

Určitý posun je možné sledovat také v oblasti spotřebního materiálu, kde byl v roce 2014 i díky efektivnějšímu tisku a prodeji přístrojů s velkými zásobníky inkoustu zaznamenán (v objemu) 10% pokles prodeje cartridgí.

Navzdory poklesu prodeje tiskového spotřebního materiálu byl však v případě inkoustových tiskových zařízení ve většině zemí zaznamenán nárůst průměrného počtu vytištěných stran. I za tím je nutné vidět právě rostoucí přijetí inkoustových tiskáren ve firemním sektoru, kde se tiskne výrazně více, než v domácnostech. Při porovnání průměrného měsíčního počtu stránek vytištěných na inkoustových tiskárnách (přibližně 85) se základními laserovými tiskárnami (přibližně 430) je však stále patrný výrazný rozdíl.

„Trh s inkoustovými tiskovými zařízeními se postupně začíná přeorientovávat z domácích zákazníků na firmy, kterým jsou předkládány jako cenově atraktivní alternativa laserového tisku,“ uvedla Ilona Stankeova, ředitelka výzkumu v IDC. „Výrobci ve firmách střední a východní Evropy čelí dlouhodobé preferenci laserového tisku před inkoustovým. IDC tak výrobcům doporučuje osvětu vlastností inkoustového tisku, které jsou srovnatelné, nebo dokonce i lepší, než u tisku laserového. Jde zejména o spotřebu elektrické energie, náklady na barevný tisk, náklady na stránku nebo dopad na životní prostředí v podobě menšího množství využívaného spotřebního materiálu a vznikajícího odpadu. Tyto faktory mají vliv na nižší CTO, které hraje v řadě podniků stále důležitější roli. Výrobci navíc stále vylepšují robustnost a spolehlivost přístrojů ve snaze přiblížit se pocitu z laserových modelů,“ uzavřela Stankeova.