IDC: Apple byl lepší než Samsung, trh se smartphony ale klesal
Během čtvrtého čtvrtletí roku 2017 podle agentury IDC došlo k meziročnímu poklesu trhu s chytrými telefony o 6,3 % na necelých 431 milionů kusů. Za celý rok 2017 trh klesl o procento na 1,472 miliardy přístrojů.
„Zájemci o nejnovější modely high-endových chytrých telefonů pravděpodobně v posledním čtvrtletí loňského roku zmáčkli tlačítko pro aktivaci pauzy,“ uvedl Anthony Scarsella, manažer výzkumu v IDC. „Je pravda, že díky svým tzv. bezrámečkovým displejům se mnoho nových vlajkových lodí stalo spíše záležitostí luxusu, než nutností upgradu. Ani displeje přes celou čelní plochu zařízení, pokročilá biometrická autentizace nebo vylepšená umělá inteligence nestály popravdě kvůli stále vyšším a vyšším cenám za to, aby je museli mít zákazníci ve svých rukou za každou cenu.“
„Zákazníci místo absolutních novinek raději dávali přednost sice o něco starším, ale stále špičkovým modelům předchozích generací,“ doplnil Jitesh Ubrani, analytik výzkumu v IDC. „Řada výrobců má skutečně široké produktové portfolio a doufám, že díky němu osloví větší množství zákazníků. Nadále také sledujeme dravou politiku firem, jako jsou Honor, Vivo, Xiaomi nebo Oppo, které útočí agresivními cenami. Na opačném spektru nabídky, tedy v kategorii dražších zařízení, pak bodovaly firmy jako Apple, Samsung nebo Huawei.“
Jak se dařilo výrobcům
Apple si ve srovnání se stejným obdobím loňského roku mírně pohoršil. Propad o 1,3 % znamená, že se americkému výrobci podařilo prodat 77,3 milionu iPhonů. V tomto období to přitom stačilo, aby se Apple stal nejprodávanějším výrobcem chytrých telefonů, za což vděčí i novinkám ztělesněným modely iPhone 8, iPhone 8 Plus a iPhone X. Ačkoli prodeje nejdražšího modelu X asi nebyly takové, jaké by si v Applu přáli, i tak se díky širokému portfoliu výrobci podařilo oslovit obrovské množství zákazníků. Podtrženo a sečteno, Apple v loňském roce prodal 215,8 milionu smartphonů, což při srovnání s rokem 2016 představuje nárůst o 0,2 %.
| Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q17 | Tržní podíl | Prodej 4Q16 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Apple | 77,3 | 19,2 % | 78,3 | 18,2 % | -1,3 % |
| Samsung | 74,1 | 18,4 % | 77,5 | 18 % | -4,4 % |
| Huawei | 41 | 10,2 % | 45,4 | 10,5 % | -9,7 % |
| Xiaomi | 28,1 | 7 % | 14,3 | 3,3 % | 96,9 % |
| Oppo | 27,4 | 6,8 % | 31,6 | 7,3 % | -13,2 % |
| Ostatní | 151,3 | 38,6 % | 183,7 | 42,7 % | -17,6 % |
| Celkem | 403,5 | 100 % | 430,7 | 100 % | -6,3 % |
Navzdory tomu, že v posledním čtvrtletí Samsung přepustil prvenství v počtu prodaných smartphonů Applu, zůstal leadrem roku 2017. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku korejský gigant prodal 74,1 milionu zařízení, což představuje pokles o 4,4 %. Za celý rok pak firma prodala 317,3 milionu smartphonů, což představuje nárůst o necelá dvě procenta. I přes tolikrát zmiňované fiasko s modelem Note 7 a velkou konkurenci ostatních výrobců tak může být Samsung s loňským rokem spokojen.
I přes velký tlak ostatních čínských hráčů si třetí příčku na celosvětovém žebříčku prodaných smartphonů udržela společnost Huawei. A to i přesto, že si ve čtvrtém čtvrtletí 2017 meziročně v prodeji pohoršila o téměř deset procent. Za celý rok 2017 se pak firmě podařilo prodat 153,1 milionů zařízení, což představuje nárůst o 9,9 %. Pod dobré celkové výsledky společnosti Huawei se podepsalo i úspěšné tažení jejího brandu Honor.
| Celosvětový prodej smartphonů v roce 2017 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2017 | Tržní podíl | Prodej 2016 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Samsung | 317,3 | 21,6 % | 311,4 | 21,1 % | 1,9 % |
| Apple | 215,8 | 14,7 % | 215,4 | 14,6 % | 0,2 % |
| Huawei | 153,1 | 10,4 % | 139,3 | 9,5 % | 9,9 % |
| Oppo | 111,8 | 7,6 % | 99,8 | 6,8 % | 12 % |
| Xiaomi | 92,4 | 6,3 % | 53 | 3,6 % | 75,4 % |
| Ostatní | 577,7 | 39,5 % | 654,5 | 44,4 % | -11,7 % |
| Celkem | 1472,4 | 100 % | 1473,4 | 100 % | -0,1 % |
Celosvětovou čtyřkou se ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku stala další čínská firma, Huawei, která v tomto období zdvojnásobila svůj tržní podíl ze 3,3 na sedm procent. Firmě se podařilo expandovat mimo domovskou Čínu, dobře se jí vedlo například v Rusku a Číně. Celosvětové páté místo obsadila společnost Oppo, která i díky svému 12% meziročnímu růstu prodala v posledním čtvrtletí roku 2017 přes 27 milionů smartphonů. Za celý rok pak prodeje této společnosti přesáhly 111 milionů kusů.