Analýzy

IDC: Prodej PC ve 4. čtvrtletí 2013 v regionu EMEA klesl o 6,5 %

Podle společnosti IDC prodeje osobních počítačů v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky nadále klesaly i ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013. Uživatelská poptávka byla slabá, zvyšoval se však zájem firem. Ve posledním čtvrtletí roku se prodalo necelých 25 milionů počítačů, což představuje pokles o 6,5 %. Celkově se v regionu EMEA prodalo za rok 2013 více než 88 milionů PC (meziroční pokles o 15,7 %). Prodeje přenosných počítačů klesly v roce 2013 o 19 %, prodeje stolních počítačů pak téměř o 10 %.

IDC: Prodej PC ve 4. čtvrtletí 2013 v regionu EMEA klesl o 6,5 %

„Trh s počítači v EMEA ve 4. čtvrtletí podle očekávání klesal. Ani speciální vánoční nabídky nebyly natolik lákavé, aby dokázaly zaujmout dostatek zákazníků, kteří i nadále utráceli spíše za tablety. V důsledku toho prodeje notebooků nadále klesaly, během 4. čtvrtletí 2013 o 9 %,“ uvedla Chrystelle Labesque, vedoucí výzkumu ve společnosti IDC. „Na druhou stranu došlo díky firemnímu sektoru, který před koncem roku maximalizoval své výdaje, ke stabilizaci segmentu stolních počítačů. Propad prodejů stolních počítačů činil v regionu EMEA během 4. čtvrtletí roku 2013 pouhých 1,7 %, v západní Evropě pak dokonce prodeje o dvě procenta vzrostly.“

V západní Evropě vzrostly ve 4. čtvrtletí 2013 prodeje počítačů do firem o 1,9 %, prodeje běžným spotřebitelům však o 8,3 % klesly. Celkově došlo v regionu k 3,5% poklesu prodejů. Blížící se konec podpory Windows XP a také průběžné zastarávání počítačů zvedly firemní výdaje. Již potřebí v řadě byly prodeje počítačů do firem vyšší než prodeje počítačů běžným spotřebitelům. Zdravější situace ve stavu skladových zásob na konci 3. čtvrtletí však vedla k určité stimulaci maloobchodu v předvánočním období.

„Trh s počítači ve 4. čtvrtletí 2013 v regionech střední a východní Evropy (CEE) a Blízkého východu a Afriky (MEA) prodělal v souladu s očekáváním analytiků 10% propad,“ řekla Stefania Lorenz ze společnosti IDC. „Prodeje zůstaly podle očekávání omezené a v roce 2013 zaznamenaly oba regiony jedny z nejhorších prodejních výsledků ve své historii. Prodeje stolních počítačů a notebooků utrpěly dohromady 17% meziroční pokles. Důvodů poklesu je mnoho: zpomalení ekonomiky, politická situace, nahromadění zásob v průběhu roku nebo zájem uživatelů o tablety. Dobrou zprávou je, že v roce 2014 by mělo dojít k určitému obratu situace. Oživení ve firemním sektoru spolu s očekávaným zvýšením důvěry spotřebitelů by měly vyústit v nárůst prodejů v příštích dvanácti měsících.

Prodej PC v regionu EMEA ve 4. čtvrtletí 2013 (v tisících)
VýrobceProdeje 4Q13Tržní podíl 4Q13Prodeje 4Q12Tržní podíl 4Q12Meziroční změna
HP5 19820,8 %5 60421 %-7,3 %
Lenovo3 82515,3 %3 00911,3 %27,1 %
Acer2 53410,1 %2 74210,3 %-7,6 %
Dell2 3769,5 %2 4739,3 %-3,9 %
Asus2 2839,1 %2 2408,4 %1,9 %
Ostatní8 77335,2 %10 63239,7 %-17,5 %
Celkem24 989100 %26 700100 %-6,5 %

„V regionu CEE byl během sledovaného období zaznamenán 9% propad prodejů přenosných počítačů a 4% propad prodejů stolních počítačů. Celkový propad činil 7 %. Díky několika velkým obchodům na větších trzích jako je ruský, polský nebo český, byl v komerčním sektoru zaznamenán méně dramatický pokles,“ uvedla Nikolina Jurisic, produktová manažerka společnosti IDC. Prodeje v regionu Blízkého východu a Afriky se rovněž nevyvíjely dobře a podle předpokladů meziročně klesly o 13 %.

V roce 2013 byl trh s počítači ovlivněn nejen vývojem podoby počítačů jako takových, ale také rychlým posunem k mobilitě, sociálním sítím a cloudu. „Lepší výsledky v prodeji stolních počítačů do firem a klesající zájem běžných uživatelů, obzvláště o přenosné počítače, potvrzuje trendy, které již sledujeme delší dobu – zatímco ve firemní sféře zůstávají počítače velmi důležité, běžným uživatelům pro stále více činností stačí pouze tablet nebo chytrý telefon,“ řekl Maciej Gornicki, výzkumný analytik ve společnosti IDC.

Situace u výrobců

Prvenství mezi dodavateli počítačů si ve 4. čtvrtletí 2013 zajistilo HP. Společnosti, která vykázala dobré výsledky zejména na západoevropském trhu, se dařilo díky silnější poptávce z firemního sektoru. Klíčem k úspěchu byly inovace podpořené rozšířením produktového portfolia a také silné zaměření na uskutečňování naplánované strategie.

Druhé místo v celkovém pořadí si upevnila společnost Lenovo, která zaznamenala další silné čtvrtletí. Tržní podíl společnosti rostl ve všech subregionech. Za nárůst prodejů vděčí společnost Lenovo dobře nastavené strategii i svým produktům.

Třetí se umístila společnost Acer, které se dařilo v západní Evropě. Společnost byla úspěšná zejména v prodejích přenosných počítačů, což podpořilo i uvedení tzv. ChromeBooků.

Dobré čtvrtletí zaznamenala společnost Dell. Inovace produktového portfolia a uzavřená partnerství s cloudovými a softwarovými společnostmi jsou součástí nové strategie, která má zatím u zákazníků pozitivní odezvu.

Díky růstu počtu prodaných přenosných počítačů si společnost Asus udržela pátou příčku. Společnost představila a uvedla na trh řadu zařízení, které sklidily pozitivní odezvu trhu.

Mimo první „pětku“ se umístily společnosti Toshiba, Apple, Sony, Fujitsu a Samsung.