IDC: Huawei ovládl celosvětový trh se smartphony
Celosvětový prodej chytrých telefonů se během druhého čtvrtletí letošního roku meziročně propadl o 16 % a celkově se tak prodalo 278,4 milionu zařízení. Šlo o vůbec největší, avšak očekávaný, zaznamenaný pokles prodeje, ačkoli to nemůže být vzhledem k ekonomickým a dalším okolnostem pro nikoho příliš velké překvapení.
„Prodej chytrých telefonů zaznamenal ve 2. čtvrtletí letošního roku výrazný propad přímo související se omezováním spotřebitelských výdajů, které bylo vyvoláno ekonomickou nejistotou a očekávaným propouštěním způsobeným pandemií COVID-19,“ uvedlNabila Popal, ředitel výzkumu v IDC. „Výrazný propad mělo také uzavření kamenných obchodů, a to obzvláště v regionech, kde není natolik běžný on-line prodej. Velký vliv měl také odklon spotřebitelských výdajů do jiných, v té chvíli nutnějších výdajů, protože lidé si byli nuceni pořizovat např. nové počítače, notebooky, tablety či monitory, aby byli schopni pracovat či studovat na dálku.“
Propady prodeje napříč regiony byly rozdílné, ačkoli ve všech případech relativně vysoké – oblast Asie a Pacifiku (vyjma Číny a Japonska), zaznamenala pokles o 31,9 %, západní Evropa o 14,8 % a na USA o 12,6 %. Čína na tom byla relativně nejslušněji, když vykázala pokles o 10,3 %, protože obnovení trhu zde začalo nastupovat o něco dříve.
Celosvětovou jedničkou v prodeji chytrých telefonů se navzdory řadě nepříznivých okolností stal Huawei. Ve čtvrtletí prodal 55,8 milionu smartphonů a zaznamenal tak relativně mírný meziročně pokles o 5,1 %. Díky celkově rychle klesajícímu celému trhu se navíc společnosti podařilo dosáhnout i jejího historicky vůbec největšího tržního podílu (20 %). Nutno však podotknout, že za dosažené výsledky firma vděčí zejména prodejům ve své domovské Číně.
| Prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí 2020 (v milionech kusů) | |||||
| Dodavatel | Prodej 2Q20 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q19 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Huawei | 55,8 | 20 | 58,7 | 17,7 | -5,1 |
| Samsung | 54,2 | 19,5 | 76,2 | 23 | -28,9 |
| Apple | 37,6 | 13,5 | 33,8 | 10,2 | 11,2 |
| Xiaomi | 28,5 | 10,2 | 32,3 | 9,7 | -11,8 |
| Ostatní | 78,4 | 28,2 | 101 | 30,5 | -22,3 |
| Celkem | 278,4 | 100 | 331,5 | 100 | -16 |
Samsungu 54,2 milionu prodaných telefonů (a tržní podíl 19,5 %) tentokrát stačil „až“ na druhou příčku. Firma však zaznamenala propad prodeje o téměř 30 %, což je z první pětice největších globálních dodavatelů smartphonů vůbec nejvíce. Ačkoli se špatně nevedlo řadě Galaxy A, uvedení dalších telefonů jako Galaxy S20 či Galaxy Z Flip přišlo v nešťastný čas a jejich prodeje byly problémy spojenými s anti-covidovými opatřeními negativně poznamenány.
Na dalších pozicích skončily společnosti Apple (za zdůraznění stojí 11,2% nárůst prodeje telefonů této značky), Xiaomi a Oppo.