IDC: Apple vystřídal na špici trhu se smartphony Samsung
Poslední čtvrtletí roku 2016 navzdory obavám z celkového zpomalování ukončilo rok růstem trhu. Výrobci smartphonů celkově za čtvrté čtvrtletí 2016 prodali 428,5 milionu chytrých telefonů, což v porovnání se stejným čtvrtletím roku předešlého představuje růst o 6,9 %. Celosvětově se pak za uplynulý rok 2016 prodalo 1,47 miliardy telefonů. Tento rekordní prodej přesáhl o 2,3 %. Velké trhy v Číně, USA a Brazílii ukončily rok silnými čísly a pomohly tak celosvětovému prodeji v růstu.
„Není pochyb, že rok 2016 byl pro průmysl s chytrými telefony důležitý, a to ve spoustě věcí,“ uvedl viceprezident programu v IDC Ryan Reith. „Uplynulý rok byl prvním, který přinesl pokles u iPhonů, přestože Apple ukončil závěrečné čtvrtletí roku vytlačením Samsungu z pozice lídra trhu. Také jsme zaznamenali meziroční poklesy na Dálném východě nebo v Latinské Americe, kde se naopak očekávaly silné nárůsty. Na špici teď začal závod tří rivalů, protože Huawei se poprvé dostal na dvouciferný podíl trhu.“
Navzdory změnám, které na trh přinesl rok 2016, včetně zpomaleného růstu z 10,4 % v 2015 na pouhých 2,3 % v 2016, společnost IDC očekává zvraty v roce 2017. Prvním zvratem, který IDC očekává, je obrat v prodeji iPhonů díky představení již desátého modelu iPhonu. Druhý zvrat se očekává v návratu k růstu prodeje smartphonů v roce 2017 na Dálném východě a v Africe (MEA) a v Latinské Americe. Výsledkem toho, spolu s dalšími faktory, by mělo být navýšení růstu v roce 2017 oproti výsledkům z roku 2016.
| Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q16 | Tržní podíl | Prodej 4Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 78,3 | 18,3 % | 74,8 | 18,7 % | 4,7 % |
| Samsung | 77,5 | 18,1 % | 81,7 | 20,4 % | -5,2 % |
| Huawei | 45,4 | 10,6 % | 32,7 | 8,2 % | 38,6 % |
| Oppo | 31,2 | 7,3 % | 14,4 | 3,6 % | 116,6 % |
| Vivo | 24,7 | 5,8 % | 12,1 | 3 % | 104,7 % |
| Ostatní | 171,4 | 40 % | 185 | 46,2 % | -7,3 % |
| Celkem | 428,5 | 100 % | 400,7 | 100 % | 6,9 % |
„Zatímco pokračovalo přetahování o pozici lídra trhu mezi Applem a Samsungem, upevnili si čínští výrobci své pozice a stali se z nich rovnocenní soupeři,“ vysvětlil výzkumný manažer z IDC Anthony Scarsella. „Tři největší čínští výrobci (Huawei, Oppo a Vivo) neustále vyvíjí tlak na Samsung, zatímco Čína děkuje za portfolio cenově dostupných kvalitních zařízení. Tlak ale není vyvíjen pouze na low-endový segment, nýbrž i na high-end. Modely P9, Mate 8, R9s a XPlay6 přinesly požadované vlastnosti za dostupnou cenu bez ústupků na kvalitě. I když úspěch těchto značek v Číně určitě stojí za zmínku, budou si čínští výrobci najít možnosti k růstu mimo „domácí hřiště“, aby ze špice na trhu vystrnadili Samsung nebo Apple.“
Jednotliví výrobci
Apple se znovu vrátil na pozici lídra trhu díky velkému úspěchu nových modelů iPhone 7 a 7 Plus. Navzdory silnému čtvrtému čtvrtletí roku 2016 zaznamenal Apple první celoroční pokles prodeje iPhonů o 7 %. Apple ve čtvrtém čtvrtletí rekordní prodej 78,3 milionu kusů, což znamenalo 4,7% meziroční růst oproti stejnému čtvrtletí roku 2015. I když iPhone 7 nepředstavil žádné výrazné změny designu oproti svému předchůdci, přinesl výrazně vylepšený procesor, vybavenější fotoaparát, odolnost vůči vodě a nová barevná provedení. Podobně jako u Samsungu budou všichni očekávat novou vlajkovou loď Applu a vše naznačuje něco velmi zvláštního pro desáté provedení tohoto kultovního produktu.
