Analýzy

IDC: Prodej chytrých telefonů v roce 2015 vzrostl o 10 %

Silné čtvrté čtvrtletí loňského roku vyústilo podle údajů společnosti IDC v další rekord v počtu prodaných chytrých telefonů. Během čtvrtého čtvrtletí se dle IDC celosvětově prodalo 399,5 milionu chytrých telefonů (meziroční nárůst o 5,7 %), v průběhu celého roku to pak bylo přes 1,3 miliardy kusů.

IDC: Prodej chytrých telefonů v roce 2015 vzrostl o 10 %

„Ve spojení s chytrými telefony se obvykle nejčastěji mluví ve spojení s firmami, jako jsou Apple či Samsung, díky úspěšnému roku 2015 se ale do centra pozornosti stále častěji dostává i společnost Huawei,“ uvedla Melissa Chau, ředitelka výzkumu ve společnosti IDC. „Ačkoli stále panuje značná nejistota vzhledem k dalšímu vývoji čínské ekonomiky, Huawei patří mezi několik tamních firem, které se dokázaly prosadit v celosvětovém měřítku. Společnost Huawei, která aktuálně téměř polovinu své produkce udává na trzích mimo svou domovinu, má dobře nakročeno stát se v příštích letech silnou celosvětovou trojkou za firmami Samsung a Apple.“

Jedničkou celosvětového trhu zůstala firma Samsung, která prodala 85,6 milionu přístrojů ve čtvrtém čtvrtletí a 324,8 milionu přístrojů v průběhu celého roku. Společnost Apple dosáhla v posledním čtvrtletí loňského roku svého nového maxima. Podařilo se jí prodat 74,8 milionu telefonů, což je o 0,3 milionu více, než ve stejném období roku 2014. Celoročně se pak zejména díky dobrým prodejním výsledkům přístrojů iPhone 6S a 6S Plus podařilo prodat přes 231,5 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční nárůst o 20,2 %. Díky kombinaci technologií, jako je Apple Pay či Force Touch, v kombinaci s novými barevnými provedeními a vyšším výkonem se Applu ve značné míře dařilo cílit i na zákazníky, kteří až doposud používali telefony se systémem Android.

 

Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q15Tržní podílProdej 4Q14Tržní podílMeziroční změna
Samsung85,621,4 %75,119,9 %14 %
Apple74,818,7 %74,519,7 %0,4 %
Huawei32,48,1 %23,66,3 %37 %
Lenovo20,25,1 %14,13,7 %43,6 %
Xiaomi18,24,6 %16,54,4 %10 %
Ostatní168,342,1 %17446,1 %-3,3 %
Celkem399,5100 %377,8100 %5,7 %
Lenovo + Motorola20,28,1 %24,76,5 %-18,1 %

Za největší překvapení loňského roku lze pravděpodobně označit společnost Huawei, která vykázala výrazné nárůsty prodeje ve čtvrtém čtvrtletí i celém roce 2015. Jako čtvrté společnosti v historii (po Nokii, Samsungu a Applu) se jí navíc podařilo překonat hranici sta milionů prodaných smartphonů během jednoho roku. Lenovo, něco málo přes rok po akvizici firmy Motorola, stále hledá svůj směr uprostřed organizačních změn, zatímco konkurence nejen na domácím čínském trhu stále sílí.

 

Celosvětový prodej smartphonů v roce 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2015Tržní podílProdej 2014Tržní podílMeziroční změna
Samsung324,822,7 %318,224,4 %2,1 %
Apple231,516,2 %192,714,8 %20,2 %
Huawei106,67,4 %73,85,7 %44,3 %
Lenovo745,2 %59,44,6 %24,5 %
Xiaomi70,84,9 %57,74,4 %22,8 %
Ostatní652,243,6 %599,946,1 %4,2 %
Celkem1 432,9100 %1 301,7100 %10,1 %
Lenovo + Motorola73,95,16 %93,77,2 %-21,1 %

Společnost Xiaomi na pátém místě celosvětového žebříčku prodeje chytrých telefonů, stále prodává drtivou většinu produkce na svém domácím čínském trhu. V roce 2015 se společnost snažila přetransformovat z výrobce levných telefonů na výrobce hodnotnějších přístrojů střední třídy, ačkoli největší prodeje se stále odehrávaly v low-endové kategorii.