IDC: Celosvětové prodeje mobilů za rok 2013 včetně 4. čtvrtletí
V roce 2013 se prodala více než miliarda chytrých telefonů (to se během jediného roku povedlo vůbec poprvé v historii), což znamená meziroční nárůst o 38,4 %. Celkem se loni prodalo 1,821 miliardy mobilů (meziroční nárůst o 4,8 %). Chytré telefony se tak na prodejích podílely 55 %.
Pokud se podíváme na výsledky za 4. čtvrtletí loňského roku, zjistíme, že se prodalo 488,4 milionů mobilních telefonů (0,9% meziroční změna), z toho 284,4 milionů chytrých telefonů (24,2% meziroční změna).
„Objem prodejů i jejich silný růst svědčí o pokračující popularitě chytrých telefonů,“ řekl Ramon Llamas, manažer výzkumu ve společnosti IDC. „Celkové prodeje smartphonů se z 494 milionů v roce 2011 za pouhé dva roky zdvojnásobily. Ukazuje se tak nejen zájem o chytré telefony ze strany uživatelů, ale také snaha o jejich popularizaci ze strany výrobců.“
| Celosvětové prodeje chytrých telefonů v roce 2013 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2013 | Trž. Podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 | Meziroční změna |
| Samsung | 313,9 | 31,3 % | 219,7 | 30,3 % | 42,9 % |
| Apple | 153,4 | 15,3 % | 135,9 | 18,7 % | 12,9 % |
| Huawei | 48,8 | 4,9 % | 29,1 | 4 % | 67,5 % |
| LG | 47,7 | 4,8 % | 26,3 | 3,6 % | 81,1 % |
| Lenovo | 45,5 | 4,5 % | 23,7 | 3,3 % | 91,7 % |
| Ostatní | 394,9 | 39,3 % | 290,5 | 40,1 % | 35,9 % |
| Celkem | 1 004,2 | 100 % | 725,3 | 100 % | 38,4 % |
„Hlavními trendy posledních měsíců jsou v kategorii chytrých telefonů velké displeje a nízké ceny,“ uvedl Ryan Reith, programový ředitel ve společnosti IDC. „Cena, obzvláště pokud je nízká, se zároveň stává jedním z mála faktorů, kterým se mohou výrobci navzájem odlišovat. K segmentu levných přístrojů se většinou neupírá příliš pozornosti, na druhou stranu se zde prodává nejvíce.“
Samsung loňský rok uzavřel podobně, jako jej začal – tedy jako jasná jednička trhu. Ve 4. čtvrtletí však i přes trvající zájem o jeho nejvyšší modely SIII, S4 či Note i o řadu modelů ve střední třídě utrpěl v porovnání se 3. čtvrtletím mírný pokles. Nicméně i tak si Samsung drží téměř dvakrát tak velký podíl, než výrobce na druhém místě.
| Celosvětové prodeje chytrých telefonů ve 4. čtvrtletí 2013 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2013 | Trž. Podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 | Meziroční změna |
| Samsung | 82 | 28,8 % | 66,7 | 29,1 % | 22,9 % |
| Apple | 51 | 17,9 % | 47,8 | 20,9 % | 6,7 % |
| Huawei | 16,4 | 5,8 % | 10,5 | 4,6 % | 56,5 % |
| Lenovo | 13,9 | 4,9 % | 9,4 | 4,1 % | 47,3 % |
| LG | 13,2 | 4,6 % | 8,6 | 3,8 % | 53,2 % |
| Ostatní | 107,9 | 37,9 % | 85,9 | 37,5 % | 25,6 % |
| Celkem | 284,4 | 100 % | 229 | 100 % | 24,2 % |
Apple během 4. čtvrtletí 2013 zaznamenal rekordní prodeje, které může přičíst jednak vytrvalému zájmu z původních trhů, i zahájení prodejů na několika nových trzích. I přesto zaznamenal Apple nejmenší meziroční růst mezi předními výrobci.
Třetí příčka mezi výrobci mobilních telefonů patří společnosti Huawei, která mezi významnými výrobci zároveň zaznamenala největší meziroční nárůst prodejů. Společnosti se i nadále daří přerod z ODM (který dodával dalším výrobcům) na značkového výrobce, který prodává pod vlastním logem. I přes prodejně úspěšné období je však konkurence „na dostřel“ a rozdíly mezi dalšími výrobci jsou jen velmi malé.
| Celosvětové prodeje mobilů v roce 2013 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2013 | Trž. Podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 | Meziroční změna |
| Samsung | 446,7 | 24,5 % | 409,4 | 23,6 % | 9,1 % |
| Nokia | 251 | 13,8 % | 335,6 | 19,3 % | -25,2 % |
| Apple | 153,4 | 8,4 % | 135,9 | 7,8 % | 12,9 % |
| LG | 70 | 3,8 % | 56,6 | 3,3 % | 23,6 % |
| Huawei | 55,5 | 3 % | 47,5 | 2,7 % | 16,7 % |
| Ostatní | 845,2 | 46,4 % | 753,1 | 43,3 % | 12,2 % |
| Celkem | 1 822 | 100 % | 1738,1 | 100 % | 4,8 % |
Lenovo, které v současné době telefony neprodává v severní Americe ani západní Evropě, skončilo ve 4. čtvrtletí 2013 mezi výrobci na čtvrté příčce. Společnost je silná zejména na klíčových rozvojových trzích i ve stále rozšiřující se nabídce, která se již rozkládá od cenově dostupných telefonů až po vybavené pětipalcové modely. Pokud se společnosti během roku 2014 podaří více prorazit i na trzích v rozvinutých zemích, bude se moci se společností Huawei utkat o celosvětovou třetí příčku.
| Celosvětové prodeje mobilů ve 4. čtvrtletí 2013 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodeje 2013 | Trž. Podíl 2013 | Prodeje 2012 | Tržní podíl 2012 | Meziroční změna |
| Samsung | 112 | 22,9 % | 113,6 | 23,5 % | -1,4 % |
| Nokia | 63,4 | 13 % | 86,3 | 17,8 % | -26,5 % |
| Apple | 51 | 10,4 % | 47,8 | 9,9 % | 6,7 % |
| LG | 18,5 | 3,8 % | 15,4 | 3,2 % | 20,2 % |
| Huawei | 17,9 | 3,7 % | 15,9 | 3,3 % | 12,6 % |
| Ostatní | 225,6 | 46,2 % | 205,1 | 42,4 % | 10 % |
| Celkem | 488,4 | 100 % | 484 | 100 % | 0,9 % |
Na pátém místě mezi výrobci skončilo LG, které z první pětice vytlačilo ZTE. Meziroční nárůst prodejů je srovnatelný s firmami Huawei a Lenovo. Společnosti se podařilo během posledního roku inovovat portfolio a dostat na trh více modelů s velkými displeji (včetně přístrojů Nexus 5 nebo Optimus G).