Samsung spadl na druhou příčku celosvětového trhu se smartphony s prodejem klesajícím o 5,2 % v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2015. Korejský gigant ve čtvrtém čtvrtletí prodal 77,5 milionu smartphonů oproti 81,7 milionu v záverečném čtvrtletí 2015. Za celý rok 2016 Samsung celosvětově prodal 311,4 milionu kusů, což představuje 3% pokles oproti 320,9 milionu v předešlém roce. I přes nezdar u Note 7 a narůstající tlak ze strany čínských výrobců si Samsung na mnoha trzích vydobyl úspěch u S7 a sérií J modelů. Poslední čtvrtletí ale poprvé za čtyři roky přineslo podíl na celosvětovém trhu pod 20 %. Dá se tedy říci, že je nejvyšší čas pro příchod nové vlajkové lodi Galaxy S8.
Společnost Huawei ve sledovaném období zůstala na třetí pozici a navýšila svůj podíl na trhu. Čínský výrobce si poprvé v historii připsal dvouciferný podíl objemu prodaných smartphonů, konkrétně 10,6 %. Firma Huawei ve čtvrtém čtvrtletí prodala 45,4 milionu chytrých telefonů, tedy o 38,6 % více než 32,7 milionu za stejné období v roce 2015. Za celý rok pak Huawei prodal 139,3 milionu telefonů, oproti roku 2015 a 107 milionům kusů to znamená 30,2% nárůst. Série P a modely Honor táhly objemy prodeje v Číně i v ostatních asijských zemích i mimo ně. Po úspěchu v Číně a mnoha evropských zemích se chce Huawei zaměřit na americký trh. Jestli se Huawei v USA stane rovnocenným soupeřem pro Apple i Samsung, se ještě ukáže, ale nedávný počátek prodeje modelu Mate 9 v USA si jistě získal pozornost obou rivalů v high-endu, zatímco modely Honor úspěšně pokračují na poli středního proudu.
| Celosvětový prodej smartphonů za rok 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2016 | Tržní podíl | Prodej 2015 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Samsung | 311,4 | 21,2 % | 320,9 | 22,3 % | -3 % |
| Apple | 215,4 | 14,6 % | 231,5 | 16,1 % | -7 % |
| Huawei | 139,3 | 9,5 % | 107 | 7,4 % | 30,2 % |
| Oppo | 99,4 | 6,8 % | 42,7 | 3 % | 132,9 % |
| Vivo | 77,3 | 5,3 % | 38 | 2,6 % | 103,2 % |
| Ostatní | 627,8 | 42,7 % | 697,1 | 48,5 % | -9,9 % |
| Celkem | 1470,6 | 100 % | 1437,2 | 100 % | 2,3 % |
Oppo i nadále pokračovalo v posunu na špičku trhu. Společnosti se podařilo udržet čtvrtou příčku a meziroční nárůst mezi čtvrtletími přesahoval 100 %. Oppo v závěrečném čtvrtletí roku prodalo 31,2 milionu smartphonů, což představovala 117% růst z 14,4 milionu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2015. Hlavním zájmem společnosti Oppo v uplynulém roce byla mezinárodní expanze mimo Čínu, což se jí povedlo. Mimo čínský trh se Oppo soustředilo především na oblast jihovýchodní Asie a na Indii, které byly pro růst Oppa klíčovými. Úspěchu zde Oppo dosáhlo díky intenzivním marketingovým kampaním a spouštěním na trh nových produktů. Společnost si také začala budovat zázemí na Dálném východě, a pokud se chopí příležitosti, může očekávat silný rok 2017.
Vivo zůstalo pátým největším výrobcem chytrých telefonů s prodejem 24,7 milionu kusů za poslední čtvrtletí 2016, oproti 12,1 milionu za stejné období předešlého roku. Za celý rok 2016 vivo prodalo 77,3 milionu smartphonů, tedy o 103 % více než bylo 38 milionů v roce 2015. Většina prodeje se odehrála na území Číny, nicméně podobně jako Oppo se Vivo extrémně agresivně se svým marketingem vrhlo do několika asijských zemí a zdá se, že to může mít i globální dopad.