Analýzy

IDC: Celosvětový prodej smartphonů zůstává ve druhém čtvrtletí téměř stejný

Výrobci prodali ve druhém čtvrtletí r. 2016 celkem 343,3 milionu smartphonů. Oproti loňsku s 342,4 miliony tak došlo pouze k minimálnímu nárůstu (0,3 %), a hladina tudíž zůstává téměř stejná. Tato situace činí z daného období už druhé čtvrtletí v řadě bez signifikantního růstu. Oproti předchozímu čtvrtletí si však kvartál polepšil o 3,1 % (333,1 milionu).

Ondřej Kosnar
Zdroj: IDC
  • 2. 8. 2016
  • 2 min
IDC: Celosvětový prodej smartphonů zůstává ve druhém čtvrtletí téměř stejný

Situace na trhu s chytrými telefony se stále mění a spousta výrobců podle ní upravuje své portfolio a obchodní strategii,“ řekl Ryan Reith z IDC. „Vyspělé trhy pokračují v odklonu od čisté podpory a v přesunu k EIP programům a Apple začíná více pokládat důraz na zařízení jako službu. Což je ostatně trend, odehrávající ve značném počtu segmentů, od PC ke smartphonům. K současné situaci rovněž přispívá zpomalení čínského trhu, který nahrává konkurenci – Indii, Indonésii a Střednímu východu.

Pět nejúspěšnějších výrobců se od minulého čtvrtletí nezměnilo a Samsung se tak díky Galaxy S7 a S7 Edge udržel na první příčce. Kromě řady S7 si dobře vedla i série J, a to jak ve vyspělých, tak rozvojových trzích.

Pro Apple pak znamenalo druhé čtvrtletí z hlediska prodej zatím nejslabší období - zákazníci se drželi zpátky díky očekávanému představení nového produktu ve třetím čtvrtletí. Apple prodal 40,4 milionu kusů, což je i přes představení iPhonu SE nejnižší objem za sedm čtvrtletí. Nově představený model SE však upoutal pozornost mnoha zákazníků a měl rovněž vliv na pokles průměrné ceny iPhonů, která se oproti loňsku snížila o 10,1 % (595 USD).

Silný domácí prodej a ještě silnější prodej v Evropě získaly třetí místo čínské značce Huawei. Oproti loňskému roku došlo k nárůstu o 8,4 % a ve výsledku tak jde o 32,1 milionu prodaných kusů.

Ve svém agresivním marketingu pokračovala společnost Oppo, což jí zajistilo čtvrtou příčku (především model R9) a pátou pozici obsadilo Vivo, které je stále stoprocentně soustředěno na asijský trh.

Top 5 výrobců, prodej, tržní podíl a meziroční růst (v milionech prodaných kusů)
VýrobcePočet prodaných kusů 2Q16Tržní podíl 2Q16Počet prodaných kusů 2Q15Tržní podíl 2Q15Meziroční změna
Samsung7722,4 %7321,3 %5,5 %
Apple40,411,8 %47,513,9 %-15 %
Huawei32,19,4 %29,68,6 %8,4 %
OPPO22,66,6 %9,62,8 %136,6 %
Vivo16,44,8 %9,12,7 %80,2 %
Ostatní154,845,1 %173,650,7 %-10,8 %
Celkem343,3100 %342,4100 %0,3 %

Mimo Samsung Galaxy S7 měla většina výrobců, včetně Applu, úspěch s více cenově dostupnými modely,“ řekl Anthony Scarsella. „Cena smartphonů se neustále snižuje, konkurenční boj eskaluje u prémiových modelů a výrobci budou nuceni tlačit cenu svých „vlajkových lodí“ směrem k příznivější cenové dostupnosti, aby podpořili častější výměnu za nový typ. Čínské značky, jako Huawei, Oppo, Vivo a Xiaomi slavily s touto strategií úspěch a vyvážely prémiová zařízení zaměřená na hlavní oblasti zákaznického zájmu: Obrázky, zvuk a design.“