IDC: Celosvětový prodej smartphonů zůstává ve druhém čtvrtletí téměř stejný
Výrobci prodali ve druhém čtvrtletí r. 2016 celkem 343,3 milionu smartphonů. Oproti loňsku s 342,4 miliony tak došlo pouze k minimálnímu nárůstu (0,3 %), a hladina tudíž zůstává téměř stejná. Tato situace činí z daného období už druhé čtvrtletí v řadě bez signifikantního růstu. Oproti předchozímu čtvrtletí si však kvartál polepšil o 3,1 % (333,1 milionu).
„Situace na trhu s chytrými telefony se stále mění a spousta výrobců podle ní upravuje své portfolio a obchodní strategii,“ řekl Ryan Reith z IDC. „Vyspělé trhy pokračují v odklonu od čisté podpory a v přesunu k EIP programům a Apple začíná více pokládat důraz na zařízení jako službu. Což je ostatně trend, odehrávající ve značném počtu segmentů, od PC ke smartphonům. K současné situaci rovněž přispívá zpomalení čínského trhu, který nahrává konkurenci – Indii, Indonésii a Střednímu východu.“
Pět nejúspěšnějších výrobců se od minulého čtvrtletí nezměnilo a Samsung se tak díky Galaxy S7 a S7 Edge udržel na první příčce. Kromě řady S7 si dobře vedla i série J, a to jak ve vyspělých, tak rozvojových trzích.
Pro Apple pak znamenalo druhé čtvrtletí z hlediska prodej zatím nejslabší období - zákazníci se drželi zpátky díky očekávanému představení nového produktu ve třetím čtvrtletí. Apple prodal 40,4 milionu kusů, což je i přes představení iPhonu SE nejnižší objem za sedm čtvrtletí. Nově představený model SE však upoutal pozornost mnoha zákazníků a měl rovněž vliv na pokles průměrné ceny iPhonů, která se oproti loňsku snížila o 10,1 % (595 USD).
Silný domácí prodej a ještě silnější prodej v Evropě získaly třetí místo čínské značce Huawei. Oproti loňskému roku došlo k nárůstu o 8,4 % a ve výsledku tak jde o 32,1 milionu prodaných kusů.
Ve svém agresivním marketingu pokračovala společnost Oppo, což jí zajistilo čtvrtou příčku (především model R9) a pátou pozici obsadilo Vivo, které je stále stoprocentně soustředěno na asijský trh.
| Top 5 výrobců, prodej, tržní podíl a meziroční růst (v milionech prodaných kusů) | |||||
| Výrobce | Počet prodaných kusů 2Q16 | Tržní podíl 2Q16 | Počet prodaných kusů 2Q15 | Tržní podíl 2Q15 | Meziroční změna |
| Samsung | 77 | 22,4 % | 73 | 21,3 % | 5,5 % |
| Apple | 40,4 | 11,8 % | 47,5 | 13,9 % | -15 % |
| Huawei | 32,1 | 9,4 % | 29,6 | 8,6 % | 8,4 % |
| OPPO | 22,6 | 6,6 % | 9,6 | 2,8 % | 136,6 % |
| Vivo | 16,4 | 4,8 % | 9,1 | 2,7 % | 80,2 % |
| Ostatní | 154,8 | 45,1 % | 173,6 | 50,7 % | -10,8 % |
| Celkem | 343,3 | 100 % | 342,4 | 100 % | 0,3 % |
„Mimo Samsung Galaxy S7 měla většina výrobců, včetně Applu, úspěch s více cenově dostupnými modely,“ řekl Anthony Scarsella. „Cena smartphonů se neustále snižuje, konkurenční boj eskaluje u prémiových modelů a výrobci budou nuceni tlačit cenu svých „vlajkových lodí“ směrem k příznivější cenové dostupnosti, aby podpořili častější výměnu za nový typ. Čínské značky, jako Huawei, Oppo, Vivo a Xiaomi slavily s touto strategií úspěch a vyvážely prémiová zařízení zaměřená na hlavní oblasti zákaznického zájmu: Obrázky, zvuk a design.“